
На бул. „Сан Стефано“ в Бургас се появи нова велоалея, очертана с ярко жълти линии – както споделят някои местни в социалните мрежи, идеята е да се споделя пространство между пешеходци, родители с бебешки колички и велосипедисти. Но докато правилно оформена инфраструктура би трябвало да повиши безопасността, тук ситуацията изглежда далеч от безопасна и функционална.
Маркировката – законна, но нефункционална
По българското законодателство (чл. 15, ал. 5 от ЗДвП), велосипедистите имат право да ползват тротоар само, ако там има велоалея. Отбелязаните линии технически създават такава, а изглежда на мястото е поставен и пътен знак за споделено пространство.
Но фактът, че законът „позволява“ движението по оформена велоалея, не прави автоматично трасето безопасно. Пространството е стеснено, а жълтите ленти дават илюзия за организираност – докато реалността бележи обратното.
Опасни компромиси
- Стеснено пространство. Две жълти линии на тесен тротоар изместват пешеходците и родителите с колички върху линиите и дори извън тях, което застрашава както тях самите, така и велосипедистите.
- Пренебрегване на пешеходците. Въпреки публичния коментар „Настъпване на жълтата линия никога не е било забранено“, тези с ограничена мобилност, майки с деца, възрастни хора – всички са принудени да променят маршрута си, водейки до потенциални инциденти.
- Психологическо напрежение. Маркировката създава риск от конфликти между пешеходци и колоездачи, които логично се включват в движение по трасето, предполагащо свобода. А без физическо разграничение – споделеното пространство често води до близки срещи и инциденти.
Законът и реалността
Велосипедистите трябва да слязат и бутат колелото при пресичане на пешеходна пътека или велоалея. При подхода по платното или при неравномерни места – задължително е да се използва банкет (дясната ивица) или тротоар, само ако там има велоалея. На този булевард обаче линиите не са конкретно описани в нормативните актове – копирана „европейска архитектура“ на хартия, която не гарантира реална защита за участниците.
Защо всъщност това се търпи?
- От една страна – има бюджет, „отпуснати средства“, които е трябвало да се усвоят „на всяка цена“ – 5 кофи боя и проектът е факт, според коментар в мрежата.
- От друга – институционалната безотговорност: липсват оценка на безопасността, реална потребност и консултация с гражданите.
Макар по закон наличието на жълти линии да означава легитимна велоалея, практиката показва, че в отсъствие на физическо отделяне, адекватна ширина и ясни знаци, рисковете надвишават ползите. Велосипедът няма предимство, но може да причини сблъсък с родители, майки с колички и възрастни хора. Това не е модерна инфраструктура – това е формализъм.
Препоръки:
- Изместване на велоалеята към пътното платно, с физическа буфер зона.
- Разширяване или преконфигуриране на трасето, така че да осигури безопасна ширина за двама възрастни или майка с колички.
- Провеждане на обществено обсъждане и анализ на трафични данни – за истинска, а не „усвоена“ инфраструктура.
На този фон бургазлии призовават: „Тротоарът е за пешеходците – не го превръщайте в доброволна риска зона.“
Присъединете се към нашия Телеграм
Как старите мебели оживяват: Устойчив дизайн за всеки български дом
Благодаря че гледате това видео! Не забравяйте да ни подкрепите като го харесате и го споделите!