„България – предпочитана дестинация за медицински туризъм!“
Така звучи визията, която Министерството на туризма обяви като свой приоритет. Но думите контрастират рязко на реалността, описана от експерти в сектора и представители на туроператори.
Проблемът: здравна система на ръба
Коментар пред „Tourism Channel“ на Галя Тодорова, туроператор „Искони“, припомня думите на Деян Денев, директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители:
„Вървим не към средноевропейски стандарт в здравеопазването, а към ниво на най-изостаналите страни от Африка.“
Примерът е ужасяващо ясен: районът на Ботевград, с близо 50 000 души, разчита на две линейки, управлявани от фелдшери, а местната болница няма дори рентген. Подобни условия са типични за всички градове под 20 000 жители, а за селата ситуацията дори не се коментира.
Разследването: стратегии, групи и въпросителни
Министерството на туризма сформира работна група за развитие на медицинския туризъм, с участието на представители на различни институции и асоциации.
Водещите послания са оптимистични: България има „всичко необходимо“, за да стане водеща дестинация, а нов план ще привлече „по-високоплатежоспособни туристи“ от Германия, Великобритания и други европейски страни.
Но въпросите остават:
- Как държава с тежко болна здравна система ще убеди чужденци да търсят лечение тук?
- Как ще се конкурираме със съседна Турция, която вече има изградена инфраструктура, специалисти, цени и агресивен маркетинг?
- Колко години и стотици милиони евро ще бъдат похарчени, преди резултатите да станат видими?
Критиците припомнят и нереализираните обещания за немски и австрийски туристи, чиито здравни каси щяха да плащат престоя им у нас. Същото се отнася и за „отворения“ китайски пазар – до днес остава само на думи.
Призивът: време за реални решения
От Българската асоциация за климатолечение и здравен туризъм от години настояват за дигитална карта на климатичните курорти – проект с конкретни ползи за бизнеса и общините, който обаче не получава подкрепа от Министерството. Вместо това се обявяват „пътни карти“ и стратегии, чието съдържание и ефективност остават неясни.
„Търпение имаме, време нямаме! България продължава да губи туристи от традиционни пазари. Защо?“ – питат представителите на сектора.
Докато Турция утвърждава позициите си в медицинския туризъм, България рискува да остане в плен на илюзии, стратегии без резултат и разпилени публични средства. Промяната изисква повече от обещания – тя изисква реални действия, прозрачност и решителност.
Присъединете се към нашия Телеграм




