Защо ЕС не одобрява оттеглянето на Шарл Мишел?

0
30
Шарл Мишел
Снимка: Фейсбук

Шарл Мишел прецака ли се? С този въпрос започва статия на „Politico“, свързана с казуса по оттеглянето му. Европейските дипломати и официални лица със сигурност смятат така и критикуваха решението на председателя на Европейския съвет да се кандидатира за депутат в Европейския парламент. Ако бъде избран, Мишел планира да заеме мястото си в средата на юли, много преди мандатът му като президент на Съвета да изтече през ноември. Андрю Дъф от Европейския център за политика подчерта:

„Това е абсолютно скандално нещо.“

Докато Европа наблюдава — и се бори с — две големи войни, напускането на Мишел на една от най-важните длъжности в институциите на ЕС се възприема като сигнал, че 48-годишният белгиец се грижи повече за бъдещите си перспективи, отколкото за настоящата му роля. Освен това неговото напускане заплашва да създаде паническа битка за следващите висши постове, тъй като Унгария ще поеме ротационното председателство на Съвета на ЕС по-късно тази година, което означава, че евроскептичният, проруски премиер Виктор Орбан ще ръководи срещите в отсъствието на Мишел.

Неговото втрисащо съобщение тази седмица рискува да създаде конфликт на интереси, смятат шестима дипломати от ЕС и трима служители на ЕС, тъй като Мишел ще се кандидатира за една длъжност, докато все още изпълнява функциите на друг пост. В резултат на това дипломати и политици се питат дали би било по-добре той просто да не се оттегли веднага след европейските избори през юни или дори по-рано.

Един дипломат от ЕС, получил анонимност — подобно на други в тази статия — за да говори свободно, обобщи усещането на мнозина в Брюксел, като каза:

„Същността е, че Европейският съвет едва ли ще позволи да бъде отвлечен… от кампания каскада… Това е доста неискрено и неуважително към ролята на Европейския съвет.“

Служител, близък до Мишел, подчерта, че лидерите на ЕС не са били хванати неподготвени и че са били информирани възможно най-скоро. Лицето обясни:

„Информирахме лидерите в подходящия момент, за да избегнем изтичане на информация.“

„Някои лидери бяха информирани директно от него, някои други непряко“, уточни служителят, имайки предвид имейл, изпратен от офиса на Мишел до така наречените шерпи на лидерите, служителите, които работят рамо до рамо с лидерите по Въпросите на ЕС.

Сега Мишел е изправен пред нарастваща реакция относно това как е уведомил лидерите, че ще се кандидатира. Бившият белгийски премиер публично обяви решението си късно вечерта в събота в интервюта за белгийски медии преди новогодишния прием на неговата партия. Един от служителите на ЕС обаче опроверга тази версия на събитията, като каза, че Мишел съвсем точно е разговарял за решението само с приятеля си френският президент Еманюел Макрон, докато просто е изпратил имейл до офисите на други европейски лидери, оставяйки „всички тях ядосани, и с право.

Дипломат от ЕС изтъкна:

„Държавите-членки не са консултирани предварително относно решението на Мишел. Очевидно столиците не се забавляваха, че бяха информирани по същото време, когато медиите започнаха да съобщават за случващото се.

Министърът на външните работи на Латвия Кришянис Каринш коментира в подкаста Power Play на „Politico“, че изявлението на Мишел го е изненадало „малко“ и добави, че създава „трудност“ за справяне с дискусиите за висшите позиции.

Преди европейските парламентарни избори в началото на юни Мишел ще трябва да измине тънката линия между кампанията за своята партия, белгийското либерално Реформистко движение (MR), и изковаването на компромиси между 27-те столици.

Има опасения дали Мишел ще използва атрибутите на сегашния си офис за кампания, например персонал и бюджет, уточниха двама служители на ЕС. Никой президент на Европейския съвет не е участвал в кампания за място в Европейския парламент (Мишел е едва третият човек, който е свършил тази работа), оставяйки служителите да се блъскат как да се справят със ситуацията.

„Неговият опит не е особено голям, когато става дума за това, така че осезаемо се чувства напрежение у столиците, които започват да се притесняват“, коментира втори служител, имайки предвид критиките относно значителните пътни разходи на Мишел.

Проектоуказанията, изготвени от правния екип на Съвета, разгледани от „Politico“, се опитват да избегнат подобни конфликти, като казват, че бюджетът или персоналът „не могат да се използват за дейности, свързани с предизборната кампания“. Въпреки това Мишел все още ще се възползва от защитата на сигурността, дори по време на кампаниите, се казва в същия проект. Служител на ЕС, близък до Мишел, увери:

„Той ще има екип, няма да се използват ресурси.“

След изборите нещата стават трудни.

Европейските лидери трябва да се срещнат на 17 юни и отново на 27-28 юни, за да обсъдят заместването на Мишел – въпреки че ролята на председател на Европейския съвет обикновено е част от продължителната търговия между политическите групи, които следват изборите за ЕС. При нормални обстоятелства Мишел би изиграл ключова роля в изковаването на този компромис.

„В основата на този процес е доверието и обективността на отиващия си президент на Европейския съвет“, твърди Дъф, добавяйки, че това е моментът на „пикова сила“ в работата.

Но ако белгиецът се превърне в една от шахматните фигури на дъската – или се стреми да бъде такава – това доверие се разпада. Във вторник местната преса министърът на ЕС на Австрия Каролине Едщадлер заяви:

„Дали една кандидатура за Европейския парламент е правилна с оглед на тази отговорност е нещо, което Шарл Мишел трябва да прецени сам.“

Решението на Мишел имаше незабавен ефект. Той настоя за обсъждане на т. нар. „Стратегически дневен ред“, законодателните приоритети за следващите години. Сега лидерите не са склонни да продължат дискусията, тъй като голяма част от това законодателство ще включва Европейския парламент и той вероятно ще бъде евродепутат, уточни дипломат.

Премиерът на Люксембург Люк Фриден заяви пред „Politico“, че премиерът на Белгия Александър де Кроо, чиято страна е ротационен председател на Съвета на ЕС до края на юни, може да поеме ролята на Мишел или че лидерите могат да назначат временен кандидат, който да завърши мандата. Това би дало време на европейските лидери да обсъдят целия пакет за висши работни места.

„Моето лично предпочитание в този момент е да намерим временно решение, така че всички тези висши функции да могат да бъдат заети заедно в светлината на резултата от европейските избори“, коментира Фрийдън.

В Европейския парламент обаче някои вече оказват натиск върху Мишел да подаде оставка сега. Йенс Гайер, водещият депутат от германските социалдемократи в ЕС, нарече хода на Мишел „трип на егото“, което според него прави „необходимо той да се оттегли от поста“. Катлийн Ван Бремпт, белгийски евродепутат социалист, добави:

„Мисля, че той трябва да прилага същите правила като комисар и да се оттегли сега или след месец и да започне кампания, така че Съветът да може да се организира.“

Мишел ще се изправи пред евродепутатите в Страсбург следващата сряда в дебат, фокусиран върху финалната и следващата среща на върха на Европейския съвет.

Още преди обявяването Мишел се сблъска с критики за това как върши работата си. „Не мисля, че той постигна голям успех“, призна Дъф, добавяйки, че ако Мишел е вярвал, че е бил добър президент, е по-вероятно да остане на поста.

Мишел обаче няма намерение да подава оставка. Служител, близък до него, издаде:

„Той разчита да бъде напълно ангажиран като президент на Европейския съвет, ще следва безупречно правилата и няма причина да се оттегля.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments