Защо Африка не става цифрова?

0
114
Работа в интернет
Снимка: Pixabay

COVID-19 предизвика огромни промени в начина, по който светът работи, учи и прави бизнес – промени, станали възможни за изпълнение през интернет и благодарение на цифровата инфраструктура, пише сайтът “scientificamerican.com”Но без захранване няма интернет. Цялата цифрова екосистема разчита толкова много на надеждна, достъпна електроенергия, от домашни интернет връзки до базовите станции, които са в основата на клетъчните мрежи, до центровете за данни, съхраняващи съдържанието на интернет. Това означава, че страните със слаба енергийна инфраструктура, които вече се надпреварват да се конкурират в новата цифрова икономика, са изправени пред мрачни перспективи в света след блокирането, в който Zoom, Dropbox и Google Classroom са новият офис или училище.

Африка на юг от Сахара, където цифровият преход отдавна се разглежда като начин за прескачане на традиционната инфраструктура, е особено уязвим и предразположен към изоставане. Хроничните предизвикателства в енергийния сектор тук – като ниските проценти на електрификация, високите цени и ужасяващата надеждност – значително повлияха на цифровата конкурентоспособност в региона.

А COVID-19 вече разширява тази празнина в целия регион. Липсата на електроенергия, например, подкопава способността на Кения да реализира инициативата си за дистанционно обучение, докато професионалистите, затруднени да работят от вкъщи, са изправени пред чести прекъсвания на интернета поради слаба електропреносна мрежа, която е била повлияна от силни дъждове, вандализъм и технически неизправности по време на затваряне. Дори Южна Африка, която има най-голям капацитет на мощност на континента, ще се бори за захранване на основни мобилни данни за прости WhatsApp обаждания, след като драматичната му програма за “освобождаване на натоварването” от планираните за цялата страна прекъсвания се възстановява след приключването на блокирането.

Пропастта в захранването на интернет в Африка на юг от Сахара ще се задълбочи във все по-дигиталния свят след COVID, ако настоящите предизвикателства на енергийната система останат без решение. Този порочен цикъл в захранването на интернет връзката е най-добре илюстриран от центровете за данни, които стоят в основата на инфраструктурата на интернет – централизирано съхранение на данни, изчислителна мощност и мрежово оборудване. Центровете за данни водят до енергийна ефективност в дигиталната екосистема, тъй като концентрират оборудване и процеси, но като такива те са големи консуматори на енергия с голяма чувствителност към промените в цената и надеждността на електроенергията. Всъщност мощността обикновено представлява две трети от експлоатационните им разходи.

Търсенето на повече базирани в Африка центрове за данни нараства драстично, за да обслужва нарастващото използване на интернет на континента с ниска латентност и висока честотна връзка. Очаква се индустрията на центровете за данни в Африка да нарасне до 600 мегавата през 2020 г. и само този растеж представлява прогнозна капиталова инвестиция от над 1 милиард долара в региона. По-специално, местните африкански фирми, включително Vodacom/Safaricom, MTN, Rack Center – Нигерия, центрове за данни на Африка и Teraco, са начело на тази растяща индустрия, притежаващи над 95 процента от капацитета на центровете за данни в региона. Без евтина и надеждна мощност обаче центрове за данни няма да бъдат изградени в Африка, следователно континентът губи огромна икономическа възможност.

А без стабилна разработка на центрове за данни, дейностите с огромни изисквания за пренос на данни като отдалечена работа, цифрови класни стаи, стрийминг на видео и анализ на данните – всички особено необходими в ерата COVID-19 – ще започнат да се разпадат. А Субсахарска Африка ще започне да се наблюдава по-бавен растеж в технологичните индустрии като цяло. Без захранване, без дигитална трансформация.

Същите фактори, които правят центровете за данни толкова голямо предизвикателство за обичайните бизнес подходи към енергията в Африка на юг от Сахара, също трябва да ги превърнат в катализатор на нови подходи, които най-накрая биха могли да започнат да закриват енергийната пропаст на континента.

Правителствата и участниците в секторите на информационните и комуникационните технологии (ИКТ) и енергийния сектор трябва да се възползват от момента и да се съберат, за да разрешат предизвикателството, свързано с така необходимия интернет в Подсахарска Африка.

Правителствата трябва да поставят решаващата сила в основата на стимулирането на дигиталната трансформация в Африка. Министерствата на информационните и комуникационните технологии трябва да се обърнат към своето министерство на енергийните си колеги и да подчертаят: “Няма сила, няма дигитална трансформация.”

И правителствата трябва да подкрепят и да понесат отговорност за своите местни комунални услуги, за да увеличат капацитета на мрежата, да подобрят цялостното здраве на нашите електроенергийни системи, да инвестират в инфраструктура при пренос и разпределение и да увеличат надеждността. В настоящия пандемичен момент правителствата трябва по-специално да признаят силовите и ИКТ секторите както като отговор на настоящата криза, така и като градивни елементи за дългосрочна устойчивост.

Центровете за данни също могат да задвижат решението, предлагайки огромни възможности за сътрудничество между ИКТ и секторите на енергия за трансформиране на това как и на каква цена се доставя мощност в региона. Те могат да бъдат нов източник на стабилни дългосрочни приходи за много комунални услуги, които са във финансово затруднение и паралелно с това са гладни за кредитоспособни клиенти. Това е така, защото центровете за данни предлагат нова категория комунални услуги на надеждния, мащабен, 24/7 потребител на електроенергия – този, който използва мощност “извън пика” през нощта, а тази енергия често “отива на вятъра”.

Освен това центровете за данни всъщност могат да подобрят техническото качество на мрежата – както чрез собствени инвестиции, така и в партньорство с комунални услуги. Често центровете за данни ще плащат на местните комунални услуги за изграждане на подстанции и електропроводи с голям капацитет до техния сайт, обществена инфраструктура, която впоследствие е от полза за други клиенти.

Плюс това много клиенти на глобалния център за данни изискват възобновяема или нисковъглеродна мощност. Това осигурява готов клиент, съобразен с правителствените изисквания, които са насочени към стимулиране производството на възобновяема енергия. Отчитайки, че цифровата инфраструктура може да се възползва от растежа на целия енергиен сектор, комуналните компании в Подсахарска Африка могат да разработят специфични стратегии за привличане на “закрепващи клиенти на ИКТ” чрез ускорени електрически връзки, съгласувани тарифи и наличие на възобновяема енергия.

Пандемията от COVID-19 задълбочи доверието на всеки народ към дигиталната икономика и разкри липсата на готовност в Африка на юг от Сахара да предостави евтина, надеждна и изобилна сила на тази икономика, която се движи напред. Тази липса на готовност не е свързана само със спешните случаи на здравето в региона. Става въпрос за икономическата спешност, пред която ще се изправи регионът, ако лицата, които вземат решения, не дават приоритет на стабилното партньорство в енергийния сектор в ИКТ.

Без захранване, без интернет, без дигитална трансформация. И няма шанс да направим Африка на юг от Сахара по-конкурентоспособна в свят, който се възстановява от COVID-19, който се приема, че е цифров, не е пожелателно.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments