Заради COVID мерки: Канадски шофьори организират протест на 23 януари, ще остане ли страната без стоки от първа необходимост?

0
424
Протест на шофьори на камиони в Канада
Протест на шофьори на камиони в Канада. Снимка: Rick Wall, Facebook

Хиляди канадски шофьори на камиони организират огромен протестен конвой с надеждата да сложат край на мандата за задължителна COVID ваксинация, който беше въведен преди броени дни в цялата страна. От 15 януари водачите трябва да бъдат напълно имунизирани, ако искат да избегнат близо двуседмична карантина и PCR тестовете при пристигането си, докато неваксинираните американски шофьори може да бъдат върнати обратно на границата.

Протестното шествие е планирано за 23 януари и то ще премине през цялата страна. Сред организаторите е Колин Валентим, шофьор, превозващ гориво, който ще бъде начело на конвоя Британска Колумбия-Канада. Той коментира, че групата му ще започне своето пътуване от Ванкувър в 08:00 часа, като ще се слее с други конвои по време на пътуването си и накрая всички ще стигнат до Отава за протест.

„Моят конвой ще премине на изток през Чиливак, Хоуп, Мерит, Камлупс, Ревелстоук, Голдън и Калгари, където ще се срещнем с този от Калгари. В крайна сметка кулминацията е в Отава.“

Валентим отбелязва, че организираният протест е за всички професии, засегнати от задължителната ваксинация срещу COVID-19. По думите му под обсега на мярката са здравни и общински работници, пожарна, спешна полиция, служители на линейка, както и хотелиерството. По думите му всеки е добре дошъл, с всякакъв вид превозно средство. Той разкри, че не е планирано блокиране на пътища.

Постер за протеста
Постер за протеста. Снимка: Colin B. Valentim, Facebook

„Идеята зад този конвой сега е да отиде чак до Отава. Първоначално започна като единични градове и се превърна в национално събитие и това е страхотно.“, припомни още Валентим.

Протести имаше и в други канадски градове, където стотици шофьори на камиони вече изразиха недоволството си. Една от демонстрациите беше по магистрала 75 близо до международната граница. За неин организатор е сочен Рик Уол, който е категоричен, че трябва да се сложи край на всички COVID мерки, наложени от правителството през изминалите 2 години. Шофьорът на камион отбеляза, че новите мерки няма да платят сметките.

Рик Уол е и президент на голяма транспортна фирма, базирана в Уинклер – град, разположен в южната част на Манитоба и в който е регистрирана една от най-ниските нива на ваксинация. Той споделя, че голяма част от шофьорите в предприятието му не са ваксинирани. В резултат на това новите правила „ще имат пагубен ефект върху компанията“, прогнозира той и уточни, че се говори за прехраната на 20 шофьори и много офис служители.

Шествието на магистрала 75 започна в 03:00 часа сутринта на 15 януари и продължи през целия ден. В него се включиха не само водачи на камиони, но и такива на коли, пикапи и един-два селскостопански трактор. Уол коментира, че по ирония на съдбата трансграничните шофьори са склонни да прекарват повече време сами и са „допринесли“ с най-малък брой случаи на COVID-19, отколкото във всеки друг сегмент от транспортния бизнес.

 

Същевременно друг собственик на транспортна фирма предвижда по-високи разходи за стоките в резултат на COVID мерките. Според него те ще натоварят изключително много веригата за доставки и ще има ръст на цената на всичко, идващо и отиващо за САЩ. Не е изключено да има и отлив на желаещи да работят в бранша, което ще доведе до сериозни предизвикателства за транспортната индустрия в Манитоба. Според последните данни в момента около 160 000 шофьори участват в трансграничната търговия, от които 120 000 са канадци.

От Канадския камионен алианс изчисляват, че между 12 000 и 22 000 канадски шофьори са принудени да напуснат заради новите ограничения. По техни данни търговията между САЩ и Канада, посредством камиони, възлиза на 650 милиарда долара.

По други изчисления Канада внася от САЩ агрохранителни продукти за приблизително 21 милиарда долара всяка година и около 60 до 70% от внесената храна пристига на колела. Това е почти 20% от хранителните стоки, които канадците купуват в ресторантите и търговията на дребно. Голяма част от тях идват през зимните месеци, когато продукцията от южните щати предлага доставки на канадските потребители. Спирането на част от този бизнес може да изостри недостига на шофьори, който индустрията вече изпитва, и може да вдигне цените на дребно още през близките няколко седмици. Не е изключено и рафтове в магазините с търсени стоки да останат празни.

Към 18 януари има регистрирани 13 832 нови случая в Канада. От началото на COVID пандемията са се заразили 2,83 млн. души, а 31 863 са починали.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments