Забрана на социалните медии за деца? Уморените родители в Сената казаха „да“

0
44
Деца пред компютър.
Деца пред компютър. Снимка: Пиксабей

Сенатор Кейти Брит заяви, че постоянно чува за това, когато си е у дома в Алабама – на училищни състезания, баскетболни турнири и на редовните си сутрешни разходки с приятели, пише „Асошиейтед прес“. И когато тя се кандидатира за Сената миналата година, Брит споделя, „родител след родител“ идваха при нея, искайки да обсъдят начина, по който социалните медии вредят на децата им. Брит също навигира в проблема в собствения си дом, като майка на 13-годишно и 14-годишно дете.

„Достатъчно е“, казва Брит, републиканка, която миналата седмица представи двупартийно законодателство с трима други сенатори – всички родители на малки деца и тийнейджъри – за да се опитат да защитят по-добре децата онлайн. По думите ѝ:

„Времето за действие е сега.“

Сенаторът от Кънектикът Крис Мърфи също се занимава с това от първа ръка като баща на 11-годишно и 14-годишно дете. Мърфи казва, че е видял предимствата на социалните медии, като връзка по време на пандемията от коронавирус и глупави видеоклипове, които им носят радост. Но той е виждал и недостатъците, включително деца, които познава и които според него са се впуснали в тъмните ъгли на онлайн света. Демократът Мърфи коментира:

„Чувствам, че сме достигнали точката, в която да не правим нищо не е вариант все по-често, когато членовете на Конгреса се приберат у дома, това е един от първите или вторите проблеми, за които те чуват от своите избиратели.“

Законодателството, въведено от Брит и Мърфи, заедно със сенатор Брайън Шац, и Том Котън, има за цел да забрани на всички деца под 13-годишна възраст да използват социални медии и ще изисква разрешение от настойник за потребителите под 18 години, за да създадете акаунт. Въпреки че това е едно от няколкото предложения в Конгреса, целящи да направят интернет по-безопасен за деца и тийнейджъри, четиримата сенатори казаха в съвместно интервю за „Асошиейтед прес“, че вярват, че са представители на милиони американски родители, които са сериозно притеснени, че социалните медии компаниите до голяма степен не са контролирани по отношение на това, което могат да предоставят на децата си.

„Идеята, че даден алгоритъм има някакво право на Първата поправка да влезе в мозъка на вашето дете, е абсурдна“, казва Шац, който първоначално събра двупартийната група от четирима.

„И идеята, че едно 13-годишно дете има някакво право според Първата поправка да има алгоритъм, който да набутва разстройващо съдържание в гърлото му, също е абсурдна.“

Наред с възрастовите ограничения, законодателството ще забрани на компаниите за социални медии да използват алгоритми, за да препоръчват съдържание на потребители под 18 години. Също така ще изисква от компаниите да се опитат да проверят възрастта на потребителите въз основа на най-новите технологии.

Двупартийният законопроект идва в момент, когато има нарастващ апетит в Конгреса за регулиране на компаниите за социални медии – и тъй като тези компании години наред избягват по-строгите регулации във Вашингтон. Някои щати като Юта и Арканзас са приели свои собствени закони, създавайки още по-голямо предизвикателство на федерално ниво.

Този път четиримата сенатори казаха, че вярват, че има необичайна двупартийна инерция около проблема, тъй като родителите се борят с разрастващата се след пандемия криза на психичното здраве сред младите хора. Последните данни от Центровете за контрол и превенция на заболяванията, например, показват, че 60% от тийнейджърките съобщават за чувство на постоянна тъга или безнадеждност, а 30% казват, че сериозно обмислят опит за самоубийство. Котън е категоричен:

„Това е въпрос, който обединява родителите в цялата страна, независимо какви са техните политически възгледи по други въпроси.“

И все пак, всяко законодателство, предлагащо регулиране на технологичните и социални медийни компании, е изправено пред големи предизвикателства и не само поради дълбоките джобове на компаниите. Докато Европейският съюз въведе много по-строги защити на поверителността и безопасността онлайн, Конгресът досега не успя да постигне съгласие относно начин за регулиране на гигантската индустрия. Предишното законодателство се провали на фона на разногласия относно свръхрегулирането и гражданските свободи.

И въпреки широко разпространения двупартиен интерес за предприемане на действия, остава да се види дали някакво законодателство може успешно да премине през Сената с мнозинство от демократите и Камарата, контролирана от републиканците. Двете страни имат различни и понякога противоречиви приоритети за това какво трябва да се направи с технологичните компании.

Лидерът на мнозинството в Сената Чък Шумър, коментира във вторник, че вярва в  нуждата да има някакъв вид защита на децата онлайн, но не уточни законодателството.

Отделен законопроект за безопасността на децата от сенаторите Ричард Блументал, D-Conn., и Марша Блекбърн, R-Tenn., беше одобрен от комисията по търговията на Сената миналата година. Той използва различен подход, изисквайки от компаниите за социални медии да спазват „задължение за грижа“, за да направят своите платформи по-безопасни и по-прозрачни като дизайн. Този законопроект, който двамата отново представиха тази седмица, ще принуди компаниите да дадат на непълнолетните възможност да деактивират пристрастяващите продуктови функции и алгоритми и да активират настройките за безопасност на децата по подразбиране.

Друг законопроект, представен в сряда от сенатор Ед Марки и сенатор Бил Касиди, ще разшири защитата на поверителността на децата онлайн, забранявайки на компаниите да събират лични данни от по-млади тийнейджъри и забранява насочената реклама към деца и тийнейджъри. Републиканците и демократите от комисията по енергетика и търговия в Камарата на представителите също работят върху по-обширен законопроект за поверителността онлайн, който ще даде на възрастните, както и на децата, повече контрол върху техните данни.

Други законопроекти ще имат за цел да забранят TikTok или да дадат повече свобода на действие на правителството да преразглежда чуждестранни платформи, които се считат за възможна заплаха за сигурността.

Индустриални групи разкритикуваха законопроектите за безопасност на децата, предупреждавайки за прекомерно използване. Те казват, че правилата могат да имат обратен ефект и да попречат на някои тийнейджъри да намерят полезни ресурси по-специално по въпроси, свързани със самоубийството или LBGTQ+.

„Да бъдеш родител в двадесет и първи век е трудно, но вмъкването на правителството между родителите и техните тийнейджъри е грешен подход“, смята Карл Сабо от NetChoice, група за застъпничество, която включва Meta, TikTok, Google и Amazon сред своите членове.

Друга група, свързана с индустрията, Chamber of Progress, каза, че забраната за алгоритмично насочено съдържание всъщност ще затрудни тийнейджърите да намерят подходящ за възрастта материал. Нейният изпълнителен директор Адам Ковачевич даде следния съвет:

„Трябва да слушаме тийнейджърите, които казват, че социалните медии играят предимно положителна роля в живота им.“

Блументал също критикува законопроекта на четиримата сенатори, като каза тази седмица, че има „силни опасения“, че законодателството ще натовари повече родителите, отколкото технологичните компании и потенциално ще даде възможност на индустрията да събира повече данни, докато родителите се опитват да проверят своите възраст на децата.

„Нашият законопроект на практика поставя тежестта върху големите технологии, а не върху родителите“, смята Блументал относно своето законодателство с Блекбърн.

Шац защити тяхното законодателство като „елегантно в своята простота“.

„Ние просто казваме, че деца под 12 години изобщо не трябва да са на платформа за социални медии“, категоричен е Шац и добавя:

„Това е призив за политика. Това е от компетентността на Конгреса. И мисля, че повечето хора са съгласни с нас.“

Котън е на мнение, че повечето компании за социални медии вече събират данни за деца и че техният законопроект не представлява допълнителен риск. Фактът, че има няколко законопроекта, казва той, подчертава „много енергия и ентусиазъм за поставянето на разумни предпазни огради около социалните медии“.

Много тийнейджъри също искат някаква регулация, казва Мърфи.

„Когато говоря с децата, които се мотаят около къщата ми, те знаят, че не са защитени и не се грижат за тях“, изтъкна той и подчерта:

„Те знаят, че понякога тези сайтове ги изпращат на места, където не трябва да бъдат.“

Брит разказа, че някои от нейните приятели и колеги родители в нейната работна група са ѝ изпращали съобщения в новините за нейния законопроект, след като са го въвели. А мнението е било единодушно:

„Това е, от което се нуждаем.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments