Великобритания изпраща кораби на Кралския флот да патрулират в Джърси на фона на риболовния спор с Франция

0
80
Риболовен кораб
Снимка: Pixabay

Два кораба на кралския флот патрулират около водите на Джърси, докато около 80 френски лодки протестират в главното пристанище на острова заради риболовните права след Брекзит, съобщава “BBC”.

Рибарите в пристанище Сейнт Хелиер казват, че правата им са несправедливо ограничени от лицензи, издадени от острова по система, пусната миналата седмица.  Франция заплаши да спре електричеството на острова.

От „Даунинг стрийт“ 10 съобщиха, че са изпратили двата военноморски кораба, пристигнали в четвъртък сутринта, да „следят ситуацията“. „HMS Severn“, който преди това е бил използван за засенчване на руските военноморски военни кораби край английското крайбрежие, и „HMS Tamar“, обикновено се използват за защита на риболова – с моряци, които могат да се качат на други лодки за проверки на място.

Френските лодки са на входа на главното пристанище на острова Сейнт Хелиер, но те се отдръпнаха по-рано, за да позволят на товарен кораб да напусне. „HMS Severn“ може да се види от пристанището, на около миля от френските лодки и поддържа присъствие, като не полага никакви усилия да се намеси.

От мястото на събитието

Лодките на протестиращите бяха покрити с импровизирани банери – на които пишеше „en colère“ – ние сме ядосани, предава кореспондентът на BBC Europe Жан Макензи, който беше с рибарите, когато са потегляли от френското крайбрежие.

Част от тях напуснаха това малко пристанище на брега на Нормандия около 02:30, за да се присъединят още десетки към тях по пътя към Джърси. Рибарите изглеждаха повече шокирани, отколкото ядосани, че достъпът им до водите, в които ловят от десетилетия, се оспорва.

Съгласно търговската сделка след Брекзит, Джърси трябва да пуска европейски кораби във водите си, но сега те се нуждаят от лицензи. На фона на това рибарите казват, че разрешенията са с дълъг списък от ограничения, които никога не са били договорени. В своята реакция на заплахата на френския морски министър да спре електричеството на Джърси в отговор – рибарите бяха доволни. Те споделиха:

“Добре е да знаем, че държавата ни е на наша страна.”

Евродепутатът Стефани Йон-Кортин, член на комисията по рибарство на ЕС, заяви пред предаването “Днес” на BBC Radio 4, че са “изненадани” от новите правила за риболов, като добави: “Разчитаме на добросъвестността от Джърси и правителството на Обединеното кралство да помогнат и да деескалират напрежението.”

От заплахите за спиране на електричеството за Джърси тя заяви, че „това са само думи, които не сме готови да кажем, че ще стигнат до война“, но добави „всички мерки за отмъщение ще бъдат проучени“.

Новите правила за риболов – въведени от правителството на Джърси съгласно Споразумението за търговия и сътрудничество между Обединеното кралство и ЕС (TCA) – изискват от френските лодки да показват, че имат история на риболов във водите на Джърси.

Френските власти обаче заявиха, че „нови технически мерки“ за риболов край Нормандските острови не са съобщени на ЕС, което ги прави „нищожни“В сряда вечерта министър-председателят Борис Джонсън обеща „непоклатимата си подкрепа“ за Джърси, най-големият островен Канал и зависим от короната, разположен на 22 мили от Франция. Той добави, че „всяка блокада“ от френски лодки ще бъде „напълно неоправдана“.

Джонсън проведе разговори с главния министър на Джърси Джон Льо Фондре и министъра на външните работи Ян Горст и „подчерта спешната необходимост от деескалация на напрежението“ между Джърси и Франция.

Сенатор Горст заяви пред „BBC“, че френските заплахи са „непропорционални“, но също, че очаква „мирна демонстрация“ от рибарите в четвъртък сутринта. Той каза, че Джърси е приел „заплахата да блокира нашето пристанище много сериозно“, но настоя, че „резолюцията трябва да бъде чрез дипломация“.

Димитри Рогоф, ръководител на рибарството за региона Нормандия, заяви, че лодките няма да се опитват да блокират Сейнт Хелиер и ще се върнат във Франция следобед, предаде Франс прес.

За какво се отнася риболовният спор в Джърси?

Френските рибари се оплакаха, че са възпрепятствани да извършват дейност в британски води поради трудности при получаването на лицензи. Съгласно споразумение с ЕС, френските оператори на лодки трябва да покажат история на риболова в района, за да получат лиценз за водите на Джърси. Те твърдят обаче, че са добавени допълнителни изисквания без предизвестие.

Джърси има единствената власт да издава лицензите, а от миналата седмица всички риболовни лодки трябваше да имат лиценз за работа там.

В петък правителството на Джърси предостави 41 разрешителни на френски риболовни кораби, които са оборудвани с технология, която им позволява да бъдат разположени на тази територия.

От своя страна френското правителство твърди, че списъкът с одобрени кораби идва с допълнителни искания, които „не са били уредени или обсъждани и за които не сме били уведомени“Крис Льо Масюрие, който управлява Jersey Oyster и Normandy Trader Freight, заяви, че френският рибар е основателно разстроен от ситуацията. Той каза:

“Виждам това като обида за тях и те са изключително разстроени. Критериите, които им бяха дадени, бяха да докажат, че са ловили във водите на Джърси в продължение на 10 дни. Ако съм ловил 20 или 30 дни, трябва да докажа това.”

Но Дон Томпсън от Асоциацията на рибарите в Джърси заяви, че засегнатите френски екипажи са имали време още от 1 януари досега да се съобразят с новите правила и може би някои от лодките, които може би не са се класирали според тези правила да получат лиценз, са леко засегнати.

Заплахата за спиране на електроснабдяването на Джърси – 95% от което се доставя от три подводни кабела от Франция – е отправена от френския морски министър Аник Жирарден. Във вторник тя заяви пред френския парламент, че новите правила, регулиращи достъпа до водите на Нормандските острови, са неприемливи – и че Франция е „готова да използва … ответни мерки“. Тя беше категорична:

“Съжалявам, че се стигна до това, но ще го направим, ако трябва.”

Правителството на Джърси заяви, че разрешителните за риболов трябва “да съответстват на предишната дейност, която корабът е извършвал във водите на Джърси”, съгласно условията на Споразумението за търговия и сътрудничество между Обединеното кралство и ЕС. 

Европейският съюз коментира че новата му система е „в съответствие с данните, предоставени от френските и европейските власти“. Говорителка поясни, че е приела френските оплаквания относно условията на лицензионното споразумение „много сериозно“ и ще отговори, но заяви, че е действала „добросъвестно“, създавайки режима.

„HMS Severn“ и „HMS Tamar“ са базирани в Портсмут. И двата кораба са с дължина 90,5 метра, имат по две големи оръдия, включително зенитно оръдие с малък обсег и са с екипаж от 45 моряци и до 50 кралски морски пехотинци.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments