Ватикана осъжда операциите за смяна на пола, сурогатното майчинство и теорията за пола като нарушения на човешкото достойнство

0
56
Гей парад
Снимка: Pixabay

Днес Ватикана обяви операциите за смяна на пола и сурогатното майчинство за тежки нарушения на човешкото достойнство, като ги постави наравно с абортите и евтаназията като практики, които отхвърлят Божия план за човешкия живот, предава „Асошиейтед прес“.

Ватиканската доктринална служба публикува „Безкрайно достойнство“ – декларация от 20 страници, по която се работи от 5 години. След съществена редакция през последните месеци тя беше одобрена на 25 март от папа Франциск, който нареди нейното публикуване.

В най-дългоочаквания раздел Ватикана повтори отхвърлянето на „джендър теорията“ или идеята, че полът на човека може да бъде променен. В него се казва, че Бог е създал мъжа и жената като биологично различни, самостоятелни същества, и че хората не трябва да се месят в този план или да се опитват да „направят себе си Бог“. В документа се казва:

„От това следва, че всяка намеса за промяна на пола по правило рискува да застраши уникалното достойнство, което човекът е получил от момента на зачеването.“

Той прави разграничение между операциите за потвърждаване на пола, които отхвърля, и „гениталните аномалии“, които са налице при раждането или се развиват по-късно. Тези аномалии могат да бъдат „отстранени“ с помощта на здравни специалисти, се казва в доклада.

Защитниците на ЛГБТИ+ католиците веднага разкритикуваха документа като остарял, вреден и противоречащ на заявената цел да се признае „безкрайното достойнство“ на всички Божии деца. Те предупредиха, че той може да има реални последици за транссексуалните хора, като подхрани насилието и дискриминацията срещу тях. Ето какво потвърди Франсис ДеБернардо от New Ways Ministry, която се застъпва за католиците от ЛГБТИ+:

„Макар да излага чудесна обосновка защо всяко човешко същество, независимо от състоянието му в живота, трябва да бъде уважавано, почитано и обичано, той не прилага този принцип към хората с различен пол.“

Съществуването на документа, за което се говореше от 2019 г., беше потвърдено през последните седмици от новия префект на Дикастирията за доктрината на вярата, аржентинския кардинал Виктор Мануел Фернандес, близък довереник на Франциск.

Той го изрази като нещо като реверанс към консерваторите, след като написа по-експлозивен документ, одобряващ благословии за еднополови двойки, който предизвика критики от страна на консервативните епископи по света, особено в Африка. И все пак, документът е насочен към страни – включително много в Африка – които криминализират хомосексуалността. То повтори твърдението на Франциск в интервю от 2023 г. за „Асошиейтед прес“, че „да си хомосексуалист не е престъпление“, което прави твърдението сега част от доктриналното учение на Ватикана.

Новият документ осъжда „като противоречащ на човешкото достойнство факта, че на някои места не малко хора са затваряни, измъчвани и дори лишени от благата на живота единствено поради тяхната сексуална ориентация“. Документът е нещо като преопаковане на предишни артикулирани позиции на Ватикана, прочетени сега през призмата на човешкото достойнство. То повтаря добре известната католическа доктрина, противопоставяща се на абортите и евтаназията, и добавя към списъка някои от основните притеснения на Франциск като папа: заплахите за човешкото достойнство, породени от бедността, войната, трафика на хора и принудителната миграция.

В ново формулирана позиция се казва, че сурогатното майчинство нарушава както достойнството на сурогатната майка, така и на детето. Въпреки че много внимание относно сурогатното майчинство се фокусира върху възможната експлоатация на бедни жени като сурогати, документът на Ватикана твърди, че детето „има правото да има напълно човешки (а не изкуствено предизвикан) произход и да получи дара на живот, който проявява и двете достойнството на даващия и този на получаващия“. А именно:

„Като се има предвид това, законното желание да имаш дете не може да се трансформира в „право на дете“, което не зачита достойнството на това дете като получател на дара на живота.“

Преди настоящият документ да стане факт Ватикана публикува своята най-артикулирана позиция относно пола през 2019 г., когато Конгрегацията за католическо образование отхвърли идеята, че хората могат да избират или променят пола си и настоя за допълването на биологично мъжки и женски полови органи за създаване на нов живот.

Новият документ от по-авторитетния Дикастерий за доктрината на вярата цитира този документ за образованието от 2019 г., но смекчава тона. Показателно е, че той не повтаря езика от 1986 г. на предишен доктринален документ, който казва, че хомосексуалните хора заслужават да бъдат третирани с достойнство и уважение, но че хомосексуалните действия са „вътрешно разстроени“. На пресконференция, за да представи документа, Фернандес призна, че „вътрешно неподреденият“ език е много силен и че може да има по-добър начин, „с други думи“, да се изрази визията на църквата за секса като перфектен съюз между съпруга и съпругата да създадат нов живот. Той изтъкна:

„Вярно е, изразът може да намери други думи, за да изрази тази мистерия.“

Преподобният Джеймс Мартин, който призова католическата църква да разшири по-широк обхват на ЛГБТИ+ католиците, обясни, че терминологията за пола е подобна на предишните декларации. Той обаче приветства осъждането на законодателството и насилието срещу ЛГБТИ+ хора. В имейл той написа:

„Това не може да се повтаря твърде често като посегателство срещу човешкото достойнство. ЛГБТИ човекът, както всеки друг, има безкрайно достойнство.“

Франциск превърна достигането до ЛГБТИ+ хора в отличителна черта на своето папство, като служи на транскатолици и настоява, че Католическата църква трябва да приветства всички Божии деца. Но той също така заклейми „теорията за пола“ като „най-лошата опасност“, пред която е изправено човечеството днес, „грозна идеология“, която заплашва да премахне дадените от Бога различия между мъжа и жената. Той разкритикува по-специално това, което той нарича „идеологическа колонизация“ на Запада в развиващия се свят, където помощта за развитие понякога зависи от възприемането на западните идеи за пола и репродуктивното здраве.

Трансджендър активисти незабавно нарекоха документа „нараняващ“ и лишен от гласовете и преживяванията на истински транссексуални хора, особено в разграничението между трансджендър хора и интерсексуални хора. Мара Клайн, небинарна, транссексуална активистка, която е участвала в проекта за църковна реформа в Германия, направи следния коментар:

„Предположението, че утвърждаващото пола здравеопазване – което е спасило живота на толкова много прекрасни транс хора и им е позволило да живеят в хармония с телата си, своите общности и (Бог) – може да рискува или да намали достойнството на транс хората е не само вредно но опасно невежа.“

Клайн подчерта:

„Виждайки, че за разлика от това, хирургичните интервенции при интерсексуални хора – които, ако се извършват без съгласие, особено при непълнолетни, често причиняват огромни физически и психологически увреждания на много интерсексуални хора до момента – се оценяват положително, изглежда просто разкриват още повече скритото лицемерие.“

Документът идва в момент на известна реакция срещу транссексуалните хора, включително в Съединените щати, където ръководените от републиканците държавни законодателни органи обмислят нов кръг от законопроекти, ограничаващи медицинските грижи за транссексуални младежи – и в някои случаи, възрастни. Освен това се разглеждат и законопроекти за управление на местоименията на младежите, спортните екипи и баните в училище, както и някои книги и училищни програми. В имейл Клайн продължава:

„В допълнение към нарастващата враждебност към нашите общности, ние сме изправени пред църква, която не слуша и отказва да види красотата на творението, която може да се намери в нашите биографии.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments