Валери Белчев: Не може без контрол при ефективното управление на публичните средства

0
40
Министерство на финансите. Снимка: архив
Министерство на финансите. Снимка: Архив

„Ефективното управление на публичните средства е в значителна степен планиране, и в не по-малка степен – изпълнение, но трябва да признаем, че без контрол не може. Основният ми апел към всички участници в Консултативния съвет по контрол и одит в публичния сектор е да се постигне по-добра синхронизация между институциите, да сте спокойни при изпълнение на служебните си задължения, без притеснения от обекта на извършваните проверки“.

Това обяви служебният министър на финансите Валери Белчев, който откри първия за тази година Консултативен съвет по контрол и одит в публичния сектор, чийто председател е.

На срещата присъстваха: Моника Димитрова-Бийчър – заместник-министър на финансите, Цветан Цветков – председател на Сметната палата (СП), Тошко Тодоров – заместник-председател на СП, Стефан Белчев – директор на Агенцията на държавна финансова инспекция (АДФИ), Миглена Павлова – изпълнителен директор на Агенцията по обществени поръчки (АОП), Людмила Рангелова – изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Одит на средствата от Европейския съюз“ (ИА ОСЕС), Валентин Бонев – началник на отдел в дирекция „Методология на контрола и вътрешен одит“ в МФ.

Цветан Цветков постави въпроса за необходимостта в общините да се генерира унифицирана база данни, включваща всички счетоводни записвания на начислена основа. Тази база данни трябва да е в подходящ електронен формат, който да позволява на специализирания одитен софтуер на СП да обработва данните в него и да прави необходимите анализи.

„Това ще осигури пълнота и проследимост на информацията и ще намали рисковете от ограничаване на обхвата на одита. Ще се съкрати и времето на извършването на финансовите одити, които са 70% от одитите на СП“, допълни Цветков.

Той посочи, че Сметната палата е изследвала 353 системи на първостепенни разпоредители с бюджет и е установено, че в 111 се използват различни софтуери, а в 36 не се използва никакъв.

В отговор министърът на финансите каза, че е необходимо проучване на софтуера, който използват общините, така че да се изясни каква част от тях могат да посрещнат изискванията на минималните счетоводни стандарти и пое ангажимент да бъдат предприети първите стъпки за отстраняване на тези пречки пред по-бързото и качественото извършване на одитните процеси.

„Проблемът не бива да бъде само констатиран, но и решен“, допълни още министър Белчев.

Пред участниците в заседанието бяха представени данни за реализираната имуществена и административно-наказателна отговорност по изпратени от Сметната палата одитни доклади за извършени одити в общините. Стефан Белчев подчерта, че по получени 116 доклада за периода 2020 – 2021 г., АДФИ е осъществила 12 финансови инспекции, по време на които са съставени 7 акта за установяване на административно-наказателна отговорност за 2020 г. и 3 през 2021 г.

„Спазването на финансовата дисциплина от общините е от съществено значение за финансовата стабилност на цялата държава. Затова през последните 3 години Сметната палата стриктно следи за спазването на финансовите показатели, регламентирани в Закона за публичните финанси и най-вече – за поемането на задължения над нормативно установения максимален размер“, подчерта председателят на Сметната палата.

Дискусията продължи с ангажиментите на страната ни, включени в Националния план за възстановяване и устойчивост на България и по-конкретно, отнасящите се до раздел 2.Г.1 Бизнес среда – Реформа 10: Обществени поръчки. Те бяха презентирани от изпълнителния директор на АОП Миглена Павлова.

Акцент в нейното изложение бяха препоръките на Европейската комисия, свързани със засилване на превенцията и подпомагане на възложителите на обществени поръчки, въвеждането на нови електронни формуляри, намаляване на неконкурентното възлагане на договорите и професионализацията на възложителите.

Беше посочено, че сред основните проблеми в областта на възлагането на обществените поръчки са високото ниво на възлагане без състезателна процедура, без обявление, само с една оферта, като по тези показатели страната ни отбелязва изоставане в сравнение със средните нива в ЕС. Павлова обърна внимание и на необходимостта от противодействие на незаконното in-house възлагане.
По време на Съвета беше представена информация от ИА ОСЕС за констатирани нередности, водещи до финансови корекции.

В рамките на срещата бяха разгледани и различни аспекти на предварителния и последващ контрол, като същевременно бяха обсъдени възможни варианти за реакция, съобразени с нормативната уредба, специфичните компетенции и административния капацитет на всяка от институциите.

Обърна се сериозно внимание на резултатите от направени одити на общините от СП, както и от проверките на АДФИ, като констатациите са в посока ниска събираемост на местните данъци и такси.

„И Сметната палата, и звената за вътрешен одит в общините констатират ниска събираемост на местните данъци и такси, варираща от 30 до 60 %, а в някои общини – дори около 2 %. Това показва, че осъществената през 2005-2006 г. реформа за децентрализация не е постигнала своите цели“, подчерта Цветан Цветков.

Обсъден беше и изготвеният от МФ и приет от Министерския съвет Консолидиран годишен доклад за вътрешен контрол в публичния сектор за 2020 г., който не е разглеждан от Народното събрание, респективно е без официално становище от страна на Сметната палата, съгласно Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.

„С оглед изложеното е необходим прилагане на уеднаквен подход, наличие на представителни данни, по-добра координацията и синхрон в работата на всяка една институция. Това е и причината да предприемем редица инициативи, които да доведат до синхронизиране на процесите и постигане на по-добри резултати в защита на публичния финансов интерес. Следва да се направят анализи и да се направи преглед на цялостната система за осъществяване на контрол на местно и централно ниво“, каза в заключение заместник-министърът на финансите Моника Димитрова-Бийчър.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments