В новия север на НАТО излизат нови шансове за задържане на Москва

0
59
Подводници.
Подводници. Снимка: Пиксабей

Високо над железопътен мост, преминаващ през разпенена река точно извън Арктическия кръг, финландски строителни работници се занимават с проект, който ще изглади връзките от атлантическото крайбрежие на НАТО в Норвегия до новата граница на страната с Русия, пише „Асошиейтед прес“.

„Ще премахнем около 1200 от тях един по един“, казва ръководителят на обекта Мика Хакарайнен, вдигайки нит.

До февруари 2022 г. електрификацията на стойност 37 милиона евро (41 милиона долара) на този кратък железопътен участък – единствената железопътна връзка между Швеция и Финландия – просто обещаваше на местните жители шанс да хванат нощен влак до ярките светлини на Стокхолм. След като Русия нахлу в Украйна, това се промени. Сега Финландия е част от НАТО, а Швеция се надява да се присъедини скоро.

Тъй като алиансът прекроява стратегията си в отговор на кампанията на Русия, достъпът до тези нови територии и тяхната инфраструктура отваря начини за съюзниците да наблюдават и сдържат Москва, което само по себе си представлява безпрецедентен шанс да третират цяла Северозападна Европа като един блок. Към това твърдение се обединиха близо две дузини дипломати и военни експерти и експерти по сигурността, които коментираха въпроса пред „Агенция Ройтерс“.

Русия е изложена на риск“

Подобренията на финландската железница около Торнио на шведската граница са един пример. Предстои да бъдат завършени следващата година, те ще улеснят съюзниците да изпращат подкрепления и оборудване от другата страна на Атлантическия океан до Кемиярви, на час път с кола от руската граница и на седем часа от руския ядрен бастион и военни бази близо до Мурманск на Колския полуостров. Сред силите, базирани там, руският Северен флот включва 27 подводници, повече от 40 бойни кораба, около 80 бойни самолета и запаси от ядрени бойни глави и ракети, показват данни, събрани от Финландския институт за международни отношения (FIIA). 

Във военен конфликт с НАТО основната задача на флота ще бъде да осигури контрол над Баренцово море и да спре кораби, доставящи подкрепления от Северна Америка към Европа през водите между Гренландия, Исландия и Обединеното кралство. Това е нещо, на което Финландия може да помогне на НАТО да устои. Ето какво каза пенсионираният американски генерал-майор Гордън Б. Дейвис младши пред „Ройтерс“:

„Всичко на всичко, става въпрос за ограничаване на тези видове способности от север. Освен че отваря територията си, Хелзинки купува правилните активи, особено бойни самолети, за да добави стойност към североизточната отбрана и, честно казано, в конфликт да изложи Русия на риск.“

Приносът на Швеция до 2028 г. ще включва ново поколение подводници в Балтийско море, което Фредрик Линден, командир на Първата подводна флотилия на Швеция, казва, че ще направи голяма разлика в защитата на уязвимата инфраструктура на морското дъно и запазването на достъпа – в момента големи проблеми със сигурността, тъй като Септември 2022 г. унищожаването на газопроводите „Северен поток“ прочетете повече показа. Пред „Ройтерс“ Линден обясни:

„С пет подводници можем да затворим Балтийско море. Ние ще покрием частите, които са интересни с нашите сензори и с нашите оръжия.“

Анализаторите са на мнение, че промяната не се случва твърде скоро. Русия активно развива своите военни и хибридни способности в Арктика срещу Запада, отчасти под прикритието на международно екологично и икономическо сътрудничество, смята заместник-директорът на FIIA Саму Паукунен пред Ройтерс. Руското министерство на отбраната не отговори на искане за коментар.

Институтът на Паукунен изчислява, че западните въоръжени сили изостават във военно отношение с около 10 години от Русия в Арктика. Дори със загубите, които Русия понесе в Украйна, военноморският компонент на Северния флот и стратегическите бомбардировачи остават непокътнати, каза Паукунен.

Членката на НАТО Дания постепенно прекрати развиването на своя подводен флот през 2004 г., част от ход за намаляване на военния си капацитет след края на Студената война, и все още не е взела решение за бъдещи инвестиции. Норвегия също поръчва четири нови подводници, като първата трябва да бъде доставена през 2029 г.

„Струва ми се, че имаме какво да наваксваме, защото не сме го направили както трябва през последните 25 години“, категоричен е Себастиан Брунс, старши изследовател по морска сигурност в Института за политика за сигурност на университета Кил.

„Цяло парче“

И двете събития показват как разширеният алианс ще промени картата на сигурността на Европа. Регионът от Балтийско море на юг до високия север може да стане почти интегрирана оперативна зона на НАТО. Подполковник Майкъл Маус от Съюзното командване на НАТО по трансформацията изтъкна пред „Ройтерс“:

„За НАТО е много важно сега да разполагаме с цялата северна част, да я разглеждаме като едно цяло.“

Той председателства работната група, която ръководи военната интеграция на Финландия в НАТО. И като представител на това сформирование коментира:

Чрез съществуващите нации от НАТО Норвегия и Дания, сега имаме цял блок. И като мислим за потенциални отбранителни планове, за нас е огромна крачка напред да го разглеждаме като цяла област сега.“

Това стана ясно през май, когато Финландия беше домакин на първото си арктично военно учение като член на НАТО на един от най-големите артилерийски полигони в Европа на 25 км над Северния полярен кръг. Близкият град Рованиеми, известен на туристите като домът на Дядо Коледа, също е базата на финландските арктически военновъздушни сили и ще служи като военен център за региона в случай на конфликт. Финландия инвестира около 150 милиона евро за обновяване на базата, за да може да приеме половината нов флот от 64 изтребителя F-35, които трябва да пристигнат от 2026 г.

За майските маневри близо 1000 съюзнически сили от Съединените щати, Великобритания, Норвегия и Швеция изпълниха редките маршрути, когато се присъединиха към около 6500 финландски войници и 1000 превозни средства.

Капитан Кърт Роси, полеви артилерийски офицер от американската армия, ръководи батарея, която докарва многократна ракетна установка M270. Първоначално е транспортиран от Германия през Балтийско море, след което е транспортиран с камиони близо 900 км на север. Роси подчерта:

„Не сме били толкова близо (до Русия) и не сме имали възможност да тренираме във Финландия преди.“

Ако имаше конфликт с Русия в района на Балтийско море – където Русия има значителни военни способности в Санкт Петербург и Калининград – корабният път, използван от НАТО за това учение, би бил уязвим. Финландия разчита в голяма степен на морския транспорт за всички свои доставки – митническите данни показват, че почти 96% от външната търговия страната се извършва през Балтийско море.

Железопътната връзка изток-запад през Далечния север ще отвори алтернатива, която може да се окаже решаваща. Туомо Ламберг, мениджър за трансгранични операции в Sweco, шведската компания, която проектира електрификацията, коментира:

„Мисля, че руснаците могат доста лесно да прекъснат транспортирането на товари по море, така че основно този северен маршрут е единственият достъпен маршрут след това.“

„Нищо не ги пробива“

Но този риск също може да намалее, когато Швеция се присъедини към НАТО. Долу под водолинията на Балтийско море командирът на подводницата Линден показва на репортер капитанската квартира на Gotland, една от четирите подводници в момента във флота на Швеция, което ще доведе до 12 подводници на НАТО в балтийските страни до 2028 г.

Институтът в Кил очаква Русия да добави в арсенала си една до три подводници през следващите години, за да доведе общия брой балтийски подводници до четири, заедно с флота си от около шест модерни военни кораба. Възможностите на Путин в Калининград включват и балистични ракети със среден обсег. 

„Това може да е най-самотното място на света“, твърди Линден, който е капитан на кораба в продължение на много години. „При типична мисия, която продължава две до три седмици, няма комуникация с щаба, признава той.

Gotlands, подобно на съвременните немски подводници тип 212, ще бъдат сред най-модерните неядрени подводници на НАТО и могат да останат извън пристанището значително по-дълго от повечето други конвенционални модели, каза изследователят Bruns Прочетете повече. Брунс заяви:

„Бих казал без съмнение, че клас Gotland и германският Type 212 са най-способните неядрени подводници в света. Няма нищо, което да ги победи, съвсем буквално. По отношение на това колко са тихи, двигателите, които използват, те са особено тихи и много маневрени.“

В подводната война, продължава Линден, основният въпрос е къде е противникът. Според него е реална опасност невнимателен член на екипажа, изпуснал гаечен ключ или затръшнал вратата на шкафа, да доведе до откриване. Линден продължава:

„Ние говорим тихо на борда. Не бива да вярвате… на филми, в които се издават заповеди.

Готланд е базиран в Карлскруна, на около 350 км през Балтийско море от Калининград. Със средно 1500 плавателни съда на ден, плаващи през Балтийско море според Комисията за сигурност и сътрудничество в Европа, това е един от най-натоварените морски пътища в света – и наистина има само един изход, морето Категат между Дания и Швеция. Плиткото и претъпкано море може да бъде достъпно само през три тесни пролива, през които подводниците не могат да преминат, без да бъдат открити.

Сила за подслушване

Ако някой от проливите бъде затворен, морският товарен трафик към Швеция и Финландия ще бъде силно засегнат и балтийските държави ще бъдат напълно прекъснати. Но с Швеция в алианса това става по-предотвратимо, защото шведските подводници ще добавят към правомощията на НАТО за подслушване.

Линден споделя, че екипажът на Готланд понякога може да чуе руските кораби. Той уточнява:

„Обхватът на пътуването на звука варира отчасти в зависимост от сезоните. През зимата можете да чуете чак до остров Оеланд – малко по-далеч от разстоянието между Лондон и Бирмингам в Обединеното кралство.

„Можете да лежите извън Стокхолм и да чуете тракането на веригата на северния буй на Оеланд“, даде пример Линден и допълни:

„През лятото можете да чуете звук от може би 3000 метра далечина.

Брунс  пък коментира следното:

„До 2028 г., след като Швеция приеме доставката на кораб с нов дизайн, този капацитет ще се увеличи. Новият дизайн, известен като A26, ще позволи на екипажите на подводниците да разполагат дистанционно управлявани превозни средства (ROVs), бойни водолази или автономни системи от някакъв вид, без да излагат подводницата или екипажа на риск.“

И още:

„В зависимост от мисията може да е ROV, който предпазва тръбопровод или кабел за данни, може да са бойни водолази, които слизат на брега в прикритието на тъмнината, може да е почти всичко.“

Този капацитет ще увеличи обхвата на Швеция да контролира пристиганията и излизанията през Балтийско море. Ник Чайлдс, старши сътрудник по военноморските сили и морската сигурност в Международен институт за стратегически изследвания, обясни:

„Ако преброите всички сили, с Германия начело и Швеция и Финландия, които се включват, всички те наистина промениха баланса в Балтийско море доста значително.“

„Това ще направи много трудно за руския флот в Балтийско море да действа свободно“, каза той и добави:

„Но това все още може да представлява предизвикателство за НАТО.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments