UNICEF: Затварянето заради COVID все още засяга 400 милиона ученици

0
28
Образование
Образование. Снимка: UNICEF

Училища в 23 държави с 405 милиона ученици все още са частично или напълно затворени заради COVID, съобщи Детският фонд на ООН. Благотворителната организация UNICEF пък ​​изчислява, че 147 милиона деца са пропуснали поне половината от личното си обучение. Някои уязвими малчугани, особено момичета, не са се върнали в тези училища, които са отворени отново, предава „BBC“.

Изпълнителният директор на UNICEF ​​Катрин Ръсел твърди, че децата са „скритите жертви на пандемията“. Докато те са били по-малко уязвими към най-сериозните последици за здравето заради коронавируса, животът им е обърнат с главата надолу от затварянето на училища по време на пандемията. През март 2020 г. 150 държави по света напълно затвориха училищата си, като в още 10 бяха затворени частично. 2 години по-късно 19 страни все още държат някои от училищата си затворени. В други 4 – Филипините, Хондурас, Соломоновите острови и Вануату в южната част на Тихия океан – най-малко 70% остават затворени, като делът от UNICEF категоризира като пълно затваряне. Пред „BBC News“ Ръсел заяви:

„Виждаме как се връщат деца, които са чели преди, които сега не могат да четат, които са смятали числа преди, които сега не могат да правят това.“

Тя се страхува най-много за тези, които са напуснали класните стаи и рискуват да станат уязвими от експлоатация. 

„Заради бедността на някои семейства, част от децата са станали част от работната им сила.“

„Някои от момичетата са били омъжени по-рано – и това е ужасна съдба.“

Във Филипините, където децата също са изправени пред ограничения за игра навън, няколко училища започнаха да се отварят отново през есента, но повечето ученици остават у дома. 13-годишната Клои Алмохуела Дикит се опитва да бъде в крак с уроците си онлайн. Тя споделя:

„Липсват ми преподаването и съучениците, както и дейностите и училищната работа – само нещата, които правим в училище.“

Баща ѝ, Диоекро Албиор Дикит, издържа семейството си, като чисти – събира боклука и намира неща за продажба от него. Той иска дъщеря му отново да посещава училище и се притеснява какво е пропуснала по отношение на социалните умения, както и уроците. Дикит споделя:

„Много неща – първо е как взаимодействат с хората, защото не са били на живо.  Когато хората взаимодействат често с другите, те ще научат идеи за неща като „О, това е добре?“

Наистина ти трябват такива неща

В Африка на юг от Сахара уменията за четене, писане и математика са били най-ниски дори преди пандемията, според UNICEF. И когато училищата се отвориха отново в Уганда, през януари тази година, около един на всеки 10 ученици не успява да се върне. Екстремните наводнения също бяха повредили много училищни сгради, поради което UNICEF предостави 457 високоефективни палатки. Някои са отишли ​​в западния миньорски град Касесе. Лилиан Никару, която преподава в едно в началното училище Булембия в района, каза пред „BBC News“:

„Разликата от почти две години ги засегна много, така че когато подновиха, бяха загубили или забравили много неща и ние започнахме да ги учим отново.“

Учителите също отиват в семейни домове, за да ги убедят да пуснат момичета да се върнат, включително тези, които са станали майки тийнейджърки. Шарън (не е истинското ѝ име), сега на 17, забременява през 2020 г., когато училищата са затворени. Училището е уредило място наблизо, където леля ѝ може да се грижи за нейното бебе през деня, а Шарън прави 3 почивки на ден, за да кърми. Момичето споделя:

„Исках да покажа на другите момичета, че въпреки че може да  направиш грешка, пак можеш да се върнеш в училище. Когато съм в час, наистина се концентрирам върху уроците си. Понякога забравям, че имам дете и чак когато леля ми дойде да ме вземе, се сещам.“

Шарън повтаря една година и се надява, че продължаването на образованието ще ѝ позволи да се обучава за готвач. Но освен че забавя тяхното обучение, пандемията лиши децата от социални контакти и преживявания отвъд семейния дом. Тринидад и Тобаго имаше едно от най-дългите частични затваряния на училища в света, като началните училища в страната трябва да отворят отново през април. Някои родители са разочаровани от закъснения, които им е трудно да разберат, когато други страни са успели да се върнат към ученето.

Докато училищата за най-малките деца останаха затворени, плажовете и баровете се отвориха отново. За деветгодишната Елин това означава, че две години от училищния ѝ опит са намалени до четири или пет часа на ден на лаптоп на малко бюро в спалнята ѝ. Тя казва:

„Понякога ми липсват неща и се страхувам да попитам.“

Много сдържано

Майката на Елин Кейт Нотнаджъл разкри за „BBC News“, че момичето се е срещало с класния си ръководител само веднъж тази учебна година, а миналата година изобщо не е имало контакт в реалния живот с учителя си. Тя споделя:

„Те нямат разбирателство и това я кара да не се чувства много уверена. По природа е много общително дете и съм я виждал да става много сдържана.“

Елин добави, че ѝ липсват предмети като музика, изкуство и физическо възпитание (PE), които просто не са същите онлайн. Тя обаче е сред щастливите деца, които имат тихо място за учене, добри условия и достъп до интернет, докато, както в много страни, много малчугани нямат тези условия.

Други родители в Тринидад и Тобаго казаха пред „BBC News“, че се притесняват от въздействието върху психическото благополучие на децата им поради социалната изолация. И те не знаеха за някакъв национален план, който да помогне на децата им да компенсират загубеното учене.

UNICEF ​​събра данни от 122 държави и излезе със становище, че само 60% от страните са публикували планове за възстановяване на образованието, което предполага, че все още не се приема достатъчно сериозно. Организацията предупреждава, че COVID е отворил разширил дълбоките неравенства в достъпа на децата до образование. Благотворителната организация призовава за по-големи инвестиции, за да се избегне опустошителна верижна реакция, при която шансовете за живот са загубени.

Делът на помощта за развитие в чужбина, предоставена на образованието, в световен мащаб спадна от 8,8% през 2019 г. на 5,5% през 2020 г. Ръсел каза, че министерствата на образованието по света трябва да имат планове, но е необходим и глобален ангажимент за подпомагане на възстановяването на образованието

„Просто трябва наистина да поемем ангажимент да се грижим за тези деца, така че да могат да процъфтяват.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments