
Да отпаднат държавните зрелостни изпити /ДЗИ/ за учениците, които през последните 3 години в гимназията имат среден успех от „Мн. Добър“ (5) – тази идея подкрепят 74,3% от участниците в допитване на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. Председателят на синдиката Юлиян Петров обясни пред „Труд news“, че идеята не е чужда и за историята на българската просвета, мотивирайки я:
„Един ученик, ако покаже добра средна оценка в рамките на петица, то той да бъде освободен от матура, защото вече е доказал, че има минимума от знания, които трябват за последните 3 години. Това би мотивирало учениците да учат не само последната година, за да се освободят. Така те могат да се насочат към следващия етап от своето обучение или да помислят как да се реализират на пазара на труда, това е въпрос на личен избор. Но наистина ще им спести малко време. Стресът към матурата могат да го отнесат към изпит за ВУЗ.“
България е нетен износител на бъдещи студенти, коментира експертът, добавяйки, че водещ трябва да бъде българският трудов пазар, който трябва да привлече най-добрите ученици. Той подчерта, че в математическа гимназия няма ученик, който да продължи да учи у нас.
От Синдикат „Образование“ предлагат още първокласниците да повтарят при дефицити в знанията и уменията си. Става въпрос да остават в същия клас само за още една година. Петров се мотивира с изследване по методите на „национална анкета“ и „ад хок“, финансирано с техни собствени пари. В него са се включили над 4000 родители, учители и заинтересовани. Повече от 88 на сто от попитаните са отговорили утвърдително на въпроса дали да се въведе възможност за повтаряне на първи клас при наличие на дефицити в езиковите и социални умения на ученика.
„Синдикат Образование” от няколко години анализира действието на Закона за училищното и предучилищното образование и в контекста на целия начален етап, който се промени 2016 г. С новия закон, с това учениците да преминават по една „бърза писта“ с дефицитите, които носят в своето образование като цяло, стигнахме до предложението да се повтаря еднократно първи клас. /…/ Тази „бърза писта“ прави много сложни пети, седми, осми клас, като дори излиза извън тези рамки. Респективно трудностите са и за учителите. Искаме „в зародиш“ да помогнем на децата“, обясни той.
Според него деца с езикови и социални дефицити се записвали в първи клас, а целта била да им с помогне.
„Те да не минават по т. нар. „бърза писта“, трябва да помислим и като възможност това да се случва и в класовете до 4 клас. Този дебат дори малко е закъснял“, смята той.
По думите му към момента се води дебат за цялостни промени в образованието с поне 20 акцента. След дискусии през летния сезон, по-голямата част от новостите ще влязат в сила за учебната 2025/2026 година.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Министър Вълчев: Учебните програми са твърде амбициозни – нужни са промени и забрана на телефоните