Целият обществен транспорт на Люксембург става безплатен

0
138
Люксембург
Снимка: Pixabay

С население от 602 000 души Люксембург е една от най-малките страни в Европа, но въпреки това страда от големи задръствания, пише “CNN”. Но това може би ще се промени. От 1 март 2020 г. целият обществен транспорт – влакове, трамваи и автобуси в страната, вече е безплатен, съобщи „CNN“.

Правителството се надява този ход да облекчи тежкия трафик и да донесе ползи за околната среда, заяви Дани Франк, говорител на Министерството на мобилността и благоустройството.

Малка страна, голям трафик

Люксембург, който няма излаз на море, е една от най-богатите страни в Европа, с най-високия БВП на глава от населението в Европейския съюз. Заемайки 2586 квадратни километра, Люксембург е приблизително размерът на Род Айлънд. От столицата на Люксембург за половин час с кола може да се стигне до Белгия, Франция и Германия. Високите разходи за жилищно настаняване, особено в столицата Люксембург, означават над 180 000 от работната му ръка всеки ден от тези съседни страни.

“Люксембург е много привлекателно място за работа, особено за младите хора”, обяснява Джефри Карузо, професор в Люксембургския университет и Люксембургския институт за социално-икономически изследвания, специализиран в използването на земята и транспорта.

Но “процъфтяващата икономика” и високата концентрация на работни места доведоха до проблеми с претоварването по пътищата, казва той.

През 2016 г. в Люксембург е имало 662 автомобила на 1000 души население, а шофирането е “основно средство за транспорт” за населението, сочи доклад от 2017 г. на Министерството на устойчивото развитие и инфраструктурата.

Същата година шофьорите в град Люксембург са прекарали средно 33 часа в задръствания. Това се оказва по-лошо от европейските градове Копенхаген и Хелзинки, които имат приблизителен брой население като Люксембург. И в двата града шофьорите прекарват средно 24 часа в трафик на месец.

Паркингите и пътуванията около границите на Люксембург в трите съседни страни обаче ще насърчат хората да използват безплатен масов транзитен път, споделя Франк.

Безплатен транспорт за всички

Системата за обществен транспорт на Люксембург обхваща цялата страна и струва 562 милиона долара (508 милиона евро) на правителството годишно за изпълнение. Всяка година той генерира около 46 милиона долара от продажбата на билети, според министерството. Франк казва, че правителството поема разходите за освобождаването му.

“Страната в този момент е в наистина добра форма. Ние, правителството, искаме хората да се възползват от добрата икономика.”

Карузо е обезпокоен, че освобождаването на градския транспорт от такси може неволно да възпира хората, които нормално ще ходят или ще карат колела в градски райони.

“Вместо да вървите на 500 метра, виждате автобус, който идва и си казвате: “Мога (ще) да се кача и ще пропътувам с автобуса тези 500 метра, защото е безплатно”, обяснява той.

И добавя обаче, че новата схема може да сигнализира за важни промени, които ще се случат за в бъдеще, що се отнася до зависимостта на Люксембург от шофирането.

„Правителството“ може да каже: „Важно е, че ще захвърлиш колата си и ще се качиш на обществения транспорт, защото е безплатен“ – и може би това е полезно предвид огромната културна промяна, от която се нуждаем.“

Превод: Диана Тодорова

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments