Топ марки се изтеглят от Русия, но стоките им остават лесни за намиране

0
72
Знамена на Украйна и Русия
Знамена на Украйна и Русия. Снимка: Pixabay

Камиони, превозващи Coca Cola, се движат през границата към Русия, туристите се връщат от чужбина, облечени с най-новите модели дрехи на Zara, а местните онлайн пазари разграбват запасите от мебели на IKEA, пише „Асошиейтед прес“. Западните марки може да са напуснали страната, но техните стоки не са.

Въпреки че европейските, северноамериканските и японските компании напускат Русия заради действията ѝ в Украйна, въздействието върху руските потребители е минимално, въпреки че времето за доставка може да бъде по-дълго и някои стоки по-скъпи. Основната промяна е в маршрутите за доставка, но продуктите остават налични както онлайн, така и в магазините. Купувачите просто трябва да знаят къде да търсят.

Най-важното е, че по-голямата част от съответните стоки не са обект на санкции и тези трансгранични потоци са законни. И Москва с удоволствие ги допуска, по какъвто и маршрут да поемат.

Постоянната наличност на марките показва предизвикателството, пред което са изправени компаниите при контролирането на веригите за доставки при излизане от пазар.

ZARA в Минск

Собственикът на Zara Inditex (ITX.MC) затвори своите 502 руски магазина, след като Москва изпрати войски в Украйна, и след това ги продаде на базираната в ОАЕ Daher Group. Сега дребният внос и онлайн продавачите ги поддържат живи, показа преглед на „Агенция Ройтерс“ на шест големи онлайн пазара и разговори с дузина купувачи и продавачи.

32-годишната Албина взела празен куфар в Минск миналото лято и се върнала 24 часа по-късно с дрехи на марката Inditex Zara, Bershka и Massimo Dutti на стойност 33 000 рубли за себе си и приятели.

Докато повечето западни марки, които спряха руски операции, също се изтеглиха от Беларус – верен съюзник на Москва – Inditex не го направи. Компанията не отговори на въпрос за това. Албина сподели пред „Агенция Ройтерс“, че също е купувала дрехи в Париж и Дубай и е използвала мрежа от онлайн продавачи. Тя разказа:

„Има страници в Instagram, в Telegram, има момичета, които познавам, които са се преместили да живеят в Европа, Истанбул или Дубай. Те събират поръчки, да речем в Истанбул, взимат 15%-30% (като комисионна), след което ги доставят тук и вие плащате за доставката.“

Миналогодишната силна рубла и слабата турска лира изиграха в полза на руските потребители. Динамиката на валутата е отчасти отговорна за 7-кратното увеличение на доставките от Турция на CDEK Forward, услуга за доставка от чуждестранни сайтове за електронна търговия, каза нейният маркетинг директор Динара Исмаилова пред „Ройтерс“. Веднага след като марките оповестиха, че напускат, започна някаква паника и броят на обемите и поръчките рязко се повиши, изтъкна Исмаилова.

Занимавайки се с малки частни доставки, оборотът на CDEK Forward се удвои в парично изражение миналата година, като 80% от него идва от дрехи, докато оборотът на стоките се утрои.

„Това е сравнимо например, ако лично отидете в магазин на Zara в Ню Йорк, купите нещо там и го изпратите на приятелите си в Москва“, смята Исмаилова.

Онлайн пазаруване

Тъй като веригите за доставки се разпаднаха, Русия легализира така наречения паралелен внос, позволявайки на търговците на дребно да внасят продукти от чужбина без разрешението на собственика на търговската марка. Сайтовете за електронна търговия продават широка гама от вносни стоки, а продавачите често рекламират, че носят продукти от чужбина.

Лидерът на пазара „Wildberries“ продава стари наличности от марки Inditex и има почти 17 000 стоки в своя каталог Zara. Източник, близък до Inditex, твърди, че това са складови наличности, които вече са били в Русия, когато компанията е спряла дейността си там. „Wildberries“ не отговори на искане за коментар.

Един вездесъщ западен продукт, който „Wildberries“ и подобните на него „Ozon“ (OZON.O) и „Yandex Market“ продават, е „Coca-Cola“, често рекламирана като вносна, така че купувачите да знаят, че е истинската. Докато „Coca-Cola Co“ (K.N) спря да произвежда и продава напитки в Русия миналата година, други ги внасят, като етикетите на кутиите и бутилките показват, че са пристигнали от Европа, Казахстан, Узбекистан и Китай.

Една странност на това споразумение е, че цените варират. В един московски супермаркет се продават три кутии „Coca-Cola“ на три различни цени, внос съответно от Дания, Полша и Великобритания. Старши служител в голям търговец на дребно обясни как компаниите са се адаптирали.  При условие на анонимност той издаде информация:

„Бързо бяха установени контакти и подписани нови договори с нови партньори, стартираха нови парични потоци и логистични вериги за доставки с турски, полски и казахстански компании.“

„Coca Cola“ вече се предлага от още повече страни.

„Обаче, както обикновено, купувачът е този, който плаща повече за тези нови неудобства“, добави служителят.

„Приятелски“ внос

„С разработването на нови маршрути допълнителната логистика, разходите за пътуване и мащабиране ще намалеят и въпреки че търговията остава относително неефективна, тези нови взаимоотношения ще останат, смята Рам Бен Цион, главен изпълнителен директор на платформата за дигитална проверка Publican. Посочвайки опашките от камиони по границата и нови образувания, които се появяват в близките щати, той казва:

„Механизмите за паралелен внос бяха консолидирани и разширени, което означава, че почти всичко е достъпно и все още ще бъде в бъдеще. Coca Cola може лесно да забележи скока в търсенето от страните, съседни на Русия, откъдето идва повечето паралелен внос. Не е в техен интерес да правят нещо по въпроса.

Coca-Cola отказа коментар и по този въпрос.

„Приятелски“ страни, които не налагат санкции, са увеличили износа за Русия, показват техните търговски данни. Самата Русия спря да публикува подобни цифри. Търговията между Китай и Русия достигна рекордните 1,28 трилиона юана (186 милиарда долара) миналата година, докато износът на Турция за Русия скочи с 61,8% до 9,34 милиарда долара, а на Казахстан – с 25,1% до 8,78 милиарда долара. Неофициалните маршрути за доставка обаче могат да доведат до повече стоки с лошо качество, влизащи в Русия, тъй като регулаторите губят надзор, каза Бен Цион.

Реплики

Някои марки са изправени пред години на битка с копия и неразрешен внос. Междувременно руските конкуренти на „Coca-Cola“ увеличиха капацитета за бутилиране и пуснаха нови напитки „Cola“.

Шведският мебелен гигант IKEA продаде акциите си на Yandex Market, подразделението за електронна търговия на технологичния гигант Yandex (YNDX.O), когато напусна Русия. Собственикът на марката IKEA Inter IKEA Group заяви, че е продал оставащите запаси за неразкрита сума на Yandex, тъй като е намалил мащаба на IKEA Retail Russia. Yandex Market твърди, че поставя доставчиците, които преди са продавали стоки чрез магазините на IKEA, в пряк контакт с клиентите. Бившите доставчици обаче също са готови да продават леко модифицирани артикули на IKEA под различни имена. Един вече рекламира спален комплект, който нарича „ARUA (аналог на IKEA BERGPALM)“.

IKEA заяви, че проучва стоки, които се рекламират като подобни на IKEA онлайн.

Въпреки че се отварят нови възможности за руските фирми, фиксацията със западни марки може да попречи на усилията за стимулиране на местното производство. Бен Цион заключва:

„С течение на времето пазарните сили ще продължат да движат продуктите, с които руснаците са свикнали, на пазара и въпреки че има стремеж към преминаване към „Произведено в Русия“, ще бъде много трудно хората действително да се пристрастят към руската кока-кола.“ 

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments