Терзийски: Причината за срутищата на АМ „Люлин“ са пропуски при изграждането

0
85
Свлачище
Снимката е илюстративна. Pixabay

Председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски обяви пред „БНТ“, че причината за срутищните процеси сега били пропуски при изграждането на автомагистрала „Люлин“ в периода 2006-2008 година. По този начин той се опита да оневини настоящите управляващи и тяхното бездействие. Дори и причината наистина да е от периода 2006-2008 година, след като тя е известна, възниква важният въпрос защо не са били предприети действия тези пропуски да бъдат отстранени и да не стига до срутища, които да затварят пътища в страната. 

По думите на Терзийски пропуските били свързани както с технологията на преминаването през траншеите с разгърмяване на масива, което нарушава неговата устойчивост, така и при укрепването на откосите.

„Откосът, който укрепихме след срутването в събота вечерта, не е бил предвиден за укрепване и обмрежване при пускането в експлоатация на автомагистралата преди години, която днес е част от АМ „Струма“, допълни още той. АМ „Люлин” е построена при тези дадености на трасе и геология и това което трябва да правим сега е превантивно да почистваме джобовете на предпазните мрежи и чрез наблюдения да установяваме риска от срутване“, каза Терзийски.

Председателят на АПИ припомни, че вчера около 18:30 ч. беше възстановено движението в платното за Кулата на АМ „Струма” след два дни на работа на алпинистите в тежки атмосферни условия. Преминаването по участъка е безопасно, скатът е обрушен и изцяло е обмрежен с нова мрежа.

„Принуждаваме се да усложняваме пътуването на хората, за да ремонтираме тази явно не добре изградена магистрала в онзи период“, каза Терзийски и посочи, че за разлика от една къща, която ако е зле построена, може да се събори и да се построи на друго място, то магистралата не може на друго място да се направи и затова се налага да се ремонтират пропуските.

Терзийски обясни още, че за разлика от свлачищата срутищният процес се образува за много кратко време и това се дължи на резките температурните амплитуди и овлажняването на скатовете. Водата влиза в пукнатините, замръзва, размразява се и това отключва срутищен процес, посочи той. Председателят на УС на АПИ съобщи, че в момента експертите на областните управления и поддържащите фирми извършват денонощни огледи на пътната мрежа заедно и с инспекторите на тол контрола. Там, където се забележи риск от срутищен процес, е разпоредено участъкът да бъде обезопасен, а при необходимост и да бъде ограничено движението по него, за да започне аварийно обрушване на ската.

По повод започващия днес ремонт на 16,5-километровия участък от АМ „Тракия” между отбивката за АМ „Марица” и п. в. „Чирпан-Изток”, част от т. нар. „нагъната магистрала“, изградена и пусната в експлоатация в периода 2006-2007 г., Георги Терзийски посочи, че гаранционният срок по нормативна уредба за ремонтни дейности е 3 г. и той е различен от този при изграждането на нови магистрални участъци, който е 7 г. Председателят на АПИ съобщи, че предстои ремонт на участъка при 234-ти км от АМ „Тракия” в област Бургас. В отсечката от дъждовете и интензивния трафик се отвориха дупки и те са запълнени със студена асфалтова смес. Възложено е изготвянето на проект за ремонт и на този участък от автомагистралата, съобщи Терзийски.

Друг важен обект, на който се работи, е обновяването на тръбата за София на тунел „Витиня“. Георги Терзийски обясни, че е имало опасност от срутване на съоръжението преди началото на строителните дейности. През 2019 г. и 2020 г. след обследване с георадари и след обстоен анализ на начина, по които е извършено строителството на тунела е установено, че не е положена хидроизолация по дължината на цялата тръба. Водите от скатния масив са довели до компрометиране на конструкцията, което е причина за удължаването на ремонта. В момента всички основни дейности са приключили и предстои монтирането на LED осветление и видео наблюдението. Очакваме доставката от Германия, която се забави с около месец, и се надявам до 2 месеца тунелът да бъде отворен за движение, съобщи Терзийски. Той обясни още, че между двете тръби на тунела са построени три напречни връзки, за да отговаря „Витиня“ на всички европейски директиви за безопасност на тунелите.

Председателят на УС на АПИ посочи, че сега се осигуряват повече средства за ремонти на пътищата, особено на третокласната мрежа, и през миналата година инвестираните средства са в пъти повече отколкото през 2019 г. Бюджетът за текущ ремонт и поддържане за 2021 г. е увеличен двойно в сравнение с предходната година, каза Георги Терзийски, цитиран от пресцентъра на АПИ. 

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments