Светът бележи 17% по-малко въглеродни емисии дневно през април заради блокирането

0
151
Въглеродни емисии
Снимка: Pixabey

Положителен екологичен аспект на фона на пандемията от коронавирус: Много хора не летят и не карат автомобилите си до работа, което води до драстичен спад на въглеродните емисии, пише “Business Insider”.

Изследване, публикувано във вторник в списанието Nature Climate Change, разкрива, че дневните въглеродни емисии на глобално ниво през април са били със 17% по-ниски от среднодневните емисии през 2019 г. Показателите бележат спад цели 18,7 милиона метрични тона въглерод спрямо миналата година. Това е ниво на емисиите, сравнимо с 2006 г.

“Ще отбележим спад на въглеродните емисии в световен мащаб най-малко 4% през тази година, като има вероятност да се стигне дори до 7% или 8%”, заяви Робърт Джексън, съавтор на новото проучване и председател на Global Carbon Project, който прогнозира цифрите в тази сфера за 2020 г. като цяло.

“Така или иначе, това ще бъде най-големият едногодишен спад от Втората световна война и вероятно досега.”

Най-големият спад дойде от неизползването на наземен транспорт

За да се определи количествено спадът на въглеродните емисии, авторите на проучването сравниха данните за емисиите в повече от 69 страни, включително САЩ и 30 китайски провинции. Вземането на проби представлява 85% от световното население и 97% от глобалните емисии на CO2.

В началото на април, според изследователите, регионите, отговорни за 89% от глобалните емисии, са били под някакъв вид блокиране. Така те разделиха блокировките на три категории въз основа на степента на тежест, след което прецениха въздействието върху нормалните ежедневни дейности на жителите (и свързаните с тях ефекти върху въглеродните емисии).

Те откриха, че страните с най-строги препоръки за престой у дома, които те определят като “задължителни национални блокировки, които изискват задържане в домакинството на всички, освен ключови работници”, бележат 50% дневен спад на наземния транспорт (като пътувания с автомобили) и 75% дневно намаление на пътуването със самолет.

В тези два сектора се наблюдава съответно намаляване на емисиите с 36% и 60%.

Намалението на емисиите от използването на наземен транспорт представлява 43% от общия спад на дневните глобални емисии в сравнение с 2019 година. Това е така, защото въздушното пътуване допринася за по-малко от 3% от годишните въглеродни емисии, докато наземният транспорт отговаря за близо 10 пъти повече от това.

Като цяло изследователите изчислиха, че емисиите между януари и средата на април са намалели с общо 1,048 милиона тона в сравнение със средногодишната тенденция за 12 месеца. Около 23% от този спад идва от Китай, 20% от САЩ и 9% от Индия.

Средно емисиите паднаха с 26% в страните, които са в пика на изоставането си.  Годишните глобални въглеродни емисии могат да паднат с поне 4% тази година

17-процентното намаление на дневните емисии на CO2 е “изключително и вероятно невиждано досега”, пишат авторите на изследването. Все пак този спад само привежда емисиите в съответствие с мястото, където са били през 2006 г., което подчертава колко емисиите са се увеличили през последните 14 години.

Преди пандемията глобалните въглеродни емисии са се увеличавали с около 1% годишно за последното десетилетие, гласи още новото проучване.

Но през 2020 г. тази тенденция рязко тръгва надолу, независимо от това кога светът ще излезе от блокирането.

Ако предпандемичните условия се върнат до средата на юни – което означава, че несъществените предприятия се отварят отново и пътуванията по въздух и посредством наземни превозни средства се възобновяват в нормата, то годишните глобални въглеродни емисии все пак ще бележат сигурен спад от 4% на годишна база. Ако до края на годината се запазят някои ограничения, включително тези за  пътуване, този спад може да бъде още по-голям: по-близо до 7%.

Според Джексън това е нивото на намаляване на емисиите, от което се нуждае светът всяка година, за да постигне целите за климата, определени в Парижкото споразумение за климата, което има за цел да ограничи глобалното затопляне до 1,5 градуса по Целзий.

“Заключването на хора у дома не е устойчив начин за намаляване на замърсяването с парникови газове”, казва Джексън пред Business Insider.

Спадът на емисиите ще бъде временен, ако правителствата не включат климатичните цели в плановете за възстановяване

Корин ле Кере – водещият автор на новото проучване, предупреди в съобщение за пресата, че “тези крайни намаления вероятно са временни, тъй като не отразяват структурни промени в икономическата, транспортната и енергийната системи”.

Тя и нейните колеги написаха, че световните лидери трябва да включат целите за промяна на климата в своите усилия за възстановяване на икономиката – например, като инвестират в чиста енергия.

“Стимулиращото финансиране от кризата през 2008 г. помогна за стартиране на производството на вятърна и слънчева енергия. Днес COVID-19 и стимулиращото финансиране могат да катализират личната мобилност и електрическите превозни средства, съчетани с възобновяема енергия”, каза Джексън.

Той добави, че блокирането може да промени начина, по който хората мислят за разкарването ( бел. ред. от град на град и от държава на държава).

“Хората възобновяват транспорта без двигателя с вътрешно горене”, каза той. “Можехме да имаме синьо небе всеки ден, без да останем вкъщи, като ходим, караме колело и караме чисти електрически превозни средства”.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments