
ZeroAvia, водеща компания в областта на водородното задвижване в авиацията, е на крачка по-близо до реализирането на полети с нулеви емисии като търговска реалност. Компанията се подготвя да стартира първата в света водородно-електрическа карго въздушна услуга във Великобритания – иновация в индустрията, която може да преобърне логистиката в авиацията.
Стартирането ще бъде резултат от сътрудничество между ZeroAvia и RVL Aviation – компания за авиационни услуги със седалище на летище Ийст Мидландс. Използваните самолети няма да бъдат нови модели, изградени от нулата. Вместо това, това ще бъдат конвенционални Cessna Grand Caravan, преоборудвани с водородно-електрическата задвижваща система ZA600 на ZeroAvia.
Технологията зад този пробив е в процес на разработка от години. ZeroAvia е провеждала обстойни тестове на системата върху самолет Dornier 228. Целта винаги е била да се преоборудват съществуващи самолети, вместо да се изграждат изцяло нови водородни машини от нулата. Този подход е по-бърз, по-евтин и по-гъвкав за операторите.
„Вече имаме потвърден оператор за старта с конкретни планове“, заяви Вал Мифтахов, основател и главен изпълнителен директор на ZeroAvia. Това изявление бележи важен етап. Досега ZeroAvia беше обявявала клиенти за системата ZA600, но това е първият случай, в който някой се ангажира с реална търговска употреба.
Сертифицираната зелена технология очаква окончателно одобрение
Пътят към търговските полети все още не е напълно извървян. Системата ZA600 трябва да получи окончателна сертификация от авиационните регулатори. След като тази стъпка бъде изпълнена, RVL Aviation ще преоборудва самолетите Cessna Grand Caravan с водородно-електрическата система.
„Вече имаме потвърден оператор за старта с конкретни планове“, заяви Вал Мифтахов, основател и главен изпълнителен директор на ZeroAvia. Това изявление бележи важен етап. Досега ZeroAvia беше обявявала клиенти за системата ZA600, но това е първият случай, в който някой се ангажира с реална търговска употреба.
Сертифицираната зелена технология очаква окончателно одобрение
Пътят към търговските полети все още не е напълно извървян. Системата ZA600 трябва да получи окончателна сертификация от авиационните регулатори. След като тази стъпка бъде изпълнена, RVL Aviation ще преоборудва самолетите Cessna Grand Caravan с водородно-електрическата система.
ZeroAvia работи в тясно сътрудничество с MONTE – лизингова компания за самолети с нулеви емисии, която ще предостави самолетите на RVL Aviation. Маршрутите вече са планирани в рамките на Британските острови, а логистиката по доставката на водород е финализирана.
Докато не бъде получена окончателната сертификация, самолетите не могат да извършват полети с платен товар. Но ZeroAvia остава оптимистично настроена. Компанията е по-решена от всякога да завърши тестовете и да прокара сертификацията.
Както отбелязва Мифтахов, споразумението с RVL има за цел да докаже реалната стойност на системата. Тези водородно-задвижвани товарни самолети може съвсем скоро да се издигнат във въздуха, ако всичко върви по план — с което ще се постави глобален прецедент за устойчива въздушна логистика.
Мост към по-големи цели във водородната авиация
Системата ZA600 е само началото за ZeroAvia. Докато тя е предназначена за малки самолети като деветместния Cessna Grand Caravan, компанията има още по-амбициозни планове със своята предстояща система ZA2000.
ZA2000 ще включва високотемпературни PEM горивни клетки, електрически задвижващи системи и криогенни резервоари за съхранение на течен водород. Тя е проектирана за по-големи регионални самолети като ATR72 и Dash 8 400, които могат да превозват до 80 пътници.
Дори преди системата ZA2000 да бъде сертифицирана, ZA600 вече може да окаже сериозно въздействие. Тя предлага чист полет без сложността на разработване на изцяло нови самолети. Освен това е икономически изгодна за операторите, които могат да продължат да използват съществуващите си самолети с модернизирано задвижване.
Фактът, че технологията на ZeroAvia може да бъде внедрена в конвенционални самолети, отваря вратата за по-бързо приемане. Това осигурява реалистично и краткосрочно решение за авиокомпании и товарни оператори, стремящи се да намалят емисиите си.
Въпреки че официална дата за старта на карго услугите във Великобритания все още не е обявена, всички основни елементи вече са на мястото си. Самолетите са избрани, маршрутите – планирани, а веригите за доставка – организирани. Единственото, което остава, е окончателното одобрение от регулаторните органи.
Присъединете се към нашия Телеграм