Средна скорост без табели: Трябва ли да бъдат монтирани знаци?

От 7 септември 2025 г. тол управлението въведе секционен контрол на скоростта без допълнителни табели, с цел повече безопасност по пътищата.

0
40
Тол камери за средна скорост
Тол камери за средна скорост. Снимка: АПИ

На 7 септември 2025 г. в полунощ Националното тол управление към Агенция „Пътна инфраструктура“ официално започна прилагането на секционен контрол за измерване на средната скорост по определени участъци от републиканската пътна мрежа. Основната цел на мярката е да повиши безопасността на движението и да намали броя на тежките пътнотранспортни произшествия по българските пътища.

Няма изискване за допълнителна пътна сигнализация

В отговор на депутатски въпрос, регионалният министър Иван Иванов пояснява, че в Закона за движение по пътищата и неговите последни изменения, обнародвани в Държавен вестник, бр. 64 от 5 август 2025 г., не е предвидено изрично изискване за поставяне на табели, обозначаващи начало и край на участъците с контрол на средната скорост. Поради това, допълнителна сигнализация не се монтира.

Информацията е публична и достъпна онлайн

Въпреки липсата на физическо обозначение по пътищата, Националното тол управление подчертава, че осигурява пълна прозрачност и информираност за всички секции, в които се измерва средната скорост. След проверка от Българския институт по метрология (БИМ), всички активни участъци се публикуват на сайта на НТУ – www.bgtoll.bg, в раздел „Въпроси и отговори“ → „Средна скорост“.

Данни в съответствие с европейските стандарти

Системата за секционен контрол се прилага в съответствие с Директива (ЕС) 2019/1024 на Европейския парламент и на Съвета, която урежда отворените данни и повторното използване на обществена информация.

На интернет страницата на НТУ се публикуват координатите на началната и крайната точка на всяка контролирана отсечка, така че всички заинтересовани – от шофьори до технологични компании – да могат свободно да използват данните.

Цел – повече сигурност на пътя

Мярката се вписва в по-широката политика на държавата за намаляване на скоростта и броя на катастрофите по пътищата. Чрез въвеждането на среден контрол се елиминира практиката водачите да намаляват само в зоната на камера, а вместо това се следи действителното поведение на пътя в целия участък.

Присъединете се към нашия Телеграм

Цените на горивата тръгнаха нагоре

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук