След стрелбата в метро в Ню Йорк: Появиха се нови страхове

0
90
Метро, влак.
Снимка: Пиксабей

Когато годината започна, нюйоркчани потръпнаха от престъпление в метрото, наподобяващо градски кошмари – смъртта на жена, бутната на релсите от сприхава непознат, пише „Асошиейтед прес“. Новият кмет на града обеща „да се увери, че нюйоркчаните се чувстват в безопасност в нашата система на метрото“.

Но пътуващите във вторник сутринта се сблъскаха с атака, която предизвика най-дълбоките страхове на много пасажери. В час пик вагон, пълен с дим, спира на гара в Бруклин. Прозвучават изстрели – най-малко 33, които раняват най-малко 10 души.

Изплашените пътници побягват, както и стрелецът, който остава на свобода. Все още не се знае много за нападението, включително дали е терористичен акт. На пресконференция във вторник вечерта властите съобщиха, че търсят 62-годишния Франк Р. Джеймс, който според тях е наел микробус, свързан със стрелбата. Това беше пламенно напомняне за непреклонната битка на града с насилието с оръжие и призракът от подобни на терор атаки, който виси над Ню Йорк – особено системата на метрото, която е неговият гръбнак за транспорт.

Полицията и служителите по сигурността са направили много опити да закалят града срещу подобни атаки, качвайки служители на влакове и платформи, инсталирайки камери и дори извършвайки редки проверки на място за оръжие на пътниците, влизащи в някои гари. И все пак разтегнатата система с нейните близо 500 станции до голяма степен остава като самите градски улици: твърде голяма за охрана и твърде натоварена, за да се осигури напълно.

В часовете след стрелбата, когато стрелецът все още беше на свобода, пътуващите като Джулия Браун нямат друг избор, освен да продължат да се движат по релсите.

„Това е единственият начин да се приберете – освен експресния автобус и след това друг автобус, и след това друг автобус“, коментира Браун, която работи в Манхатън.

„Преживях 11 септември. Преживях затъмнението. Просто трябва да сте възможно най-безопасни и просто да внимавате какво се случва около вас.“

Кметът Ерик Адамс обеща след масовата стрелба във вторник да продължи да се бори, за да направи системата безопасна.

„Ще удвоим силата на патрула си“, заяви кметът пред „CBS News“. Дори преди насилието вчера, кметът обеща да увеличи патрулите в метрото и да започне пречистване на метростанции и влакове, за да премахне бездомните хора, които ги използват като убежища.

Губернаторът Кати Хочул публикува снимка в социалните мрежи, на която се вижда как се вози на влак часове след стрелбата. Обществените служители казват, че транспортната система е от решаващо значение за възстановяването на града от COVID-19. По време на разгара на пандемията много нюйоркчани избягваха масовия транспорт. Типичният ежедневен брой пътници спадна от 5,5 милиона на по-малко от 1/10 от това. Но тъй като повече хора се връщат в офисите, пътниците се увеличават. В понеделник очакваните пътували са реално 3,1 милиона, според MTA, която управлява системата.

В разбъркано видео, публикувано в YouTube, Джеймс повтори последните изказвания на кмета и губернатора и се подиграва с усилията им да се справят с насилието като слаби и безполезни.

„Техният план е обречен на провал“, каза Джеймс във видеото.

През 80-те години на миналия век подлезите на Ню Йорк бяха символ на градски безредици: покрити с графити, престъпления и отбягвани от туристите. Подобно на останалата част от града обаче, подлезите са се поизчистили откъм престъпни деяния през последните десетилетия. Преди да удари пандемията от COVID-19, основният проблем с влаковете не беше престъпността, а пренаселеността и повредите, свързани със застаряващата инфраструктура.

След терористичните атаки на 11 септември жителите на Ню Йорк се научиха да живеят с притесненията, че подлезите или други части на града могат да бъдат мишена на тероризма.

През 2017 г. привърженик на групировката „Ислямска държава“ взриви тръбна бомба, завързана на гърдите му, в метростанция близо до автогарата на пристанищните власти, като рани няколко случайни минувачи. Същата година градът започна да разширява използването на блокиращи превозните средства тротоарни бариери след две атаки. В единия човек, който според прокурорите подкрепя ИД, кара нает камион по велосипедна пътека по река Хъдсън, убивайки осем души и осакатявайки други. В друга, психически разстроен мъж се е забил с кола с висока скорост в пешеходци на Таймс Скуеър, убивайки един и ранявайки до още 20 души.

През 2016 г. мъж, за когото прокурорите казаха, че симпатизира на Осама бин Ладен, пусна самоделни бомби в Манхатън и Ню Джърси, ранявайки някои случайни минувачи, преди да бъде заловен при престрелка с полицията. А през 2010 г. един мъж се опита да взриви кола-бомба на Таймс Скуеър, само за да избухне.

Кристофър Херман, бивш градски полицай, който сега е професор в Колежа по наказателно правосъдие „Джон Джей“, заяви, че епизоди като стрелбата във вторник непременно ще предизвикат нов кръг от безпокойство, особено сред хората, които използват метрото.

„С 11 септември имате конкретна цел: Световния търговски център“, подчерта Херман и добави:

„Много хора могат да се главоблъскат около това.“

Но привидната случайност на атаката тази седмица „наистина предизвиква много страх и безпокойство“, каза той, „защото повечето хора не се смятат за мишена“. По време на вечерното пътуване във вторник някои водачи на метрото изразиха загриженост, докато други отхвърлиха това като ежедневен риск.

„За съжаление, това е обществото, в което се намираме“, коментира Бланка Паласио, която се вози редовно с нюйоркското метро.

„Не знаем кога ще се случи, къде ще се случи. Може да се случи навсякъде. Поемаме риск всеки ден и това не е само в метрото. Има го навсякъде.”

Алекси Вижнай обмисляше да се качи на ферибот през Ийст Ривър след работа във вторник следобед, но реши да рискува в метрото. Това се оказва просто най-ефективният начин да се прибера в Куинс.

„Има много неща, които се случват извън вашия контрол“, смята той.

„Колкото и да е трагично, всичко, което мога да направя, е да си напомня да бъда бдителен и предпазлив.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments