Шофьорите са хванати в клопка на неизвестност заради динамично променящите се цени на петрола

0
31
Снимка: IADE-Michoko/Pixabay
Снимка: IADE-Michoko/Pixabay

На бензиностанция извън Ню Йорк пенсионираната пробационна служителка Карън Стоу беше изправена пред прекалено високата цена на горивото, което не искаше да зареди и да плати, пише „Асошиейтед прес“. Вместо това тя купи хранителни стоки от смесения магазин, планирайки да намери по-евтин бензин от друго място.

„Цената е толкова висока, че хората трябва да обмислят много добре къде отиват“, сподели Стоу, която току-що беше станал доброволец в пункт за храна. Жената допълва:

„Хората са в беда и това е истината.“

Въпреки че шофьорите в САЩ, Европа и другаде получават почивка от главоломно високите цени на бензина, които издържаха на плещите си през лятото, цената все още е непосилна за мнозина, които се борят с безмилостната инфлация. Средната цена за САЩ беше 3,19 долара за галон, което е спад от рекордните 5 долара през юни, докато цените на помпите в Европейския съюз паднаха с еквивалента на 55 цента до 6,41 долара за галон от октомври.

Сега шофьорите се надяват, че ситуацията няма да се влоши след поредица от съкращения, свързани с войната на Русия в Украйна, аварии и забавяща се световна икономика, които натовариха доставките на петрол в света. Въпреки че цените на петрола и бензина паднаха въпреки неотдавнашния срив в доставките, тези заплахи може да доведат до повишаване на разходите тази зима.

Пред какво е изправен светът?

  • Миналата седмица влезе в сила забрана на ЕС върху вноса на повечето от руския петрол.
  • В същото време Групата на седемте водещи демокрации и 27-членният ЕС ограничиха цената на руския суров петрол за други страни на 60 долара за барел.
  • Имаше голямо изтичане по тръбопровода Keystone в САЩ, което спря доставките на петрол по основен коридор.
  • Десетки петролни танкери бяха блокирани в Турция в продължение на дни.
  • Коалицията от производители на петрол ОПЕК+ намали производството. Клаудио Галимберти, старши вицепрезидент по анализи в Rystad Energy, коментира:

„Глобалната система вероятно може да издържи още няколко дни на тези прекъсвания, но ако те продължат, те ще играят основна роля в скоковете на цените.“

Основна причина, поради която ограниченията върху предлагането на петрол не са повишили цените: търговците смятат, че ще има по-малко търсене на петрол в бъдеще поради опасения, че световната икономика е насочена към рецесия, което би означавало по-малко шофиране и производство. А някои инвеститори се притесняват, че по-разхлабените ограничения на Китай срещу COVID-19 могат да имат обратен ефект за икономиката на нацията. Галимберти обяснява:

„Това може бързо да се превърне в голяма COVID вълна, която да погълне болниците и след това ще има по-лош ефект върху търсенето от политиката срещу COVID.“

Ограниченията върху руския износ вероятно ще окажат по-голямо влияние върху цените на петрола следващия месец. Въпреки че западните държави забраниха руския петрол, клиентите в Индия и Китай го купуват, така че на пазара има достатъчно петрол за тези, които се нуждаят от него. Повече от 97% от износа на руски суров петрол по море е бил за Китай и Индия миналия месец, според Refinitiv, доставчик на данни за финансовите пазари. В парламента миналата седмица министърът на външните работи на Индия Субраманям Джайшанкар заяви:

„Ние не искаме от нашите компании да купуват руски петрол. Ние ги молим да купуват петрол. Но е разумна политика да отидем там, където получаваме най-добрата сделка в интерес на индийския народ, и точно това се опитваме да направим.“

През февруари световното предлагане на петрол може да стане по-ограничено, тъй като европейските нации няма да могат да купуват руски рафинирани продукти като бензин и дизел, така че Русия може да намали производството на петрол. Галимберти подчерта:

„Досега не е имало голям спад в руското производство. Но след като Русия не може да изнася продукти за Европа, те ще трябва да намалят производството и това ще доведе до недостиг на доставки, което най-вероятно ще се отрази в цените.“

Русия също може да реши да не произвежда петрол поради тавана на цените на Г-7. Петролът на страната сега се продава за по-малко от това. Но ако цената се повиши и се доближи до тавана, Русия може да реши да изтегли петрола си от пазара, смятат анализатори. Кевин Бук, управляващ директор в Clearview Energy Partners, твърди:

„Има още едно звено, което можем да изпуснем на този фронт.“

Таванът на цената ще заключи отстъпка за руския петрол, особено в светлината на 100 долара за барел, които Русия спечели само преди няколко месеца, коментира прессекретарят на Белия дом Карин Жан-Пиер. Той заключи:

„Фокусирани сме върху ограничаването на способността на Путин да печели от растящите цени, за да финансира незаконната си война, като същевременно насърчаваме стабилни световни енергийни пазари. Не става въпрос за руски петрол извън пазара. Става дума за тавана – таванът на това ниво поддържа ясни стимули за Русия да продължи да изнася и ние вярваме, че трябва да бъде така.“

Международният стандартен суров петрол Brent се продаваше за около 80 щатски долара за барел в петък. Това вероятно ще нарасне до 92 долара за барел средно през следващата година, според прогнозите на Администрацията за енергийна информация на САЩ. Това все още е под 125 долара, наблюдавани това лято.

Що се отнася до цените по бензиностанциите, те са по-ниски от миналата година, но американците са плащали 2 до 3 долара за галон през по-голямата част от последното десетилетие, според данни на AAA.

В ЕС, където данъците представляват по-голям дял от цената на бензина, цените паднаха до 1,65 евро за литър (6,41 долара за галон) към 12 декември от 1,80 евро за литър (6,96 долара за галон) в края на октомври, според данни на изпълнителната комисия на блока.

Скорошният спад на цените, съчетан с мразовитото време, задържа 28-годишния Ариа Раздар зад волана на своето BMW хечбек във Франкфурт, Германия. По време на летния скок на цените той караше скутер Vespa на работа и училище, но цените на бензина паднаха, както и температурата. Докато приключваше със зареждането на колата си, Раздар, детегледачка, която учи за учител, сподели:

„В момента цените са малко по-разумни – всъщност все още са високи, но за сравнение с преди са добре.“

Жената похарчи малко под 30 евро (32 долара), за да напълни с гориво колата си за седмицата – цена, която тя каза, че може да ѝ осигури удобството да шофира 12 минути до работа, вместо да прекарва 45 минути в обществения транспорт.

Други също пожелаха цените да са по-ниски.

Гари Швухов, пенсиониран ръководител по поддръжката, сподели, че предприема по-малко пътувания и спестява пари, защото живее от пенсията си и плащанията за социално осигуряване.

„Преди можех да напълня резервоара за 40 или 42 долара, а сега това ми струва почти 60 долара“, оплака се той, докато зареждаше своя Nissan Sentra на станция в Йонкърс, Ню Йорк, където галон обикновен бензин се продава за 3,79 долара. Мъжът добави:

„Вече не пълня резервоара. Отделям едва 25 долара на зареждане.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments