Сексуалната символика в българския фолклор

0
751
Моми
Моми. Снимка: Freepik.com

Каква е сексуалната символика в българския фолклор и откъде, как и защо са се зародили различните поверия и традиции?

На тези въпроси дава отговор авторът Диан Тодоров, който разглежда примери с познати за всички символи като слънцето, ябълката, небето и земята, но ги представя в нова светлина, за която малцина са подозирали. Запознайте се с оригиналния текст по любопитната тема:

1. Култът към фалоса. Широко разпространен в древността, включително и сред славяните, ако вярваме на историческите извори. Славянският бог Велес е изобразяван като брадат мъж с огромен рог. Рогът е символ на дявола, но и сексуален символ. Всяко нещо, издигащо се нагоре, би могло да се асоциира с фалос /дърво, сабя, пистолет, кавал, тояга, банан, морков, кренвирш, кактус и т.н./.
При ритуалите в чест на Велес са се използвали маски, които изобразяват диви и домашни животни. Вероятно това е имал предвид Презвитер Козма под „бесовски танци”. Такива ритуали представляват и кукерските игри, където също се използва фалос.

2. Благата ракия. Използва се след първата брачна нощ и символизира дефлорирането на невестата. Ако булката обаче не е девствена, специални гости черпят баща ѝ със студена, неподсладена ракия и я изсипват в чаша с пробито дъно. За да е още по-голямо унижението, черпят с такава чаша и другите, пеейки, че булката „излязла е….., червени шишета, пробиени чаши.” Аз лично не одобрявам този обичай, който според мен символизира притежанието на жената от мъжа. Този кръвопролитен обичай се запазва в исляма, което според мен означава, че в традиционните общества сексът се смята за насилие и унижение върху жената. В някои случаи, разбира се, ролите са разменени. Тук цитирам Маркиз дьо Сад, който смята, че целомъдрените жени правят мъжете на глупаци, запазвайки девствеността си, като са се отдавали на по-извратени удоволствия.

3. Краденето на булки. Някои изследователи го свързват с мита за върколака. В славянския фолклор има истории, които разказват за превъръщане на хора във вълци по време на сватба. Нека да се има предвид, че върколакът обитава места, където не е стъпвал човешки крак, като изоставени воденици, пусти кули и гори, а това са места, където господства сексуалният произвол. Замъкът символизира именно сексуален произвол в творчеството на Маркиз дьо Сад.

4. Сватбено дърво. То символизира плодородието. Разваленото сватбено дърво символизира дефлорация. Използвам доста антични термини, много от които непонятни за съвременните млади хора.

5. Ябълката. Символизира сексуалността и греха. В Тракия, когато младежът хареса девойка, я замерва с ябълка на хорото. Ябълката се асоциира и с женските гърди, както се пее в една българска народна песен: „Скривала съм ти, юначе, деветгодишни ябълки…“.

6. Слънцето. Възприема се като голямо око, което е загатната сексуална символика, или както казва народът: „в едноокия е силата”. Караконджулът, древногръцките циклопи и Один са еднооки. В Швеция младежите се подсмихват, когато чуят за едноокия Один. Караконджулът също така има рога, които се смятат за сексуален символ и е еднокрак, а опашката може да се сметне за третия липсващ крайник. Мъжът по принцип се свързва със Слънцето /активно/, а жената – с Луната /пасивна/.

7. Небето и земята. Земята символизира женското плодородие, което се опложда от дъжда, който идва от небето, а понякога и от ралото, което също символизира фалоса. Водата може да се сравни както с женското начало – утробата, така и със спермата, която дава живот. Но водата също така може и да отнема живот, напр. наводнение, цунами.

8. Маската. Този символ е свързан с промяната, трансформацията. Като сложиш маска, забравяш за приличието и се превръщаш в звяр. Тук ще посоча за пример Дионис, на когото се приписва разюздана сексуалност. При провежданите от него оргии са се носели маски. Бих могъл да добавя, че всички донякъде носим маски и прикриваме сексуалните си тайни, с някои изключения. Не случайно венецианците са измисли карнавалното преобличане, където захвърляли благоприличието. Да си припомним приключенията на Казанова в Османската Империя със съпругата на Юсуф. Туркинята носела дреха, от която всичко било на показ, но когато Казанова се опитал да вдигне воала, тя се развикала. Когато разказал тази история на един италиански граф, последният му казал, че Казанова създава лоша представа за италианската способност, защото би трябвало да знае, че и у най-скромната туркиня срамежливостта се крие само в лицето и носейки воал, всичко й е позволено, без дори да се изчервява.

9. Голотата. В българския фолклор присъства много женска и мъжка голота. Вещици мажат голите си тела с кръв, самодиви се къпят голи в реката /тогава е нямало бански костюми/, голи жени крадат плодородието от чужди ниви, голи мъже гонят змей, голи братя-близнаци заорават село срещу чума. Голотата е символ както на срама, уязвимостта /в Русия не спели голи, защото се страхували от зли сили/, така и на съвършенството, но и на греховната човешка природа. Голотата не била срамна за древните ни предци. Арабският пътешественик ибн Фадлан в своя пътепис описва славяните или прабългарите /от текста не става ясно кои точно/ и твърди, че жените и мъжете се къпели заедно голи в реката и въпреки всички усилия, не успял да убеди жените да се закриват. В един руски сайт попаднах на дискусия защо вещиците са голи. Имаше доста интересни предположения – защото им е горещо, защото искат да ни омаят с голотата си и за да правят секс с вятъра. Последното много ми допадна и затова жените трябва да носят рокли и поли, за да усещат вятъра.

10. Вампирът. Той е нощен символ на греха. В много западноевропейски произведения на изкуството темата за вампира има еротичен подтекст. В мита за вампира сексът и смъртта се сближават. В българския фолклор вампирът /починал съпруг/ се връща при вдовицата си, за да общува с нея сексуално. Тя обаче не желае да го приеме, страхува се и гледа да се отърве от него. Страхът й помага да оцелее, като използва хитрост, напр. измъкване на признанието, че вампирите бягат от миризмата на катран. Тук откриваме дълбоката връзка между насилника и жертвата. Неслучайно Бернардо Бертолучи, режисьорът на „Последно танго в Париж“, казва, че сексът е обладаване, в което има разрушение. За него сексът и смъртта са свързани и сексът е убийство.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments