Роднини скърбят за загиналите при инцидента с подводницата „Титан“

0
158
Титан
Титан. Снимка: OceanGate Expeditions

Роднини и колеги оплакаха в петък петимата души, които са загинали, когато подводницата им се е взривила в Северния Атлантик по време на дълбоко гмуркане до останките на Титаник, предизвиквайки въпроси относно правилата за безопасност при подобни приключения в океанските дълбини, предава „Агенция Ройтерс“.

Отломки от подводницата „Титан“, която беше в неизвестност от неделя, бяха открити в четвъртък от роботизирано превозно средство за гмуркане, изпратено от канадски кораб като част от международни спасителни усилия.

Останките от подводницата, която загуби контакт с надводен кораб около 1 час и 45 минути след 2-часово спускане, бяха открити на морското дъно на около 1600 фута (488 метра) от носа на останките на Титаник, около 2-1/2 мили (4 км) под повърхността, каза контраадмиралът от бреговата охрана на САЩ Джон Маугер.

Той заяви пред репортери в четвъртък, че отломките съответстват на „катастрофална имплозия на превозното средство.

Петимата загинали включват Стоктън Ръш, американски основател и главен изпълнителен директор на OceanGate Expeditions, който управляваше подводницата и таксуваше по 250 000 долара на човек, за да направи пътуването до Титаник. Той е управлявал кораба.

Другите бяха британският милиардер и изследовател Хамиш Хардинг, на 58 години; Роденият в Пакистан бизнесмен Шахзада Дауд, на 48, и неговият 19-годишен син Сюлеман, и двамата британски граждани; и 77-годишния френски океанограф и Пол-Анри Наржоле. OceanGate заяви:

„Тези мъже бяха истински изследователи, които споделяха различен дух на приключение и дълбока страст към изследването и защитата на световните океани.“

В изявление, издадено от British Asian Trust от името на семейство Дауд, се казва: „Скърбим за трагичната загуба на Шахзада и неговия любим син Сулеман, които бяха предприели пътуване, за да посетят останките от легендарния Титаник.“

Университетът Стратклайд в Шотландия, където Сюлеман Дауд е учил, също излезе със съболезнователно изявление.

Британският изследовател на Титаник Дик Бартън отдаде почит на работата на своя приятел Нарджолет, но отбеляза проблеми, повдигнати с дизайна и поддръжката на кораба. Той коментира:

„Всеки е мъдър след събитието, но както сме чували и преди, за съжаление тук имаше много червени знамена.“

Въпроси относно безопасността на „Титан“ бяха повдигнати през 2018 г. по време на симпозиум на експерти от индустрията за подводни машини и в съдебно дело от бившия ръководител на морските операции на OceanGate, което беше уредено по-късно същата година. Световното медийно отразяване на издирването засенчи последиците от много по-голяма катастрофа от разбиването на кораб с мигранти край Гърция миналата седмица, което уби стотици хора.

Международни усилия

Екипи от САЩ, Канада, Франция и Великобритания бяха прекарали дни в сканиране на огромен участък от открито море за Титан.

Морско приложение показа, че френският изследователски кораб Atalante, който се е състезавал към района по искане на ВМС на САЩ, все още е в близост в петък. Той достигна района на търсене едва в четвъртък със своя дълбоководен робот

Могър от бреговата охрана на САЩ призна, че е твърде рано да се каже кога Титан е срещнал съдбата си. Той каза, че сонарните буйове, използвани във водата повече от три дни, не са открили имплозия.

Положението на отломките относително близо до останките предполага, че това се е случило към края на спускането в неделя. Военноморските сили на САЩ издадоха, че анализът на акустичните данни е открил „аномалия, съответстваща на имплозия или експлозия близо до местоположението на подводницата, когато комуникацията с Титан е била загубена.

Високопоставен служител на военноморските сили каза в изявление, цитирано първо от Wall Street Journal, че неговата информация, „макар и да не е окончателна“, е била споделена с командирите на мисията за издирване. Журналът, който цитира неназовани служители на отбраната на САЩ, подчертава, че звукът е бил уловен от система, използвана за откриване на вражески подводници.

Режисьорът Джеймс Камерън, който режисира наградения с Оскар през 1997 г. филм „Титаник“, който допринесе много за съживяването на глобалния интерес към британския океански кораб, потънал през 1912 г., каза, че е научил за акустичните находки в рамките на един ден и е знаел какво означава това. Камерън, който се осмели да стигне до останките с подводница, заяви:

„Изпратих имейли до всички, които познавам, и казах, че сме загубили приятели. Подводницата се е взривила.“

Той сподели, че е изпратил тези имейли в понеделник.

„Може да има призиви за повече регулиране, по-добро разбиране на това как тези видове превозни средства са проектирани, изградени и сертифицирани за използване в тези дълбоководни среди“, смята Стефан Уилямс, професор по морска роботика в университета в Сидни.

Ученият и журналист Майкъл Гилен, който оцеля в експедиция през 2000 г. и остана заклещен в перката на останките, попита:

„Трябва да спрем, да спрем и да зададем този въпрос, защо искате да отидете до Титаник и как да стигнете безопасно до там ?“

Титаник потъна, след като се удари в айсберг при първото си пътуване, убивайки повече от 1500 души на борда. Намира се на около 900 мили (1450 км) източно от Кейп Код, Масачузетс, и на 400 мили (640 км) южно от Сейнт Джонс, Нюфаундленд.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments