Родители, ученици, учители – всички срещу новия закон за образованието

Образованието на кръстопът: какво наистина казаха гражданите за новия училищен закон

0
3400
Класна стая
Снимка: Pixabay

241 страници становища. Стотици мнения. И една мълчалива спешност, която заплашва да превърне законодателството в едностранен акт.

Елисавета Белобрадова е сред малцината депутати, които не просто следят дебатите по законопроекта за изменение на Закона за предучилищното и училищното образование, но и прочитат в детайл обществените становища. Тя настоява за удължаване на срока за обществено обсъждане и за реална обработка на предложенията от Министерството на образованието и науката.

ads

Ключовите притеснения на обществото:
Родителите на деца със СОП са изключени от решенията
Предложените промени ограничават участието на родителите в избора на форма на обучение за деца със специални образователни потребности. Становищата показват силна и почти единодушна съпротива срещу това ограничение.

Привилегии без конкуренция след 7. клас
Гражданите настояват за равнопоставеност – автоматичното преминаване в елитни гимназии без изпит поражда усещане за несправедливост и дискриминация. Подчертава се, че това би затворило пътя към качествено образование за много ученици.

Нов предмет: религии и добродетели
Обединяването на етика и религия в един учебен предмет буди тревога за нарушаване на светския принцип на образованието и за потенциални конфесионални влияния.

Поведение и оценки – нова форма на натиск?
Въвеждането на поведенчески компонент в оценяването е критикувано като отворена врата към субективизъм и репресивни практики. Притеснението е, че се засилват наказателните механизми, без реална промяна в педагогическия подход.

„Мъртви души“ в системата
Много становища осветяват проблема с ученици, които формално присъстват, но реално не учат. Учителите и директорите са принудени да се справят с това без системна подкрепа, често на ръба на изтощението.

Прегарянето на специалистите
Психолози, логопеди и учители се сблъскват с високи натоварвания, липса на кадри и системна демотивация. Това води до висока ротация и отслабване на реалната подкрепа в класната стая.

Мобилните телефони – нужда или заплаха?
Темата за ограничаването на мобилните телефони предизвиква емоционални реакции и страхове от социална изолация и затруднена комуникация при кризи.

Призив: Да не политизираме образованието

Белобрадова е категорична:

„Нужно е да се даде време. Да се чуе всяко мнение. Да не се налагат важни промени чрез натиск и през главите на хората.“

Законът за образованието не трябва да бъде писан между редовете на бързането и политическата целесъобразност. Образованието е обществен договор, който се нуждае от легитимност, прозрачност и уважение.

Присъединете се към нашия Телеграм

Публикуваха верните отговори от НВО по математика за 7. клас

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments