Природозащитниците са обезсърчени от новия път над платото на пирамидите в Египет

0
290
Египетските пирамиди.
Снимка: Пиксабей

Египет строи две магистрали през платото на пирамидите извън Кайро, съживявайки и разширявайки проект, който бе спрян през 90-те години след международен протест, информира изданието “The Sydney Morning herald”Великите пирамиди, най-добрата туристическа дестинация в Египет, са единственото оцеляло от седемте чудеса на древния свят, а платото е обект на световното наследство на ЮНЕСКО.

Магистралите са част от инфраструктурния тласък, ръководен от мощните военни в страната и отстояван от президента Абдел Фатах ел Сиси, който изгражда нов столичен град, за да облекчи натиска на населението върху Кайро, който e дом на 20 милиона души.

Северната магистрала ще пресича пустинята на 2,5 километра южно от Великите пирамиди. Южната ще минава между Стъпковата пирамида в Сакара – най-старата – и района Дашур, дом на Бент пирамидата и Червената пирамида.

Изглежда, че всяка магистрала е широка около осем платна. Критиците твърдят, че съоръженията могат да причинят необратими щети на един от най-важните обекти на наследството в света. Властите казват, че ще бъдат изградени внимателно и ще подобрят транспортните връзки, свързвайки нови градски разработки и заобикаляйки задръстванията в централната част на Кайро. Генералният секретар на Върховния съвет на антиките в Египет Мустафа ал-Вазири заяви:

“Пътищата са много, много важни за развитието, за египтяните, за вътрешността на Египет. Знайте, че ние се грижим добре за нашите сайтове за антики навсякъде в Египет.”

Някои египтолози и природозащитници казват, че магистралите ще нарушат целостта на платото на пирамидите, ще се проправят над неизследвани археологически обекти, ще генерират замърсяване, което може да корозира паметници, да породи отпадъци и да изложи заграбени площи, пълни със скрити археологически съкровища.

Вазири каза, че съществуващите пътища са много по-близо до пирамидите и превозват много туристически автобуси.

“Ето защо правим много мащабно развитие”, каза той, отбелязвайки плановете да се използват електрически туристически автобуси в платото, за да се избегне замърсяването. Магистралите, които ще разчленят платото на три, ще пресичат участък от древния Мемфис, един от най-големите и влиятелни градове в света от почти 3000 години.

“Бях обезсърчен от това, което видях”, каза бившият висш служител на ЮНЕСКО Саид Зулфикар, който посети част от южната магистрала преди два месеца. Той беше категоричен:

“Цялата работа, която съм свършил преди близо 25 години, сега е поставена под въпрос.”

Зулфикар ръководи успешна кампания в средата на 90-те години за спиране на строителството на северната магистрала, клон на първия околовръстен път в Кайро. Организацията ЮНЕСКО заяви, че е поискала подробна информация за новия план няколко пъти, освен това е пожелала да изпрати наблюдателна мисия.

Държавният пресцентър отправи искане на Ройтерс за допълнителен коментар по плановете до съветник по комуникациите на министерството на туризма и антиките, който не можа да бъде намерен.

Строителството е започнало преди повече от година в пустинни райони, които до голяма степен са извън обсега на обществото и са станали по-видими около март т. г., сочат изображенията на египтолозите и Google Earth.

При неотдавнашно посещение журналистите на Ройтерс видяха как тежки машини разчистват полета и изграждат мостове и кръстовища по двете магистрали. Стотици изкоренени финикови палми лежаха на купчини.

Южната магистрала е част от втория околовръстен път на Кайро, който ще свързва западния сателитен град Шести октомври с новата столица на изток от Кайро чрез 16 километра пустиня на платото на пирамидите, земеделска земя и ъгъл на Мемфис.

През 2014 г. Световната банка изчисли, че задръстванията в по-голямата част на Кайро са намалели с около 3,6 процентни пункта заради действията на Египет.  Египтолог, който е добре запознат с района, заяви:

“Пътят пресича археологически неизследвани гробища на малко известната 13-та династия, на пешеходно разстояние от пирамидите на Пепи Втори и Хенджер и Мастабат ел-Фараон“.

Лицето беше сред шестима египтолози, с които Ройтерс разговаря. Повечето от тях отказаха да бъдат назовавани поради страх от загуба на разрешение за боравене с реликви. Един от тях каза, че запаси от статуи и блокове с йероглифи са били открити от началото на строителството на магистралата; Органът за антиките съобщи на страницата си във Facebook, че те са били открити в близък частен имот.

Мемфис, за който се твърди, че е основан около 3000 г. пр. н. е., когато Египет е обединен в една държава, е затъмнен, но не изоставен, когато Александър Велики премества столицата в Александрия през 331 г. пр. н. е. Размерът му беше повече от шест квадратни километра, най-голямото древно селище в долината на Нил.

Новият път се доближава до търговските квартали на древния град, пристанищните му стени и някогашното място на древен Нилометър, използван за измерване на височината на годишното наводнение, обясни Дейвид Джефрис, британски египтолог, който работи за Египетското изследователско общество на Мемфис от 1981 г.

Съоръжението също застрашава римска стена, която някога е граничила с Нил, за която Джефрис каза, че малко хора са били наясно.

“Мемфис отдавна е пренебрегван, дори от египтолозите, тъй като това е сложно място за разкопки”, каза друг египтолог. И допълни:

“Но той е изключително богат, изобилства от храмове, архиви, административни сгради и индустриални зони.”

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments