Приходите от винетки и тол такси с лек спад през първото 3-месечие на годината

0
82
Винетка
Винетка. Снимка: Съюз на българските автомобилисти

Националното тол управление отчита лек спад в приходите от електронни винетки и тол такси за първото 3-месечие на годината в сравнение със същия период на миналата година. Данните бяха представени по време на втората среща на работната група с представителите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството /МРРБ/ и на превозвачите.

От началото на януари до края на март на тази година от винетки и от тол такси са събрани почти 133 млн. лева. За първите 3 месеца на миналата година сумата е 137 млн. лева. Постъпленията от е-винетки са 94 млн. лв., при над 101 млн. лв. за предходната година. Известно повишение на приходите има от тол таксите. За първото тримесечие са събрани 38,8 млн. лв. от превозваните средства над 3,5 тона.

През същия период на 2021 г. постъпленията са били близо 36 млн. лв. Най-много от приходите от тол такси – над 37 млн. лв. т.г. са от автомобилите над 12 тона. Автобусите са заплатили тол такси в размер на 332 хил. лв. Данните са от изградените 300 камери и контролни точки на тол системата по републиканската пътна мрежа. 42% от тях засичат трафика по второкласните пътища.

В рамките на заседанието бе представен и анализ за структурата на изминатото разстояние (до 3000 км, 3000-5000 км, 5000-7000 км и над 7000 км месечно) по категории автомобили. Данните за април 2022 г. сочат, че масово товарните превозни средства преминават до 3000 км в страната. Между 81% и 91% от пътните превозни средства над 12 тона с 5 и повече оси от всички еко категории изминават в страната този пробег, а само между 1 и 4% преминават над 5000 км. Подобна е статистиката и за камионите над 12 тона с 4 оси, както и при автобусите. Т.е. данните показват, че не би имало ефект, ако се въведе отстъпка от 50% на тол таксата за превозвачите, изминаващи над 5000 км, каквото предложение направи транспортният бранш.

По отношение на предложението на превозвачите чуждестранните автомобили, които преминават транзитно през България, да заплащат по-високи ставки по платената пътна мрежа, експертите на МРРБ бяха категорични, че в страните от ЕС не съществуват такава практика. Наличието на отделни тарифи или изисквания само за транзитно преминаващи камиони би довело и до санкции за страната ни, тъй като тол таксите не могат да дискриминират пряко или косвено, на основата на националността на превозвача или произхода на превозното средство. Искането за включване на част от третокласната пътна мрежа в обхвата на тол системата, с цел да се прокара международен транзитен коридор, пък ще изисква допълни инвестиции за купуване на инсталации и рамки за камери.

По желание на превозвачите на следващата работна среща ще бъдат представени допълнителни трафик данни и анализи. От страна на бранша ще бъдат изготвени предложения с конкретни пътни участъци от второкласната пътна мрежа, които се ползват като транспортни коридори до граничните пунктове.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments