Позиция на МТ относно казуса с преместваеми обекти в „Златни пясъци“

0
66
Златни пясъци
Златни пясъци. Снимка: Министерство на туризма

Във връзка с продължаващите през последните над две седмици медийни публикации, брифинги и постове в социалните медии, пресъздаващи призива на кмета на Община Варна към Министерството на туризма и лично към министъра на туризма да бъдат предприети мерки във връзка с възникналия правен казус с разполагането на преместваеми обекти в курортен комплекс „Златни пясъци“, от МТ изпратиха становище. То гласи, прилагаме го без редакторска намеса:

„Разрешаването на поставянето на преместваеми обекти в националните курорти съгласно чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК се осъществява по сложен фактически състав, при който:

– Министърът на туризма одобрява схемите като проверява териториалната приложимост на процедурата /дали обектите са предвидени за поставяне в границите на национален курорт/ и по същество – дали предвижданията в представената за одобрение схема съответстват на установените в подробния устройствен план /ПУП/ устройствени показатели. Той няма правомощия за преценка по целесъобразност във връзка с визията на преместваемите обекти и съоръжения, а още по-малко да отмени одобрените схеми поради това, че поставените преместваеми обекти са естетически неподходящи;

– Главният архитект на общината разрешава или отказва издаването на разрешението за поставяне съгласно чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК. Чл. 13, ал. 8 от ЗУЧК предвижда, че главният архитект на съответната община разрешава или отказва издаването на разрешението по чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК в 30-дневен срок от постъпване на искането. Последната дума има общината в лицето на главния архитект.

Схемите са одобрени през 2020 г. от действащия в съответния момент министър на туризма – от г-жа Николина Ангелкова и при условията на заместване с нарочна заповед от заместник-министъра на туризма г-жа Ирена Георгиева. На този етап от проверката от страна на Министерството на туризма се установи, че не са открити нарушения от формална страна във връзка с наличието на компетентност на заместник-министър Ирена Георгиева да одобри през 2020 г. въпросните схеми, тъй като тя е действала в условия на заместване при упражняване в пълен обем на правомощията на министъра на туризма, включително тези по ЗУЧК и по-специално по чл. 13, ал. 3 от посочения нормативен акт относно одобряването на схеми за поставяне на преместваеми обекти на територията на националните курорти.

В хода на проверката се установи, че за част от схемите е необходимо да се извършат допълнителни преценки за съответствие по отношение на някои от устройствените показатели съгласно предвижданията на подробния устройствен план. Министерството на туризма ще изиска от Община Варна представянето на допълнителни данни.

Както вече министърът на туризма съобщи, ако в доклада с окончателните резултати от проверката се установят нарушения или нередности във връзка с одобряването на схемите за оставяне на преместваеми обекти в к.к. „Златни пясъци“, ще бъдат предприети съответните действия съобразно закона.

Съгласно чл. 13, ал. 6 от ЗУЧК контролът по законосъобразното разполагане, изграждане и ползване на преместваемите обекти, както и тяхното премахване, в т. ч. за националните курорти, се осъществява от органите на Дирекцията за национален строителен контрол /ДНСК/ по реда на чл. 57а от Закона за устройство на територията.“

Министерството на туризма прави следните уточнения:

„Министерството на туризма и лично министърът на туризма призовават всички отговорни по казуса ведомства да се придържат към правилата и добрите практики на междуинституционалната комуникация и да се въздържат от прибързани анализи, а още повече от внушения с политически характер, които намираме за изключително неподходящи по време на предизборна кампания. В този смисъл още веднъж заявяваме позицията си, че в качеството ни на органи на власт не следва да изместваме акцента на казуса, като от правен такъв да го превръщаме в политически. Решението на казуса следва да бъде намерено при стриктно прилагане на правната норма и съобразно функционалната компетентност на всеки един държавен и общински орган с касателство по случая.

Както лично министърът на туризма на 17.03.2023 г. оповести, Министерството на туризма извършва проверка по случая за изясняване на всички релевантни факти и обстоятелства, съобразно функционалната си компетентност. Към настоящия момент проверката продължава и макар в своята работа МТ да се придържа към спазване на добрите административни практики, изискващи произнасяне в цялост след завършването на проверката, в настоящия случай поради нестихващите медийно отразени призиви от страна на представители на местната власт в Община Варна, ще си позволи да оповести етапните резултати от проверката и да даде допълнителни разяснения относно режима на разрешаване на поставянето на преместваеми обекти на територията на националните курорти.

В рамките на функционалната си компетентност съгласно ЗУЧК при одобряване на схеми за поставяне на преместваеми обекти съгласно чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК специализираната администрация на МТ извършва проверки относно териториалната приложимост на процедурата /в разглеждания случай дали обектите са предвидени за поставяне в границите на национален курорт/ и по същество дали предвижданията в представената за одобрение схема съответстват на установените в подробния устройствен план /ПУП/ устройствени показатели. При одобряването на схемите за поставяне на преместваеми обекти по чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК министърът на туризма може да се основава единствено на посочените изисквания за законосъобразност. В този смисъл той няма правомощия за преценка по целесъобразност във връзка с визията на преместваемите обекти и съоръжения, а още по-малко да отмени одобрените схеми поради това, че поставените преместваеми обекти са естетически неподходящи.

Етапните резултати от проверката относно законосъобразността на одобрените схеми по същество във връзка с установяване дали предвижданията в схемите съответстват на установените в подробния устройствен план /ПУП/ устройствени показатели показват, че за част от схемите е необходимо да се извършат допълнителни преценки за съответствие по отношение на някои от устройствените показатели съгласно предвижданията на подробния устройствен план, каквито се извършват понастоящем. Същевременно Министерството на туризма ще изиска от Община Варна представянето на допълнителни данни.

Както вече министърът на туризма съобщи, ако в доклада с окончателните резултати от проверката се установят нарушения или нередности във връзка с одобряването на схемите за оставяне на преместваеми обекти в к.к. „Златни пясъци“, ще бъдат предприети съответните действия съобразно закона.

Отново ще подчертаем, че в правомощията на главния архитект на общината, респективно, в правомощията на местната власт, е както да разреши, така и да откаже изпълнението на одобрената от МТ схема /издаването на разрешенията за поставяне е указано като правомощие на главния архитект на общината с разпоредбата по чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК/. Съгласно чл. 13, ал. 8 от ЗУЧК главният архитект на съответната община разрешава или отказва издаването на разрешението по чл. 13, ал. 3 от ЗУЧК в 30-дневен срок от постъпване на искането.

Като взимаме под внимание горепосоченото, бихме желали да отбележим, че не съществува съмнението, че на един курорт от национално значение са необходими и търговски обекти, които да предлагат качествени стоки и услуги, необходими за цялостния туристически продукт, при спазването на условията за конкурентност и законосъобразност.
Част от цялостното преживяване и имиджа на дестинация България без съмнение е чистотата и естетическият вид на създаденото от хората на фона на красивата българска природа. Що се отнася до цялостната визия, Министерството на туризма поощрява и подкрепя предприемането на необходимите действия от местната власт, за да изпълнят тази така важна част от своите задължения по издигане на престижа на националния ни курорт „Златни пясъци“.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments