
Днес ще има пореден пети бойкот срещу големите хранителни вериги в България. Инициаторите призовават да не се пазарува в знак на протест срещу високите цени на основните хранителни продукти.
„Въпреки че бойкотът миналата седмица не доведе до спад в приходите на търговските вериги, оборотите им бяха около 70% от промоции. Тоест веригите не просто губят от промоционалния оборот, но губят и от пропуснати ползи, които биха реализирали при непромоционални цени. Гражданският натиск трябва да продължи, докато властта не предприеме ефективни мерки за намаляване на цените. Защото всички останали държави от ЕС имат правна рамка за защита на потребителите от ценовия произвол. В другите държави от Балканите, в които имаше бойкот, държавата застана на страната на гражданите си. А тук – само голи обещания“, коментира Мая Манолова.
В сряда тя призова министъра на земеделието и храните Георги Тахов да представи незабавно пред гражданите и кабинета законопроекта за агрохранителната верига, така че да бъде внесен в парламента и разгледан.
Припомняме, че от Министерството на земеделието и храните обявиха, че е готово със законопроекта за скъсяване на веригата на доставка, целящ да улесни директната връзка между производителите и потребителите. Вчера министър Тахов заяви: „Към днешна дата сме готови със законопроекта за регулация на цените на хранителните стоки чрез нормализация на отношенията по веригата на доставки. В рамките на днешния ден остава да го изчистим стилистично и започваме обществени консултации със заинтересованите браншови организации в цялата сфера на земеделския и потребителския бранш. Ще поискаме обратна връзка от всички заинтересовани лица.“
Предният бойкот на големите хранителни вериги у нас приключи като третия – хипермаркетите отчетоха ръст на оборотите си. По данни на Националната агенция за приходите, на 5 март приходите от търговия с хранителни продукти възлизали на 25,5 милиона лева, а на следващия оборотите били 29,3 милиона лева, което е повишение от приблизително 4 милиона лева.
Ако при първия бойкот, който беше на 13 февруари, оборотите се понижиха с приблизително 30%, при третия и четвъртия оборотите им се вдигнаха. С уточнение – бойкотът на 6 март донесе 4 милиона повече оборот, но на стоки с 50% промоция. Което значи, че печалбата на търговските вериги са паднали, а потребителите са пазарували по-изгодно за тях.
За още новини вижте ТУК
Присъединете се към нашия Телеграм
Бюджет 2025 влиза на второ четене в Комисията по бюджет и финанси на НС