Плащане за рая? Хавай обмисля такси за спестяване от екотуризма

0
66
О. Мауи, Хавай.
Остров Мауи, Хавай. Снимка: Пиксабей

Поправяне на коралови рифове след засядане на лодки. Защита на местните горски дървета от епидемия от смъртоносни гъбички. Патрулиране на води за плувци, тормозещи делфини и костенурки.

Грижата за уникалната природна среда на Хавай отнема време, хора и пари, пише „BBC“. Сега Хавай иска туристите да помогнат за плащането, особено защото все повече хора пътуват до островите, за да се насладят на красотата на природата – включително някои, привлечени от драматични гледки, които са виждали в социалните медии. По-рано тази година губернаторът на Демократическата партия Джош Грийн заяви:

„Всичко, което искам да направя, честно казано, е да накарам пътниците да бъдат отговорни и да имат капацитета да помогнат да платят за въздействието, което оказват. Получаваме между девет и 10 милиона посетители годишно (но) тук живеят само 1,4 милиона души. Тези 10 милиона пътници трябва да ни помогнат да поддържаме околната среда.“

Хавайските законодатели обмислят законодателство, което ще изисква туристите да плащат за годишен лиценз или пропуск за посещение на държавни паркове и пътеки. Те все още обсъждат колко биха искали.

Миналата година губернаторът проведе кампания на базата на идеята всички туристи да плащат такса от 50 долара за влизане в щата. Законодателите смятат, че това би нарушило конституционните защити на САЩ за свободно пътуване и вместо това насърчават техния подход към парковете и пътеките. Всяка от двете политики би била първа по рода си за всеки щат на САЩ.

Лидерите на Хавай следват примера на други горещи туристически точки, които са наложили подобни такси или данъци като Венеция в Италия и островите Галапагос в Еквадор. Тихоокеанската островна държава Палау, например, таксува пристигащите международни пътници по 100 долара, за да им помогне да управлява обширно морско светилище и да насърчава екотуризма.

Щатският представител Шон Куинлан, демократ, който председателства комисията по туризъм в Камарата на представителите, каза, че промяната в моделите на пътниците е една от причините за натиска на Хавай. Той издаде, че голф рундовете на посетител на ден са намалели с 30% през последното десетилетие, докато пешеходният туризъм се е увеличил с 50%. Куинлан обясни:

„Хората също търсят някога неизвестни обекти, от които други са направили публикации в социалните медии. Държавата няма пари да управлява всички тези места. Не е като преди 20 години, когато доведеш семейството си и посетиш може би един или два известни плажа и отидеш да видиш Пърл Харбър. И това е степента на случващото се. Тези дни е като: Добре, знаете ли, видях тази публикация в Instagram и има тази красива въжена люлка на кокосово дърво.“

„Всички тези места, които не са имали посетители, сега имат“, коментира още той.

Повечето държавни паркове и пътеки в момента са безплатни. Някои от най-популярните вече се субсидират, като Diamond Head State Monument, който включва пътека, водеща от дъното на 300 000-годишен вулканичен кратер до върха му. Там идват повече от 1 милион посетители всяка година и струва 5 долара за всеки човек.

Законопроект, който в момента се разглежда от щатската камара, ще изисква от нерезиденти на 15 и повече години, посещаващи гори, паркове, пътеки или „други природни зони на държавна земя“, да закупят годишен лиценз онлайн или чрез мобилно приложение. Нарушителите ще плащат гражданска глоба, въпреки че санкции няма да бъдат налагани на студенти по време на петгодишното им образование и преходния период.

Жителите с шофьорска книжка на Хавай или друга държавна идентификация ще бъдат освободени.

Сенатът прие версия на мярката, определяща таксата от 50 долара. Но финансовата комисия на Камарата го промени миналата седмица, за да изтрие сумата в долари. Председателят Кайл Ямашита, демократ, уточни, че законопроектът е „в процес на работа“.

Доун Чанг, председател на Държавния съвет по земя и природни ресурси, каза на комисията, че плажовете на Хавай са отворени за обществеността, така че хората вероятно няма да бъдат цитирани там – и такива подробности все още трябва да бъдат разработени. Представителят Дий Морикава, демократ в комисията, препоръча държавата да създаде списък с места, които ще изискват лиценза. Грийн посочи, че е гъвкав по отношение на това къде се налага таксата и че е готов да подкрепи подхода на законодателната власт.

Поддръжниците са на мнение, че няма друго място в САЩ, което да налага подобна такса на посетителите. Най-близкият еквивалент може да бъде данъкът от 34,50 долара, който Аляска начислява на всеки пътник на круизен кораб.

Нуждите на Хаваите от опазване са големи. Инвазивни вредители атакуват горите на щата, включително гъбична болест, която убива ohia, дърво, уникално за Хаваите, което съставлява най-голямата част от короната в местните влажни гори.

Някои дейности по опазване директно отговарят на туризма. Тормозът на диви животни като делфини, костенурки и хавайски тюлени монаси е повтарящ се проблем. Туристите могат несъзнателно да донесат инвазивни видове в гората на ботушите си. Гмуркачите с шнорхел и лодките тъпчат коралите, добавяйки стрес към рифовете, които вече се борят с инвазивните водорасли и избелването на коралите.

Доклад от 2019 г. на Conservation International, екологична организация с нестопанска цел, изчислява, че общите федерални, щатски, окръжни и частни разходи за опазване на Хаваите възлизат на 535 милиона долара, но необходимостта е 886 милиона долара.

Наскоро на пътеката Diamond Head някои посетители казаха, че таксата би била най-разумна за хора, които идват често на Хаваите или които може да останат няколко седмици. Някои казаха, че 50 долара са твърде високи, особено за тези, които гледат на разходката сред природата като на евтина дейност. Сара Трип от Маркет, Мичиган, която беше на посещение в Хавай със съпруга си и две от трите им деца, коментира:

„За едно голямо семейство, което иска да има опит с децата, това би било много пари.“

Катрина Кейн, учителка по английски език, която идва от Пуерто Рико, смята, че таксата ще „ужили“ някои хора, но ще бъде добро решение, стига да е добре рекламирана. Тя обясни:

„Ако туристите бяха информирани за това, те биха се съгласили с това. Ако това беше изненадваща такса от 50 долара, щеше да е доста гадна изненада.“

Законът гласи, че приходите ще отидат в „специален фонд за такса за въздействие върху посетителите“, управляван от Държавния департамент по земя и природни ресурси.

Кариса Кабрера, ръководител на проекта за Hawaii Green Fee, коалиция от организации с нестопанска цел, подкрепящи мярката, заяви, че това ще гарантира, че държавата има пари за опазване, независимо от промените в бюджета.

Муфи Ханеман, президент и главен изпълнителен директор на Хавайската асоциация за настаняване и туризъм, която представлява хотелите, подкрепя законопроекта, но е на мнение, че Хавай трябва много внимателно да следи как се използват парите. Ханеман заключва:

„Последното нещо, което искате да видите, са тоалетни, които не са били поправени, пътища или пътеки, които не са били повторно асфалтирани или каквото е трябвало да бъде направено – и година след година остава същото и хората плащат такса.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments