
Планът на Германия да помогне за покриване на сметките за електроенергия на гладните за енергия фирми преминава границата за всеки, който познава правилата на ЕС за отпускане на държавни субсидии за промишлеността, съобщава „Politico“.
Но никой не вярва, че Брюксел ще се изправи и ще се окаже нарушител на споразумението, когато се сблъска с мощта на Берлин. В крайна сметка германците са склонни да постигнат своето (дори когато във вътрешна бележка признават, че вероятно нарушават закона).
Схемата по същество ще ограничи цените на електроенергията на изгодна цена за германските енергоемки компании, като държавата ще плаща останалата част. За новото германско правителство това ще струва скъпо – около 10 млрд. евро до 2030 г. За изпитващите затруднения промишлени отрасли обаче това може да се окаже спасение.
Има само една пречка: Правилата на ЕС технически не позволяват на държавите да дават на промишлеността такива пари. Идеята е да се попречи на по-богатите страни като Германия да пръскат държавни пари за компании, което по-малките и по-закъсали държави няма да могат да направят, създавайки несправедливи нарушения на пазара на ЕС.
„Няма как Брюксел да допусне това без борба“, категоричен е Оливър Брец, който ръководи бутиковата фирма Euclid Law и консултира, наред с други, румънската асоциация на енергоемката промишленост.
Въпреки това Европейският съюз все по-често нарушава собствените си правила в един постпандемичен свят, стремейки се да даде тласък на стагниращата си икономика и да не изостава от САЩ и Китай. И това е очакването тук, заявиха юристи и икономисти пред POLITICO. Да, двете страни ще се сблъскат, но всички биха предпочели приятелски, договорен компромис. Ето какво коментира Улрих Солтеш, партньор по антитръстови въпроси в германската правна кантора Gleiss Lutz:
„Изричните забрани за държавна помощ чрез решение са рядкост, дори повече сега, отколкото в миналото.“
С други думи, времето е от значение.
Мрънкане в Германия
Малко хора, ако изобщо има такива, твърдят, че планът на Германия е нещо друго освен индустриална субсидия или „държавна помощ“ на жаргона на ЕС.
„Постоянното субсидиране на цените на електроенергията няма да бъде разглеждано от Комисията като нищо повече от оперативна помощ“, изтъкна Брец, позовавайки се на изпълнителната власт на ЕС в Брюксел – Европейската комисия. И добави:
„Комисията ненавижда оперативната помощ, тъй като смята, че тя позволява на неефективните отрасли да оцелеят.“
Дори и в самата Германия се осъзнава как планът се приема.
Томазо Дузо, който председателства консултативния орган на германското правителство по въпросите на конкуренцията – Монополкомисията, признава:
„Комисията е склонна да бъде по-скептична към оперативните помощи, които могат да нарушат конкуренцията, ако не са добре планирани.“
Изтекъл в медиите вътрешен документ на германското министерство на икономиката показва, че длъжностните лица са наясно, че плановете им представляват „значителни предизвикателства“ съгласно правото на ЕС.
„Резервите са значителни и перспективите за одобрение са много несигурни“, се казва в документа.
Вниманието привлича не само законността на този ход, но и неговото въздействие върху единството на ЕС.
По-малките държави се притесняват, че субсидиите могат да нарушат единния европейски пазар, който на теория осигурява отворени и равни условия за над две дузини държави, разширявайки възможностите за бизнес за всички. Този страх е особено остър, като се имат предвид военните действия на Русия наблизо и търговската война на Доналд Тръмп в чужбина.
„Имаме правила за държавните помощи по някаква причина – в противен случай застрашаваме вътрешния пазар“, заяви един дипломат от ЕС, на когото бе предоставена анонимност, за да говори откровено. Той добави:
„Не мисля, че сега можем да си позволим разединение, така че се надявам да има отговор от страна на ЕС.“
Реакцията е подобна на ответната реакция през 2022 г., когато Берлин обяви фонд за облекчаване на цените на газа в размер на 200 млрд. евро, тъй като сметките скочиха след тоталното нахлуване на Русия в Украйна.
„Новата схема за субсидиране е обезпокоителна“, добави втори дипломат от ЕС, тъй като други държави „нямат достатъчен фискален капацитет, за да предлагат такива субсидии“.
За другите столици този ход също така поражда риск от отваряне на кутията на Пандора и даване на възможност за изява на други държави, считани за исторически разточителни.
„Бих се изненадал, ако Германия успее да продължи с това“, пошегува се правителствен служител от ЕС, „защото това ще отвори вратата и за Франция и други“.
Преосмисляне на паричните разхищения
Успоредно с Германия ЕС преразглежда и своя правилник за държавните помощи.
Това е част от кръстоносния поход на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен за вдъхване на повече живот на компаниите в ЕС, като се отслабват регулациите, намалява се бюрокрацията и се насочват повече държавни пари към стратегически отрасли.
Промяната в идеологията беше отразена в неотдавнашната „Чиста индустриална сделка“ на блока – план за стимулиране на производството, съобразено с климата, и за подпомагане на компаниите да се декарбонизират.
В края на юни Брюксел ще представи нови правила за оценка на плановете на държавите за субсидиране на промишлеността. Очаква се актуализираните насоки да улеснят усилията на правителствата да подпомагат проекти за възобновяема енергия и да развиват зараждащите се технологични индустрии, щадящи климата. Вероятно ще последват и други инициативи.
И все пак, макар че Комисията се опитва да коригира правилата за субсидиране, основните принципи вероятно ще останат в сила. Ето защо хората очакват Брюксел да се огъне, а не да наруши правилата в случая с Германия. Солтеш, адвокат по антитръстовите въпроси, споделя:
„Като се има предвид, че въпросът за помощите за енергоемките отрасли стои на дневен ред от много години насам, изглежда, че това няма да бъде най-епичната битка между Германия и Комисията.“
В най-добрия случай Комисията може да предложи обходен път. Преговорите вероятно ще включват изпълнителната власт на ЕС, която ще предложи на Германия начини за постигане на подобни резултати, които да са по-съвместими с правилата на блока, каза Брец, адвокат, който съветва индустриалните асоциации. Той подчерта:
„Длъжностните лица биха могли да предложат например Германия да подкрепи зелените инвестиции и енергийната ефективност, но не само като дава пари директно на индустрията.“
Междувременно Комисията е в готовност Германия да дойде и да разговаря.
„Това е сложен въпрос, по който германските власти трябва да се ангажират в тясно сътрудничество с Комисията, за да се гарантира пълното спазване на правилата на ЕС, които осигуряват конкуренция по същество между фирми, базирани в различни държави членки“, коментира в изявление за „POLITICO“ говорителят на Комисията Леа Цубер.
Тя уточни:
„Комисията е готова да помогне на Германия да развие идеите си и да проектира по начин, който е в съответствие с правилата за държавна помощ и секторното законодателство, за да се избегнат нарушения на единния пазар“.
Присъединете се към нашия Телеграм