
Председателят на Синдиката на железничарите в България към КНСБ Петър Бунев отправи остро предупреждение:
„Не става въпрос за приватизация, а за даване на нещо и доплащане. По-скоро ще се стигне до ликвидация.“
Става дума за предстоящото разделяне на пътническите жп превози на три лота, което според синдикатите отваря врата за фрагментация, а не за ефективна конкуренция. За момента липсва ясен отговор на въпроса кой печели от тази реформа – освен евентуалните частни оператори.
Бунев не отрича нуждата от модернизация. Дори посочва, че плановете на транспортния министър за интегриране на влаковете с автобусния транспорт са положителна стъпка. Но проблемът не е само в маршрута – а в това кой ще го управлява и с каква визия.
Товарните превози са в критично състояние, приходите се сриват, заплатите са под въпрос, а няма сериозни проучвания за реалните нужди в сектора – това става от думите на Бунев, който е категоричен:
„След всяко ново правителство се сменя и мениджмънтът. Така не се гради стабилност.“
Какво реално значи разделяне на услугата на лотове?
- Един оператор по един маршрут – без алтернатива за пътника;
- Раздробяване на системата – без гаранция за координация;
- Възможност за формално „отваряне“ на пазара – но със загуба на държавна стратегия.
Бунев напомня и нещо важно: 9 от 10-те най-добри железници в Европа са държавни. Не защото нямат конкуренция, а защото имат постоянство, инвестиции и дългосрочно управление.
Нужни са:
- Пълна оценка на нуждите в железопътния сектор, не само в търговски, но и в социален контекст;
- Спиране на плановете за раздробяване, докато не е гарантирана публичната ефективност;
- Реална дългосрочна транспортна стратегия, устойчива на политически цикли;
- Законово регламентиране на синдикален диалог при структурни промени.
Не става дума само за железници. Става дума за държавност на колела, която не трябва да дерайлира в името на краткосрочни интереси.
Присъединете се към нашия Телеграм
България и Турция ускоряват проекта за нов жп пункт Ямбол – Одрин