Първан Симеонов разкри нови данни за нагласите относно предмет „Религия“ в училище

Първан Симеонов разкри в своя профил в социалната мрежа Facebook нови данни относно нагласите на българските граждани към въвеждането на предмет "Религия" в училищата

0
75
Първан Симеонов
Първан Симеонов. Снимка: Искра.бг

Социологът Първан Симеонов разкри в своя профил в социалната мрежа Facebook нови данни относно нагласите на българските граждани към въвеждането на предмет „Религия“ в училищата

За целите на изследването на агенция „Мяра“ са обхванати 807 души в периода от 3 до 13 април тази година. Максималното стандартно отклонение е ±3,5 при 50% дялове. 1% от извадката се равнява на около 54 000 души.

Въпросът този път е бил зададен така: „Обсъжда се в училищата, вместо досегашното свободно избираемо изучаване на религия, да се въведе задължително избираемо изучаване на религия от най-ранна ученическа възраст. В тази задължителна програма ще може да се избира изучаване на религия или алтернативно етика, философия и история на религиите. Независимо дали сте вярващ/а и коя е Вашата религия, моля за всяко едно от следните да ми кажете дали одобрявате, или не одобрявате Вие лично?

 – Да се изучава религия християнство като задължително избираем предмет в училищата

 – Да се изучава религия ислям като задължително избираем предмет в училищата

 – Да се изучава общ предмет за добродетелите в различните религии.“

По трите опции данните са както следва:

34,2% одобряват да се изучава религия християнство като задължително избираем предмет в училищата – срещу 46,5%, които не одобряват. Останалите не могат да преценят.

15,7% одобряват да се изучава религия ислям като задължително избираем предмет в училищата, но 70,1% не одобряват. Останалите не могат да преценят.

41,2% одобряват да се изучава общ предмет за добродетелите в различните религии, а 43,4% не одобряват. Останалите не могат да преценят.

„Последната опция е моя интерпретация на възможностите и е абсолютно хипотетична. Но отговаря на моя прочит и подход“, подчертава Първан Симеонов. Той припомни и какво е показвал техен сондаж, проведен през месец март

„Сондажът беше проведен по телефона между 14 и 18 март 2025 г. сред 801 пълнолетни български граждани. Максималното стандартно отклонение е ±3,5 при 50% дялове. 1% от извадката се равнява на около 54 000 души. Въпросът беше:

„Обсъжда се въвеждане на задължителна програма за изучаване на религия в училищата, в рамките на която може да се избира изучаване на религия или алтернативно етика, философия и история на религиите. Моля да ми кажете Вие лично по-скоро сте съгласен, или по-скоро не сте съгласен, с въвеждането на подобен предмет в училище?“. Резултатите бяха: 63,4% – „по-скоро съгласен“, 33% – „по-скоро несъгласен“, 3,6% – „не знам/без отговор“. При филтриране на отговорите само сред родители на ученици (базата е малка: 207 души), се получава: 56,2% – „по-скоро съгласен“, 40,1% – „по-скоро несъгласен“ и 3,7% „не знам/без отговор“.

И така. На пръв поглед може да ви си стори, че данните сега съдържат по-скоро главно отрицание. Но аз бих ги интерпретирал като колебание, объркване, може би. Промяната спрямо времето месец по-рано показва, че дебатът е сработил, повлиял е. Ако тогава сме имали обществени инстинкти, базови нагласи, сега вече като че ли започва да личи мнение, а не просто настройка. Скоро наистина ще се формира обществено мнение и е същностно важно накъде ще тръгне дискусията. Всеки изследовател ще ви каже, че за обществения климат у нас такива разпределения „30 на 40“ или „40 на 40“ са вече добър атестат – на фона на традиционния скептицизъм и отрицание към всякакви властови идеи у нас. Отрицание е отчетливо само при идеята за изучаване на ислям. Тя допада повече – закономерно – на самите мюсюлмани. Те, впрочем, нямат против и изучаването на християнството. Онова, което обаче условно можем да назовем с обобщението българи – т.е. не етнически турци или други етноси, например – е видимо против възможността за изучаване на ислям.

Тук светва и първата червена лампа – възможността учениците да бъдат делени на учещи едната и другата религия. Разбира се, контрааргументът е, че е по-добре изучаването на ислям да е държавна работа, а не работа на „вносни“ духовни практики. Казано съвсем кратко. В същото време, това може да се окаже едно от най-мащабните изучавания на ислям в Европа. При това – на Балканите. Не обсъждам религиите, обсъждам практическия еспект.

Въобще, данните се подчиняват на етнос (ралигия), но и на възраст. Най-младите са най-против. Това също е очаквано. Като чи ли родителите на ученици са и по-скептични.

Тук светва и втората червена лампа: общите мнения са в нормата, но родителските мнения са по-тревожни. Следователно: нужно е ясно обяснение как на практика ще се случва преподаването.

Надявам се колеги да продължат да изследват темата също и да влезем в разговор. Приемам всякакви корекции и идеи.

В обобщение: темата не среща обществена съпротива, каквато при други управленски идеи в годините често се открива. За сравнение – съвсем примерно – давам отношението към актуалната тема за еврото: там имаме съотношение 39% „за“ при 57% „против“. Но идеята би могла да бъде приета най-вече като възпитание в добродетели. Ако се превърне в налагане на религии, тя може да предизвика обществен проблем.“

Присъединете се към нашия Телеграм

Гражданин опроверга напълно твърденията на Община Бургас, че нямало сигнали за велоалеите! Вижте пълен списък!

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments