Открити са останките на товарен кораб, потънал в буря в езерото Супериор преди повече от 130 години

Двадесет години преди „Титаник“ да промени морската история, друг кораб, обявен за следващото голямо технологично постижение, отплава по Големите езера

0
37
Останки от кораба
Останки от кораба. Снимка: Кадър от видео на Great Lakes Shipwreck Museum

Изследователи откриха останките на товарен кораб, потънал в буря в езерото Супериор преди повече от 130 години, пише „Асошиейтед прес“. А статията започва така:

Двадесет години преди „Титаник“ да промени морската история, друг кораб, обявен за следващото голямо технологично постижение, отплава по Големите езера. Western Reserve е един от първите изцяло стоманени товарни кораби, които преминават през езерата.

Създаден, за да чупи рекорди по скорост, 300-футовият (91-метров) товарен кораб, наричан от вестниците „вътрешната хрътка“, е трябвало да бъде един от най-безопасните кораби на вода. Собственикът Питър Минч толкова се гордее с него, че през август 1892 г. качва съпругата си и малките си деца на борда за лятна разходка.

На 30 август, когато корабът навлиза в залива Уайтфиш на езерото Супериор между Мичиган и Канада, се надига буря. Без товар корабът се носел високо във водата. Бурята го блъска, докато не се разцепва наполовина. Загиват 27 души, сред които и семейство Минч. Единственият оцелял е кормчията Хари У. Стюарт, който преплувал една миля (1,6 км) до брега, след като спасителната му лодка се преобърнала.

В продължение на почти 132 години езерото скрива останките от кораба. През юли изследователи от Дружеството за исторически изследвания на корабокрушенията в Големите езера определиха точката на кораба „Западен резерв“ край Горния полуостров на Мичиган. Дружеството обяви откритието в събота на ежегодния фестивал на призрачните кораби в Манитоуок, Уисконсин.

„Има няколко съвпадащи истории, които правят това важно“, каза изпълнителният директор на дружеството Брус Лин в телефонно интервю.

„Повечето кораби все още са били дървени. Това е бил технологично напреднал кораб. По онова време те са били известно семейство. Имате този нов кораб, считан за един от най-безопасните в езерото, нова технология, голям, голям кораб. (Откритието) е още един начин за нас да запазим тази история жива.“

Търсенето продължи повече от две години

Даръл Ертел, директор на морските операции на дружеството, и брат му Дан Ертел прекараха повече от две години в търсене на „Уестърн Резерв“. На 22 юли те се отправят на изследователския кораб на дружеството „Дейвид Бойд“. Тежкият трафик на корабите в този ден ги принуждава да променят курса си и да претърсят район, съседен на първоначалната мрежа за търсене, споделя Лин.

Братята теглили сонар за странично сканиране зад кораба си. Страничният сонар сканира десния и левия борд, осигурявайки по-обширна картина на дъното, отколкото сонарът, монтиран под кораба. На около 60 мили (97 км) северозападно от Уайтфиш Пойнт на Горен полуостров те улавят линия със сянка зад нея във вода с дълбочина 182 метра. Те увеличили разделителната способност и забелязали голям кораб, пречупен на две, като носът се опирал в кърмата.

Ден на потвърждение

Осем дни по-късно братята се връщат на мястото заедно с Лин и други изследователи. Те използвали подводен дрон, който върнал ясни изображения на левия борд на кораба, които съвпадали с десния борд на кораба Western Reserve, който бил изхвърлен на брега в Канада след потъването на кораба. Тази светлина е единственият артефакт, възстановен от кораба.

„Това беше денят на потвърждението – казва Лин, изпълнителен директор на дружеството.“

Дарил Ертел казва, че това откритие го е накарало да настръхне – и то не в добрия смисъл.

„Като знам как 300-метровият „Уестърн Ресерв“ е попаднал в буря толкова далеч от брега, усещам неприятно чувство в тила си“, казва той в съобщение на дружеството.

„Шквалът може да се появи неочаквано… навсякъде и по всяко време.“

Лин подчерта, че корабът е бил „доста разкъсан“, но останките са изглеждали добре запазени в студената сладка вода.

Големите езера могат да бъдат по-опасни от океаните

От 1700 г. насам Големите езера са отнели живота на хиляди кораби. Може би най-известният от тях е „Едмънд Фицджералд“ – рудовоз, който попада в буря през ноември 1975 г. и потъва край Уайтфиш Пойнт на 100 мили (160 км) от Западния резерват. Всички моряци загиват. Инцидентът е увековечен в песента на Гордън Лайтфут „The Wreck of the Edmund Fitzgerald“ (Потъването на кораба „Едмънд Фицджералд“).

Помощник-климатологът на щата Уисконсин Ед Хопкинс заяви, че сезонът на бурите в езерата започва през ноември, когато топлата вода се среща със студен въздух и ветровете духат безпрепятствено в откритите води, създавайки вълни с височина до 30 фута (9 метра).

„По това време езерата могат да бъдат по-опасни от океаните, тъй като са по-малки и за корабите е по-трудно да изпреварят бурите“, коментира той.

Крехката стомана може да е изиграла роля за потъването

Хопкинс изтъкна:

„Но рядко се случва да се образуват такива бури през август.“

В доклад на Националната метеорологична служба бурята, потопила кораба „Western Reserve“, е наречена „сравнително слаб ураган“, отбеляза той.

В резюме на Морското историческо общество на Уисконсин за потъването на Western Reserve се отбелязва, че ерата на морската стомана току-що е започнала и корпусът на Western Reserve може да е бил слаб и да не е издържал на огъването и усукването по време на бурята. Стоманата става крехка и при ниски температури, каквито са тези във водите на Големите езера. Средната температура на водата в езерото Супериор в края на август е около 60 градуса (16 градуса по Целзий), според Националната океанска и атмосферна администрация.

В резюмето се отбелязва, че „Титаник“ е използвал същия вид стомана като „Западен резерв“ и че тя може да е изиграла роля за ускоряване на потъването на луксозния лайнер.

За още новини вижте ТУК

Присъединете се към нашия Телеграм

България е сред страните, в които ще се изградят нови европейски фабрики за изкуствен интелект

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments