Опасения за по-високи цени на петрола след атаките на кораби в Червено море

0
30
Товарен кораб
Товарни кораби. Снимка: Pixabay

Анализатори предупреждават, че нападенията срещу търговски кораби в Червено море могат да доведат до повишаване на цените на петрола и други стоки, предава „BBC“.

Няколко фирми спряха доставките по този маршрут, след като плавателни съдове бяха нападнати от бунтовниците хути в Йемен. Втората по големина корабна линия в света – Maersk, заяви днес, че ще пренасочи някои от корабите си около африканския нос Добра надежда.

Прекъсването накара САЩ да започнат международна военноморска операция за защита на корабите по маршрута през Червено море. Към групата за сигурност се присъединяват Великобритания, Канада, Франция, Бахрейн, Норвегия и Испания.

Във вторник министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин проведе виртуална среща с министри от повече от 40 държави и призова повече страни да допринесат за усилията за осигуряване на безопасността на корабоплаването в Червено море. Той изтъкна:

„Тези безразсъдни нападения на хутите са сериозен международен проблем и изискват твърд международен отговор.“

Червено море е един от най-важните маршрути в света за превоз на петрол и втечнен природен газ, както и на потребителски стоки. На юг, близо до бреговете на Йемен, то е оградено от пролива Баб ал-Мандаб, известен още като Вратата на сълзите, а на север – от Суецкия канал. Хутите обявиха, че подкрепят Хамас във войната на организацията с израелците, и заявиха, че базираните в Йемен бунтовници са се насочили към плавателни съдове, които според тях се насочват към Израел.

Някои фирми обаче, като Investor Chemical Tankers, чийто кораб MT Swan Atlantic беше нападнат в понеделник, заявиха, че корабът им няма връзка с Израел. Въпреки започването на международна военноморска операция за осигуряване на безопасно преминаване през Червено море, Maersk заяви, че не е ясно кога ще възобнови пътуванията по маршрута. Компанията твърди, че ще бъде направена оценка на всеки отделен случай, за да се определи дали е необходимо да се направят корекции – включително пренасочване през нос Добра надежда и допълнителни непредвидени мерки. Тя коментира още:

„Радваме се, че световните правителства реагират незабавно със съвместни усилия за международна морска сигурност и изграждане на капацитет в района, за да се намери решение, което да позволи връщане към транзита през Червено море и Аденския залив и Суецкия канал в близко бъдеще. Въпреки това, в момента остава трудно да се определи кога точно ще стане това.“

Алтернативният маршрут, около нос Добра надежда, добавя около 3500 морски мили към пътуването и отнема около 10 дни повече.

Нападенията срещу кораби се засилиха през последните дни. Собственикът на танкера Swan Atlantic разказа, че корабът е бил ударен от неидентифициран обект в понеделник, а Maersk определи ситуацията като тревожна в петък след инцидент с „почти погрешка“ с Maersk Gibraltar и друго нападение срещу контейнеровоз.

В понеделник петролният гигант BP каза, че временно ще спре всички доставки на суров петрол през ключовия търговски маршрут. Конкурентният енергиен гигант Shell все още не е коментирал ситуацията.

Към момента промените в цената на петрола са минимални. Цените се повишиха с 1% в понеделник, но във вторник не се промениха съществено, като бенчмаркът суров петрол тип „Брент“ се търгуваше за около 78 долара за барел.

Тъй като бензинът се произвежда от петрол, увеличението на цената на суровия петрол обикновено се отразява на по-високите разходи на бензиностанциите.

Ричард Мийд, главен редактор на вестника за корабоплаване Lloyd’s List, заяви в предаването Today на BBC Radio 4:

„Това, което ще бъде много интересно, е дали танкерите ще продължат да се пренасочват и очевидно вчера ВР започна да пренасочва някои от корабите си и около нос Добра надежда. Това е много по-балансиран пазар, който може да има сериозни последици за глобалната верига за доставки.“

Но пренасочването ще засегне не само петрола. Мийд от Lloyd’s List изтъкна, че 12% от световната търговия се осъществява през Червено море, което представлява стоки на стойност около 1 трилион долара годишно. Той обясни:

„Видяхме, че повечето от основните контейнерни превозвачи – това са тези, които превозват готови стоки, телевизори, електроника, тренажори – почти изцяло започнаха да пренасочват маршрутите.“

Марко Форджона, генерален директор на Института за износ и международна търговия, заяви пред „BBC“, че пренасочването ще увеличи разходите за гориво и застраховки на морските превозвачи. Той продължи:

„А след това се появява проблемът, че корабите са на грешното място, контейнерите са на грешното място и има потенциал за задръствания в пристанищата и допълнителни закъснения.“

S&P Global Market Intelligence заяви, че близо 15 % от стоките, внасяни в Европа, Близкия изток и Северна Африка, се превозват от Азия и Персийския залив по море. Това включва 21,5% от рафинирания петрол и над 13% от суровия петрол.

Повишаването на цените на петрола може да доведе до по-висока инфлация, която измерва темпа на нарастване на цените. Инфлацията в Обединеното кралство намалява и в момента е 4,6%. Новите данни, публикувани в сряда, ще покажат дали той продължава да спада, но при сегашното си ниво той все още е повече от два пъти по-висок от целта на Английската централна банка за 2%. До последните месеци Банката повишаваше лихвените проценти, за да намали инфлацията.

Бунтовниците хути атакуват кораби, пътуващи за Израел, като използват безпилотни самолети и ракети срещу плавателни съдове, собственост на чуждестранни компании.

Сал Мерколяно, морски историк от университета „Кембъл“, заяви пред „BBC“, че корабите в района изчакват да видят какво ниво на сигурност ще получат.

„Балистичните ракети са наистина трудната задача. За първи път виждаме кораби, поразени от такъв тип оръжие“, обясни той.

Това е много труден за сваляне тип ракета. И много малко кораби имат тази възможност да го направят. И ако това е заплахата, пред която са изправени корабите, много корабни компании може да решат да не тръгват по този път.“

Международната морска организация (ММО) заяви, че „следи отблизо развитието на ситуацията“ и работи с корабната индустрия, за да осигури безопасно преминаване на моряците.

„Нападенията срещу международното корабоплаване в района на Червено море са неприемливи“, заяви генералният секретар на ИМО Китак Лим и добави:

„На корабите трябва да се позволи да търгуват безпрепятствено по целия свят в съответствие с международното морско право.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments