Омбудсманът: Държавата подпомага мобилните оператори, а те вдигат цените за хората

0
45
Диана Ковачева
Диана Ковачева. Снимка: Омбудсман на Република България

Омбудсманът Диана Ковачева е пратила писмо до служебния министър-председател Гълъб Донев и служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов. В него, в резултат на много жалби, иска държавата да защити правата на потребителите на мобилни услуги.

От институцията припомнят, че през 2022 г. омбудсманът поиска от председателя на Комисията за защита на потребителите /КЗП/ да направи проверка по компетентност дали двата мобилни оператора, които са заявили, че ще индексират през 2023 г. цените си – „Йеттел България“ с 15,3% и „Виваком България“ с до 2 лв. за услуга, упражняват нелоялна търговска практика по смисъла на Закона за защита на потребителите /ЗЗП/.

Междувременно стана ясно, че и третият оператор – А1 също е заявил увеличение на цената на услугата си от 1 март, като месечните тарифи на А1 между 7 и 25 лв. ще поскъпнат с 15.3%.

Преди седмица в писмо до мобилните оператори проф. Ковачева ги призова да преосмислят решението за поскъпването, въпреки, че формално имат законово основание.

Повод за поредното писмо е предстоящата индексация на цените на мобилните оператори от февруари и приключилата на 23 януари обществена консултация на Проекта на Постановление на Министерски съвет /МС/ за изменение и допълнение на Тарифата за таксите, които се събират от Комисията за регулиране на съобщенията по Закона за електронните съобщения.

„Предлага се намаление на таксите по Тарифата средно над 40%, като част от мотивите за това са: насърчаване на инвестициите; стимулиране на иновациите; осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G) и т.н. Поради същите причини мобилните оператори предстои да индексират цените на услугите си, например „Йеттел“ с 15,3%.“, пише проф. Ковачева.

В случай, че бъде прието решение на МС за промяна и допълнение на Тарифата, мобилните оператори ще получат нова подкрепа от държавата чрез намаление на таксите. Омбудсманът обаче подчертава, че в същото време през цялата 2022 г. телекомите са получавали държавна помощ и под формата на компенсации за цените на тока, която ще продължат да получават и през тази година.

„На практика държавата оказва финансова подкрепа на тези мощни компании за изпълнение на задълженията им. За втора поредна година Йеттел и Виваком обявиха, че ще индексират цените си. На този етап, дори и на заседанието на Комисията по икономическа политика и иновации на 26.01.2023 г. в Народното събрание, не представиха конкретни икономически данни и обосновка за необходимостта от повишаване на цените на мобилните услуги.“, акцентира националният обществен защитник.

Клиентите на тези мобилни оператори ще бъдат принудени да плащат увеличените цени без право да предоговорят условията по договорите си в посока по-ниски тарифи, както и без възможност да прекратяват договорите си без неустойки, посочи Ковачева.

„Това смятам категорично за несправедливо, правата на гражданите не са защитени в достатъчна степен, няма равнопоставеност между договарящите се страни – клиентите на мобилните оператори не могат да влияят на съдържанието на договорите. Съгласно чл. 3, т. 2 от Директива 93/13/ЕИО на Съвета от 5 април 1993 година относно неравноправните клаузи в потребителските договори: „Не се счита за индивидуално договорена клауза, която е съставена предварително и следователно потребителят не е имал възможност да влияе на нейното съдържание, по-специално във връзка с договори с общи условия.“, пише омбудсманът.

Проф. Ковачева разкри, че вече се е обърнала и към заместник министър-председателя и министър на транспорта и съобщенията, както и към председателя на Комисията за регулиране на съобщенията за становище относно нуждата от промени на таксите по Тарифата на мобилните оператори на фона на поредното предстоящо повишение на мобилните услуги.

„Във време на кризи и висока инфлация е необходимо да бъде оказана подкрепа и защита на българските граждани, като бъдат предприети конкретни, спешни мерки, с цел да не се повишат цените на мобилните услуги. Смятам, че когато държавата дава финансови компенсации на бизнеса, срещу това трябва да има изисквания за провеждане от тяхна страна на съответна социална и икономическа политика.“, заключи тя.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments