Обсъждат поставянето на чип за електронната идентификация на всяка кола

0
221
Трафик
Снимка: Wikimedia Common

Всяка кола, преминала през годишен технически преглед, ще трябва да има лепенка с чип за електронна идентификация. Устройството ще е подобно на чиповете, които сега ветеринарите слагат на кучетата, за да може при проверка да се получи подробна информация за породата, възрастта, стопаните и адреса на четириногото.

Електронният нашийник за автомобилите е описан в проект за промяна на Наредба на Министерството на транспорта, публикуван за обществено обсъждане, пише „Труд“. Обмисля се чипът да е от типа UHF RFID (от англ. – Ултра висок радио честотен идентификатор), клас 1, поколение 2. С подобни устройства се отключват врати, вдигат се бариери, задействат се асансьори или да се маркират скъпи стоки и дрехи в магазини и молове. В някои страни, те играят ролята на винетки.

Цената няма да е висока на фона, че ще се произвеждат хиляди бройки. По-скъпи обаче са четящите устройства, които трябва да скенират информацията от чипа от по-далечно разстояние, включително и от движещи се обекти. Правени са опити, при които данните без проблем се виждат дори и от автомобил, движещ се с 220 км/ч. Но по принцип четящите камери би трябвало да се поставят в зони с ограничения на скоростта.

Може да се носят и ръчни устройства при проверки, извършвани от полицаи, граничари, митничари или инспектори от ДАИ. При установяване на нередности или изтекъл срок за явяване на ГТП колата ще бъде идентифицирана и собственикът нарушител ще получава глоба от 50 лв. по Закона за движение по пътищата или принудителна административна мярка „спиране от движение“ в случай, че има техническа повреда или отклонения от еконормите за изгорели газове.

Чипът ще се лепи горе в средата на предното панорамно стъкло, веднага след като са приключили успешно тестовете на автомобила в пункта за ГТП. Новата лепенка ще замени старата, а на шофьорите няма да се дават досегашните талон 1 и талон 2, нито ще се налага той да ги показва при спиране на пътя.

В стикера ще бъде обозначен с номер и екокатегорията, в която попада автомобилът. В случай, че последният технически преглед е бил направен в друга държава и колата няма стикер, собственикът ще може да мине на преглед по-рано от изтичането на периода, за да получи наш стикер с екокатегория.

В чипа ще се съдържат над 50 технически данни за автомобила. Само 5 от тях няма да бъдат кодирани, предвиждат промените в наредбата. На първите места това са регистрационният номер на колата, какъв вид е бил нейният годишен технически преглед на коя дата и в коя държава. Ако е лек автомобил или микробус до 8 места и до 3,5 тона – ще се вижда ясно и цифрата от 1 до 5, тоест – на коя от петте екологични категории отговаря.

Всички останали позиция ще бъдат криптирани и ще излизат само, когато се четат със специално декодиращо устройство. Сред тях са номерът на рамата, датата на първа регистрация, масата, марката и моделът на колата, обемът на двигателя, измерените стойности на отделени газове, вида гориво, показания на километража и други.

Пет екологични групи ще бъдат въведени, но не за всички автомобили, а само за леките коли и микробуси с до 8 места и до 3,5 тона. Ограниченията се въвеждат съгласно Националната програма за подобряване качеството на атмосферния въздух (2018-2024 г.) и са предложени като поправки в наредбата за годишните технически прегледи.

Целта е всяка община да може в дни с извънредно мръсен въздух да обявява забрани за движение на колите от групи 1 до 4. Тяхната екокатегория ще бъде записана в стикера с чип на предното стъкло. По условие в Пета екогрупа ще бъдат само колите, които имат само електродвигател или са задвижвани с водородна горивна клетка.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments