Обичайните заподозрени се уредиха с поръчки за „Хемус“

0
184
АМ
АМ "Хемус". Снимка: wikimedia commons

Още преди да й бъде възложено строителството на автомагистрала „Хемус“, държавната фирма „Автомагистрали“ е сключила предварителни договори с компании, които обикновено получават големите пътни проекти в страната.

В началото на седмицата Министерството на регионалното развитие и благоустройство (МРРБ) разпространи справка за договорите, сключвани напоследък от „Автомагистрали“, подготвена по искане на БСП. Точно преди да получи задачата да строи магистралната отсечка с рекорден бюджет, държавното предприятие е сключило поредица договори с осем големи и известни компании – „ПСТ Груп“, „ГБС Инфраструктурно строителство“, „Геострой“, „Грома холд“ (новото име на „Агромах“), „Галчев инженеринг“, „Пътища и мостове“, „Инфрастроежи“ и „Инжстройинженеринг“. С всяка от тези фирми през ноември са подписани три типа договори – рамков контракт „за изпълнение на различни видове дейности“, договор за наем на техника и договор за доставка на строителни материали. Срокът на рамковите договори е до ноември 2021 година.

Неотдавна в отговор на предишно питане БСП министър Петя Аврамова обяви, че „Автомагистрали“ няма сключени нито договори с подизпълнители, нито „нарочни рамкови споразумения“ за „Хемус“. Договорите с по-горе изброените фирми наистина не са нито подизпълнителски, нито „нарочни“ споразумения, те са от „отворен тип“ – за „различни видове дейности“. Достъп до договорите, освен участниците, имат само народни представители, които ще трябва да съблюдават изискванията на търговската тайна – на практика съдържанието на договорите ще остане скрита за обществото.

Законът допуска държавно ведомство директно на възложи определени дейности на фирма, на която е принципал, но тогава натоварената фирма няма право да разчита на подизпълнители. Вероятно затова вместо с подизпълнители „Автомагистрали“ подписва рамкови споразумения и договори за доставки и за наемане.

В края на миналата година правителството изненадващо отпусна 1.34 млрд. лв. за продължаване на строителството на 134 километра от магистрала „Хемус“ от пътен възел „Боаза“ до пресичането на пътя Велико Търново – Русе. АПИ веднага сключи договор с държавната фирма „Автомагистрали“ за изграждането на трасето, въпреки че фирмата няма нито хората, нито техниката за изпълняването на поръчката. Още тогава се появиха съмнения, че така се заобикаля законът за обществените поръчки, а работата и парите ще получат фирми, избрани по непрозрачен начин и без конкурс.

Как „Автомагистрали“ смята да строи „Хемус“

Държавната фирма „Автомагистрали“ разполага с 25 товарни автомобила с обща маса над 3.5 тона и 20 машини строителна техника, стана известно от писмен отговор на депутатски въпрос на министър Аврамова в началото на февруари.

Според справката „Автомагистрали“ имат още 107 специализирани автомобила, 58 лекотоварни коли, 17 превозни средства с обща маса до 3.5 тона и т.н. Към края на месец януари тази година в дружеството работят 292 души. От тях 56 човека са техници и приложни специалисти, 146 са квалифицираните работници, 25 души са инженери, експерти, одитори, счетоводители, юристи, специалисти технически контрол. 34-ма са заетите в професии, неизискващи специална квалификация като работници, пазачи и чистачи, 14 души е помощният административен персонал. Останалите 17 души са на ръководни позиции.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments