Обединеното кралство разкрива планове да се откаже от части от сделката за Брекзит с ЕС

0
4
Брекзит
Снимка: Pixabay

Правителството на Обединеното кралство публикува планове да се откаже от части от споразумението след Брекзит, което страната договори с Европейския съюз /ЕС/ през 2019 г., предава „BBC“. Великобритания иска да промени Протокола за Северна Ирландия, за да улесни движението на някои стоки от Великобритания към Северна Ирландия. ЕС обаче се противопоставя на този ход, заявявайки, че връщането на сделката нарушава международното право.

Протоколът е част от сделката за Брекзит, която запазва Северна Ирландия в единния пазар на стоки на ЕС. Това предотвратява твърда граница с Република Ирландия, но означава проверки на някои стоки, пристигащи в Северна Ирландия от други части на Обединеното кралство – ситуация, срещу която се противопоставят синдикалистите в Северна Ирландия, които твърдят, че създава търговска граница в Ирландско море.

В центъра на плана на правителството за облекчаване на въздействието върху бизнеса е концепцията за зелени и червени платна за търговия. Това би означавало следното:

  • Стоки, идващи от Великобритания (GB) в Северна Ирландия (NI) и които остават, ще използват зелената лента. Това означава, че няма да има проверки и документите ще бъдат минимални;
  • Стоките от Великобритания, движещи се през северната част на Ирландия и влизащи в страната или по-широкия Европейски съюз, ще използват червената лента и ще продължат да се проверяват в пристанищата на NI.

Лондон също така иска всякакви търговски спорове, разрешени чрез „независим арбитраж“, а не от Европейския съд, а Северна Ирландия да се възползва от същите данъчни облекчения като другаде в Обединеното кралство.

Правителството на страната заяви, че „няма друг начин“ за защита на основните интереси на Обединеното кралство. В изявлението се твърди, че терминът „необходимост“ се използва в международното право, за да оправдае ситуации, при които „единственият начин една държава може да защити съществен интерес“ е чрез неприлагане или нарушаване на друго международно задължение. В него се добавя, че предприетите действия не трябва да „накърняват сериозно“ основните интереси на други държави.

Промените са изложени в законопроекта за протокола за Северна Ирландия, който ще бъде обсъден и гласуван от парламента. Външният министър Лиз Трус потвърди, че това е „разумно, практично решение на проблемите, пред които е изправена Северна Ирландия“ и че Обединеното кралство може „само да постигне напредък чрез преговори, ако ЕС е готов да промени самия протокол“, добавяйки:

„В момента те не са.

„Ние сме много категорични, че действаме в съответствие със закона.“

Правителството заяви, че би предпочетоло „решение чрез преговори с ЕС, което избягва необходимостта законопроектът да стане закон. Три партии в Северна Ирландия – Sinn Féin, Alliance и SDLP – казват, че протоколът е необходим за смекчаване на последиците от Brexit в Северна Ирландия. Въпреки това нито един синдикалист не подкрепя протокола в сегашния му вид.

Демократическата юнионистка партия (DUP), която спечели второто най-много места на неотдавнашните избори в Северна Ирландия, твърди, че създава разделение, което може да доведе до разпадането на Обединеното кралство. Формацията отказва да създаде нов управляващ изпълнителен директор на Северна Ирландия със Шин Фейн, който спечели най-много места на изборите, докато не бъдат направени промени в него. Лидерът на Фейн в Стормонт Мишел О’Нийл обвини премиера, че създава повече нестабилност и несигурност в Северна Ирландия. Тя заяви:

„Действието на Борис Джонсън е незаконно, той явно нарушава международното право, независимо от детайлите.“

„Той самият подписа споразумение, той подписа пунктираната линия и сега приема законодателство за нарушаване на това международно споразумение.

Тя добави, че протоколът работи – и обвини DUP, че блокира формирането на изпълнителна власт в Северна Ирландия. Лидерът на DUP сър Джефри Доналдсън изтъкна следното:

„Не вярвам, че това, което правителството предлага, е незаконно. Вярвам, че е решение и това е, от което се нуждаем – решения.

Той добави:

„Имаме силна подкрепа от целия синдикализъм за позицията, която заемаме. Вярвам, че нашият натиск вижда напредък и ще продължим да работим с правителството, за да гарантираме, че това законодателство напредва.

Правителството, в своята правна обосновка за този нов законопроект, също цитира член 16 – клауза в Протокола за Северна Ирландия, която позволява на всяка страна да предприеме защитни мерки, ако прилагането на протокола доведе до сериозни икономически, обществени или екологични трудности, които ограничават търговията.

Правителството твърди, че поддържането на мира в Северна Ирландия, защитата на Споразумението от Разпети петък и запазването на икономическите и социални връзки между Северна Ирландия и Великобритания са „съществени интереси“ на Обединеното кралство. Но в него се казва, че протоколът понастоящем стои като „бариера“ за формиране на нова управляваща власт в Северна Ирландия.

В него се казва, че предпочитанието на правителството е резултат от преговори с ЕС, междувременно „напрежението“, което протоколът налага на Северна Ирландия, е достигнал до точката, в която правителството „няма друг начин да защити основните интереси, заложени на карта“ освен този нов законопроект.

Заместник-председателят на Европейската комисия Марош Шефчович обобщи, че предоговарянето на протокола е нереалистично и едностранните действия на Обединеното кралство са „вреди на взаимното доверие. Той смята, че протоколът е „единственото решение“ за защита на мирния процес в Северна Ирландия, като същевременно се справя с предизвикателствата, създадени от Брекзит. Шефчович е на мнение:

„Със значителна загриженост отбелязваме днешното решение на правителството на Обединеното кралство да внесе законодателство, което не прилага основните елементи на протокола.“

„Комисията сега ще оцени законопроекта на Обединеното кралство.“

Прессекретарят на Белия дом пък коментира, че администрацията на САЩ признава „предизвикателствата по отношение на прилагането на Протокола за Северна Ирландия“.

„Призоваваме Обединеното кралство и ЕС да се върнат към преговорите за разрешаване на тези различия.“, заяви още прессекретарят.

Предприятията, които внасят британски стоки в Северна Ирландия, са изпитали трудности с протокола, тъй като проверките и контролът увеличават разходите и сложността.

Вносителите на храни и градинарство са изправени пред най-големите проблеми, тъй като тези стоки са изправени пред най-тежкия контрол. Въпреки това износителите, включително износителите на храни, са се възползвали, защото за разлика от други части на Обединеното кралство те са запазили безпроблемен достъп до пазарите на ЕС.

Ирландският премиер Мишел Мартин призова за преговори между Обединеното кралство и ЕС за справяне с задънената улица. Първият министър на Шотландия Никола Стърджън заяви, че правителственото законодателство рискува от „дълбоко вредна“ търговска война с ЕС. Външният министър в сянка Дейвид Лами от друга страна е на мнение, че това е „отчаян опит на Борис Джонсън да отвлече вниманието от драмата на неговата лидерска криза“.

Междувременно Стюарт Андерсън от Търговско-промишлената камара на Северна Ирландия заяви, че е готова да изиграе своята роля в подкрепата на трайни решения, които работят за бизнеса и домакинствата. Той добави:

„Въпреки че в днешните предложения има атрактивни елементи по-специално за предприятията, насочени към потребителите, трябва да се намери внимателен баланс, за да се защитят печалбите, постигнати до момента от нашите износители и агро-хранителни подсектори.“

Абониране
Известие от
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments