Новите касови бележки за горивата симулират прозрачност

0
87
Бензиностанция. Снимка: wikimedia commons
Бензиностанция. Снимка: Wikimedia commons

Новите изисквания в касовите бележки за горивата да има разбивка на цената са опит да се имитира някаква дейност, за да се покаже, че правителството се бори за повече прозрачност. Това коментира икономистът Калоян Стайков пред Economic.bg по повод промените, обявени официално от НАП в петък.

По думите му същото това правителство реално затвори пазара и в него има строго ограничена конкуренция заради законодателни промени, правени от 2009 г. до сега. „Това си беше целенасочена политика в законодателството последните 10 години и това е крайният резултат. Трябва да се преосмисли и новият т.нар. Закон за горивата, който наскоро приеха”, добави експертът. Той обясни, че при ведомствените бензиностанции има абсурдни изисквания и не те създават проблема на пазара.

В този си вид разбивката в касовата бележа за цената на горивото няма да покаже нищо, каза той, добавяйки, че разликата между покупната цена на горивото и продажната всъщност не казва нищо. „Това не е печалбата на съответната бензиностанция. Тази разлика показва колко е надценката, но не показва какви са разходите на бензиностанциите, а те формират голямата въпросителна в сектора – или защо са такива, а не са по-ниски”, казва икономистът.

Стайков обяснява, че много често се прави сравнение между България и например Австрия, което показва, че след като се изключат акцизите, данъците и таксите от крайната цена на горивото, разликата между двете държави остава малка. Това според него повдига въпроса на какво се дължи това при положение, че при нас разходите за производство, търговия и транспорт са много по-ниски от австрийските.

Това всъщност е големият проблем – че по този начин разпределена бележката, няма да покаже нищо на потребителя и няма особено смисъл от това. Единственото, което ще се вижда е колко данъци плаща потребителят„, добавя икономистът. Той напомня, че в момента бележката показва цената без ДДС и самият данък отделно. „Разликата сега е, че акцизът също ще бъде изведен, което също няма да помогне особено на средностатистическия потребител да си направи сметка дали дадена бензиностанция има по-висока печалба от друга или някой по някакъв начин си гарантира свръхпечалби”, казва Стайков.

Той коментира, че няма как да се направи сравнение между печалбите на различните обекти, тъй като всяка отделна бензиностанция е със строго специфични разходи и дори, ако погледнем бензиностанции на една и съща верига в София, Пловдив и на магистралата, те са с различни разходи. „Между покупната и продажната цена стоят наеми, такси, заплати, складове, транспорт и др. Има сериозна разлика между надценка и печалба, която не може да се види от влизащите в сила промени за касовите бележки„, обяснява Калоян Стайков.

Общият проблем е, че пазарът на горивата не работи, защото така написаха законите, че го затвориха. Проблемът е, че няма конкуренция. „Липсата на конкуренция и концентрацията на пазара не се борят с „по-прозрачни“ касови бележки, а с реално увеличение на конкуренцията. За съжаление се движим в обратната посока, както показва наскоро приетият Закон за горивата„, добави той.

На въпрос дали тези промени ще вдигнат цените на горивата, както казаха от бранша, Стайков обясни, че не би трябвало промяната на софтуера да е голяма част от общите им разходи и предполага, че няма да доведе до голямо увеличение. „Може да има някаква промяна, но според мен по-скоро е спекулативно”.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments