Нови скандали на Комисията по ревизия, този път около „Автомагистрали“

0
170
Комисия по ревизия
Снимка: Видео от скрийншот

Комисията по ревизия в Народното събрание проведе поредното си заседание с инфарктен характер. Днес Светослав Илчовски не взе участие в него, а ябълката на раздора между ГЕРБ и останалите политически партии се превърна дейността на държавното дружество „Автомагистрали“, което по инхаус процедури получи милиарди от „Пътната агенция“ за различни проекти.

От опозицията твърдят, че е имало непрозрачно разходване на държавни пари. Проектите на „Автомагистрали“ са за приблизително 5 милиарда лева, а същевременно от отговори на въпроси на народни представители стана ясно, че компанията притежава 13 багера, 131 тежкотоварни автомобила, 4 валяка, 2 влекача, 3 дрона и само 30 инженери, отчете председателят на Комисията Мая Манолова. Тя попита:

„Предвид факта, че за 2 години възлагането е близо 5 милиарда, с тази скромна техника и персонал е изключително любопитен въпрос как са осъществявани проектите – чрез превъзлагане на тези дейности по строителство и поддържане. „Автомагистрали“ е по-любезно казано буфер, каса, през която минават едни пари на българските данъкоплатци. Как се избират изпълнителите, на какви цени са дейностите, какъв е контролът, каква е отговорността?“

Манолова даде пример с фирми, с които са сключвани договори – „ПСТ Груп“, „Геострой“, „Галчев инженеринг“, „Грома холд,“, ГБС и така нататък. Проф. Румен Гечев от БСП добави:

„Разпределяте почти 5% от БВП на една тройка управители, които вие сте назначили и не е ясно как са избирали фирмите – дали са получили фирмите по телефона, или на бележка, няма значение.“

По време на заседанието отново присъства почти цялата парламентарна група на ГЕРБ. Те подкрепиха регионалния министър Петя Аврамова, ръководствата на „Автомагистрали“ и „Пътната агенция“. Аврамова намира за напълно нормално в строителството да се пренаема техника от фирми и да се ползват контрагенти за доставка на строителни материали. Шефът на „Автомагистрали“ Стоян Беличев също защити процедурите по наемане на механизация и обяви, че дружеството не използва подизпълнители.

Същевременно стана ясно, че фирмите са канени не с публична покана, а след предварителен подбор от вътрешна комисия в „Автомагистрали“. Беличев коментира и защо милиони левове са били давани авансово на фирмите. Според него в противен случай проектите е нямало да бъдат реализирани.

Конфликтът в Комисията стана още по-голям, след като Ивайло Мирчев от „Демократична България“ сподели за кражби при строенето на пътища в страната. От ГЕРБ поискаха той да говори с конкретни имена. Мирчев обаче им отговори, че в прокуратурата отива информацията за „сделките в „Автомагистрали“ с „едни таблички под масата, в които се остойностява трудът и се прави връщането на парите“. Малко след това Мирчев написа в социалната мрежа:

„Шикалкавенето на министър Аврамова и компания потвърди мръсната тайна на ГЕРБ – корупцията в „Автомагистрали“ ЕАД е на вселенски нива. Ето как става това: Държавната фирма наема уж техника от частни фирми, но няма служители, които да оперират с нея. Затова без обществена поръчка, на много висока цена се наема техниката от множество малки фирми, които от своя страна осигуряват работници, които да работят с нея.

Това е недопустимо, но така се заобикалят публичните конкурси и трима души в държавната фирма взимат решението кои фирми ще работят по м-ла „Хемус“.

Схемата с подкупите пък работи така: Сумата за наем на техника надвишава в пъти пазарните нива. От по-високия размер се правят отчисления за подкупите и труда на работниците. Корупционните пари се дават в огромните и ненормални за бизнеса аванси, които държавната фирма предоставя.

Така се разпределят 5 млрд. лв. от 3-5 души, подчинени на премиера. От тях 30-40% отиват за строеж на магистрала, а останалите потъват в джобовете на фирми в кръга на премиера.

Служебното правителство го чакат важни задачи по тази тема.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments