Nissan планира да свие разходите след първата финансова загуба от 11 години

0
60
Автомобил Нисан
Снимка: Пиксабей

Nissan Motor Co очерта нов план в четвъртък, за да стане по-малък и по-ефективен производител на автомобили, след като пандемията от коронавирус доведе до спад на рентабилността, който завърши с първата си годишна загуба от 11 години насам, информира агенция „Ройтерс“.

Съгласно нов четиригодишен план японският производител ще намали производствения си капацитет и гамата от модели с около една пета, за да може да намали с 300 милиарда йени (2,8 милиарда долара) фиксираните си разходи.

Той ще затвори свои заводи в Испания и Индонезия, ще напусне пазара на Южна Корея и ще изтегли марката си Datsun от Русия като част от стратегията, която беше разкрита в сряда и целяща компанията да споделя производството си в световен мащаб с партньорите си Renault и Mitsubishi Motors.

„Ще положа всички усилия да върна Nissan в пътя на икономически растеж“, каза главният изпълнителен директор на фирмата Макото Учида и добави, че компанията се е научила от предишните си грешки при преследването на глобалния пазарен дял на всяка цена.

„Трябва да признаем неуспехите и да предприемем коригиращи действия“, каза той и добави, че започвайки с мениджъри от най-високо ниво, компанията трябваше да наруши вида на своята вътрешна култура, която в миналото стимулира усилията за задълбочаване на сътрудничеството с френския Renault.

Учида заяви, че подобряването на паричния поток на компанията е най-голямото предизвикателство. Той повтори, че паричната ликвидност на Nissan е добра, въпреки че има отрицателен свободен паричен поток от 641 милиарда йени през годината, приключила през март.

Nissan отказа да даде, каквито и да било прогнози за текущата си финансова година, която започна през април поради несигурността, създадена от пандемията от коронавирус. Той също отказа да даде подробности за това колко работни места е съкратил. Във втория план за възстановяване на Nissan за по-малко от година Учида обеща възвръщаемост на рентабилността с основен марж на оперативната печалба над 5% и устойчив глобален пазарен дял от под 6%.

Nissan отчете годишна оперативна загуба от 40,5 милиарда йени за годината до 31 март, което е най-лошото ѝ представяне от 2008/09 г. насам. Оперативната печалба на компанията възлиза на -0,4%. Автомобилният производител заяви в четвъртък, че е продал 4,9 милиона автомобила миналата година, в сравнение с по-ранна оценка от 4,8 милиона.

Това беше вторият пореден спад, възлизащ на 11% спрямо предходния период, но означаваше, че Nissan се придържа към позицията си на втория най-голям производител на автомобили в Япония, точно пред Honda и много зад Toyota.

Натискът на пандемията

Дори преди разпространението на новия коронавирус, спадът на печалбата на Nissan принуди компанията да се върне назад към агресивен план за разширение, преследван от сваления лидер Карлос Госн. Пандемията е само част от причините за финансовите цифри.

Nissan, Renault и Mitsubishi Motors заявиха в сряда, че ще работят в тясно сътрудничество по разработването и производството на автомобили, за да намалят разходите си и да гарантират продължаващото съществуване на техния съюз.

Renault трябва да обяви собствените си планове за преструктуриране в петък, които се очаква да включват съкращаване на работни места въпреки съпротивата на френското правителство.

Оперативната печалба на Nissan падаше в продължение на четири поредни години, тъй като стремежът ѝ към пазарен дял, особено в Съединените щати, доведе до свръхкапацитет в автомобилните заводи, рязък спад на производството и поскъпване на марката. Новият четиригодишен план очертава визията на Учида и главния оперативен директор Ашвани Гупта, които поеха управлението след месеци вътрешни сътресения, последвали ареста на Госн през 2018 година.

Съгласно плана, Nissan ще ограничи амбициите си за растеж на продажбите, за да се насочи към годишна реализация на около 5 милиона бройки, съобщи „Ройтерс през април, което е намаление от предишна цел от 6 милиона автомобила, очертана през юли от тогавашния изпълнителен директор Хирото Сайкава.

Испания заяви в четвъртък, че затварянето на завода на Nissan в Барселона може да струва на компанията колкото 1 милиард евро (1,1 милиарда долара) и че инвестирането в работата на завода би било по-евтина алтернатива.  Протестиращите работници гориха гуми и блокираха входа на фабриката в Барселона след обявяване на информацията.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments