
Работната седмица започна с края на шестдневната транспортна блокада в София, след като наземният градски транспорт възобнови работа. Стачката, започнала на 14 май, бе организирана от служителите на столичния транспорт с искане за увеличение на заплатите и по-добри условия на труд. Протестът доведе до спиране на автобусите, трамваите и тролеите, като единствено метрото продължи да функционира с допълнителни влакове и намалени интервали на движение.
Кризата бе разрешена след като правителството отпусна 15 милиона лева допълнително финансиране за четирите общински транспортни дружества. Тези средства позволиха увеличение на заплатите с 300 лева за около 7000 служители в сектора. Вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов заяви, че синдикатите ще следят стриктно използването на средствата и ще настояват за допълнителни реформи, включително подобряване на бонусната система и условията на труд.
Въпреки постигнатото споразумение, синдикатите подчертаха, че ако ангажиментите не бъдат изпълнени, са готови за нови стачни действия. Кметът на София Васил Терзиев изрази мнение, че отпуснатите средства са временно решение и не решават дългосрочните проблеми в сектора.
С възобновяването на наземния транспорт, столичани отново разполагат с пълната мрежа на обществения транспорт. Въпреки това, въпросите за устойчивото финансиране и подобряването на условията за работа в сектора остават на дневен ред.

На 19 май 2025 г. белгийската прокуратура поиска свалянето на имунитета на петима евродепутати, сред които и българският представител от групата „Обнови Европа“ Никола Минчев. Искането е част от разследване за предполагаема корупция, свързана с китайската технологична компания Huawei. Обвиненията включват подозрения за подкупи и лобиране в полза на компанията чрез предоставяне на подаръци и други облаги на евродепутати и техни сътрудници.
Минчев заяви, че срещу него няма повдигнати обвинения, а само искане за сваляне на имунитета му, за да може да даде показания. Той потвърди, че през октомври 2024 г. е присъствал на футболен мач в Брюксел, поканен от своя асистент, който от своя страна е получил покана от познат, впоследствие свързан с Huawei. Минчев подчерта, че не е предприемал никакви действия в интерес на компанията и настоява за бързо сваляне на имунитета му, за да съдейства на разследването.
Разследването се фокусира върху предполагаеми действия на асистента на Минчев, Адам Томас Мухтар, който е заподозрян в разпределяне на подкупи и предоставяне на скъпи подаръци на представители на Европейския парламент от името на Huawei. Белгийските власти водят разследване по предварителни обвинения за активна корупция, фалшифициране на документи и пране на пари в Европейския парламент.
Очаква се Европейският парламент да разгледа искането за сваляне на имунитета на Минчев през септември 2025 г., след като Комисията по правни въпроси анализира случая и изготви препоръка. Свалянето на имунитета не означава автоматично повдигане на обвинения, а позволява на националните съдебни власти да продължат разследването.

Министерството на туризма взе участие в годишната конференция на германското обединение на туроператори и туристически агенции RITA AG, която се проведе в периода от 16 до 20 май 2025 г. в курортен комплекс „Златни пясъци“. Събитието събра над 200 представители на водещи германски туроператори и агенции, като изборът на България за домакин потвърди засиления интерес към страната ни на един от най-значимите европейски туристически пазари.
„Германия остава стратегически пазар за България с комбинацията от качество, достъпни цени и разнообразие от целогодишни туристически продукти. Страната ни предлага както модерни морски курорти, така и живописни планини и спа центрове, което я прави привлекателен избор за широк кръг от пътешественици“, коментира министърът на туризма Мирослав Боршош.
В рамките на форума Министерството на туризма се включи в специализираната конференция и бизнес срещите. Бяха представени възможностите за целогодишен туризъм, устойчиви партньорства и разнообразни туристически продукти, съобразени с предпочитанията на германските туристи.
Събитието се проведе в контекста на ясно очертана положителна тенденция: според последни анализи и публикации на Германския туристически съюз (Deutscher Reiseverband – DRV), България се нарежда сред Топ 10 на най-предпочитаните дестинации за организирани почивки сред германските туристи за Лято 2025 г., а според изследователския институт Travel Data + Analytics към настоящия момент се отчита ръст от 24% на резервациите към българското Черноморие спрямо предходната година.
По данни на участващите туристически агенции, очакванията за настоящия летен сезон към България остават изключително позитивни, което се дължи на отличното съотношение цена-качество, както и разширената летателна програма тази година до страната ни.
С участието си в конференцията на RITA AG, Министерството на туризма затвърди ангажимента си за засилено присъствие на германския пазар и подчерта значението на България като устойчива, конкурентоспособна и целогодишна туристическа дестинация.

В рамките на инициативата „Как спестяват българите“ беше представен нов икономически индекс – Индекс Богатство, който измерва богатството на домакинствата в България. Индексът комбинира всички видове финансово богатство с нова методология за оценка на недвижимите имоти, целяща да отрази по-точно реалната икономическа стойност на активите, притежавани от българските граждани. Началната стойност на Индекса е 100 пункта в 2015 г., като неговата брутна стойност достига 262 пункта в края на 2024 г.
На пресконференцията на 21 май присъстваха икономистът от ЕКИП Стоян Панчев и инвестиционният експерт и изпълнителен директор на TAVEX Макс Баклаян, които представиха основните резултати от анализа.
Според данните, към края на 2024 г. брутното богатство на домакинствата в България за първи път надхвърля 1 трилион лева, достигайки 1.00052 трилиона лв. В номинално изражение това се равнява на почти пет пъти размера на брутния вътрешен продукт на страната, или 493% от БВП. На човек от населението се падат средно по 155 424 лв., а на едно домакинство – по 349 135 лв. За същата година общото брутно богатство на домакинствата се е увеличило със 113 милиарда лева, което представлява ръст от 12.7%. Само стойността на жилищата е нараснала с 95.5 милиарда лв., или с 15.7% спрямо предходната година.
В дългосрочен план, за периода между 2015 и 2024 г., се отчита значителен ръст в натрупаното богатство. Общото брутно богатство на домакинствата се е увеличило с 618 милиарда лева, което представлява 2.7-кратно нарастване. Стойността на жилищния фонд е нараснала с 446 милиарда лв. или 174%, докато брутното финансово богатство се е увеличило със 172 милиарда лв., което е ръст от 138%. При изваждане на пасивите, нетният ръст във финансовото богатство възлиза на 138 милиарда лв.
“Проучването прави важни изводи относно структурата на богатството в страната. Около 70% от него са концентрирани в недвижими имоти, докато едва 1.1% се падат на инвестиции в други активи. Това подчертава сериозен потенциал за развитие на инвестиционната култура у нас. Същевременно, предходно изследване от същата кампания показва, че само 22% от българите имат навика да спестяват, а едва 6% от тях инвестират, което означава, че едва 1.3% от населението активно участва на инвестиционните пазари”, сподели Макс Баклаян.
Експертите обърнаха внимание и на факта, че след 2021 г. инфлационните процеси започват значително да влияят върху реалната стойност на натрупаното богатство, като номиналните стойности все по-слабо отразяват покупателната способност на активите.
“Допълнително, доминиращата тежест на недвижимите имоти в портфейлите на домакинствата представлява потенциален риск за финансовата стабилност при повторение на сценарии, подобни на кризата от 2008 г.”, допълни Стоян Панчев.
Представянето на новия индекс бележи важна стъпка към по-задълбочено разбиране на икономическото състояние на домакинствата и поставя основата за обществен дебат относно нуждата от по-добро управление.

Зрелостниците на матурата по български език и литература, която се проведе на 21 май, избираха между интерпретативно съчинение на тема „Разум и чувства“ върху повестта „Крадецът на праскови“ на Емилиян Станев и есе „Животът – колело или стълба“. Това се изискваше в последната 41 задача на държавния зрелостен изпит.
Зрелостниците трябваше да напишат аргументативен текст по избор от две възможности – есе по житейски проблем или интерпретативно съчинение върху изучавано литературно произведение. Максималните точки от тази част на теста са 30, като се оценяват литературните, езиковите компетентности и уменията за изграждане на текста.
Матурата по български език и литература проверява знанията и уменията по граматика, правопис, лексика, способност за създаване на текст, извличане на информация. Максималният брой точки от изпита е 100, а резултатите ще бъдат обявени до 11 юни включително.
На държавния зрелостен изпит се явиха 48 082 зрелостници. Общият брой на тези, които не са се явили, е 1286 за цялата страна.
Към момента в МОН са постъпили данни за 28 анулирани изпитни работи в различни училища в страната заради опит за преписване.

„Продължаваме Промяната – Демократична България“ /ПП-ДБ/ внесе за второ четене законодателни промени, с които да се прилагат санкциите по глобалния акт „Магнитски“ и в България. Текстовете са предложени при второто четене на промените в Закона за мерките срещу финансиране на тероризма и в Закона за мерките срещу изпирането на пари.
“Целта е да се гарантира сигурността на финансовата система, да се ограничат рисковете за пране на пари, да повишим вероятността България да бъде извадена от сивия списък. Една от мерките е общинско имущество да не се предоставя на партии, в чиито ръководства има санкционирани лица, очевидно това се отнася за г-н Пеевски”, каза съпредседателят на “Да, България” Божидар Божанов.
Той уточни, че санкциите ще се прилагат спрямо всички свързани лица, така че мрежите, свързани с Делян Пеевски да не могат да оперират съвсем свободно с банковата и финансовата система на страната. И напомни, че прилагането на санкциите по Магнитски бяха част от предложения от ПП-ДБ санитарен кордон около Пеевски, а ДБ настояваше за тях и в преговорите за правителство с ГЕРБ.
“Има и други държави, които са разработили свои законодателства, с които въвеждат такива санкции, ние сега ги въвеждаме в българското законодателство, тъй като САЩ и Великобритания са партньорски държави и разчитаме на данните на техните разузнавания”, каза Божанов.
“Ако искаме успешно да се борим с излизането на България от сивия списък, да се борим с прането на пари, чийто основен източник е корупцията и заграбването на обществен ресурс, именно това е пътят, по който да има повече справедливост и прозрачност. Не е допустимо лица, които са уличени от няколко държави за корупция в особено големи размери, да имат достъп до обществен ресурс”, каза депутатът от ПП-ДБ Лена Бориславова. И напомни, че още през юни 2021 г. Асен Василев като служебен финансов министър е издал такова решение по Магнитски, което Върховният административен съд начело с Георги Чолаков отмени по жалба на майката на Пеевски – Ирена Кръстева. Съдът отхвърли прилагането на санкциите у нас поради липса на законово основание, затова сега те се вкарват в закон, каза Бориславова и призова всички партии, извън ГЕРБ и ДПС-Ново начало, където има такива санкционирани, да подкрепят законопроектите. Но не изключи и позитивна изненада от тези две партии.

Казуси и въпроси, свързани с различни житейски ситуации, бяха включени и тази година в голяма част от тестовете на зрелостниците, които в петък се явиха на матура по профилиращ предмет. Такива имаше в едни от най-желаните за тях изпити – география и икономика и биология и здравно образование. Това съобщиха от Министерството на образованието и науката /МОН/.
На теста по география трябваше да решават казус, свързан с развитието на Тракия икономическа зона, която е водеща в развитието не само на Южен централен район, но и на страната, и предлага различни икономически предимства. От зрелостниците се изискваше да анализират текст, карта и графично изображение (схема), с което да кажат защо Тракийската икономическа зона привлича успешно местни и чуждестранни инвестиции.
По биология и здравно образование имаше казус, свързан с реакцията на организма при стресова ситуация. В друга от задачите се изискваше да анализират изображение, свързано с диабета, контрола на нивата на глюкозата, реакцията на клетките към инсулина и недостатъчното му произвеждане в тялото.
На държавния зрелостен изпит по философия зрелостниците отговаряха на въпроси върху „Политика“ на Аристотел, свързани с възникването и целта на държавата. Те трябваше да обосновават и своя позиция по казус за лидерството в клас. За есето зрелостниците имаха избор между фрагменти на Рене Декарт („Аз не съм нищо друго освен нещо, което мисли, т.е. дух, разсъдък или разум.“) и Ханс Йонас („Дългът се нуждае от чувствителност, за да бъде следван, но той съществува и без да е възприеман“).
На държавния изпит по професионална квалификация в частта му по теория на професията гимназистите писаха по различни теми, свързани с тяхната специалност. Бъдещите застрахователи трябваше да анализират пазарните възможности и да изградят маркетингова стратегия в застрахователната сфера. За печалбата на предприятието, производителността и ролята на икономическия анализ за дейността на предприятието писаха учениците с професия „Фирмен мениджър“, специалност „Предприемачество и мениджмънт“.
Избралите да учат екскурзоводство трябваше да изготвят културно-познавателен маршрут, като изберат три обекта, сред които Плевенската панорама, Белоградчишки скали, Покритият мост в Ловеч, Пещера Леденика, Пещера Съева дупка, Къща-музей Алеко Константинов (Свищов) и др. Бъдещите строителни инженери трябваше да направят технологична характеристика на кофражните работи, а агроеколозите за биологичното производство на земеделски култури.
На днешната матура по профилиращ предмет бяха анулирани 5 изпитни работи заради опит за преписване. На изпита по професия беше анулирана една изпитна работа.

МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Едно от значимите изменения в законопроекта е свързано с интензивната езикова подготовка по български език за децата, които не го владеят, включително и за тези, които се връщат от чужбина. Обучението ще се реализира под две форми – индивидуално за децата от 1. до 7. клас, които ще изучават езика в ускорена програма и постепенно ще се включат в клас с останалите ученици.
А за тези, които изобщо не знаят български, ще се организира подготвителен езиков клас. При недостатъчно добро владеене на българския език се дава възможност и за повтаряне на първи клас за тези деца. Промяната се налага, тъй като незнанието на езика създава затруднения и пропуски в последващото обучение на учениците по останалите предмети. Това води до загуба на мотивация, а в дългосрочен план и до самоизключване и отпадане от системата.
С друга промяна МОН подкрепя и младите таланти в областта на математиката и природните науки. Създава се нов вид специализирани училища – математически и природоматематически гимназии, които ще приемат ученици още след 4. клас. Това означава, че всички в момента математически и природоматематически гимназии се преобразуват в специализирани. Учениците в тях не само че ще получат профилирана подготовка по математика и природни науки, но и ще могат да продължат обучението си, без да кандидатстват отново след 7. клас. Ако желаят, могат да кандидатстват в друго училище, а освободените места ще се запълват с нови ученици. Училищата ще могат да обявяват и допълнителен прием.
Въвежда се и забрана на мобилни телефони в училищата, като се оставя възможността да се използват само за строго образователни и медицински цели, както и при форсмажорни обстоятелства. Използването на електронни устройства не само пречи на концентрацията и понижава образователните резултати на учениците, но и влошава техните когнитивни, двигателни, социални, емоционални и комуникативни умения, се посочва в мотивите.
По отношение на дисциплината в класовете се предлагат законодателни промени, които разширяват правомощията на учителите за налагане на по-голям набор от предупредителни мерки при неприемливо поведение от страна на учениците. Идеята е да могат да се вземат и бързи мерки, когато имат системен проблем с конкретно дете, за да може конфликтната ситуация да се разреши навременно и да се избегне налагането на тежки санкции. Заедно с това се запазват всички подкрепящи мерки на сега действащия закон.
Предлага се и въвеждане на задължителен избираем час по възпитание в добро и формиране на ценности – добродетели и религии. Родителите и учениците ще могат да избират от три алтернативни програми за формиране на универсални човешки ценности като честност, уважение, съпричастност, смелост, отзивчивост към нуждите на другите и др., а религията няма да бъде задължителна за никого. По този предмет няма да се поставят оценки, тъй като целта е не просто да се измерват знанията на децата, а да се насърчават разговорите между тях, обсъжданията, дискусиите и разглеждането на житейски казуси и ситуации.
Друго предложение предвижда учебниците да са делими като части, което от една страна ще облекчи ученическите раници, защото децата ще носят само тази част, над която в момента работят, а от друга – при необходимост ще се осигури по-лесна актуализация на конкретното съдържание, а не да се подменя целият учебник. Към хартиените учебниците ще се създават и електронни издания, които ще са обогатени с интерактивно съдържание. Облекчава се и процедурата по оценяване на учебниците, като се засилва ролята и отговорността на МОН, с което ще се избегне и досегашният формализъм на процеса.
Съществен акцент се поставя и на оценяването – както на учениците, така и на учителите. Променя се философията на изпитването на децата – от проверка на фактологични знания към оценяване на уменията, свързани с реалния живот, критичното мислене и социално-емоционалното развитие. Този модел ще помогне за проследяване на личния напредък на всяко дете, за установяване на неговите силни и слаби страни, с които да разгърне цялостно потенциала си.
Атестацията на учителите и директорите ще се замени с далеч по-облекчена ежегодна оценка за тяхната работа, която да има едновременно проследяваща, но и мотивираща и развиваща функция. Оценката ще бъде основание както за професионалното израстване на педагогическите специалисти, така и за налагане на корективни мерки при несправяне със задълженията.
Заложени са и нови два кариерни статута – базови учители, които да подпомагат студентите в педагогическата практика, и методици по различни учебни предмети, осигуряващи системна подкрепа на учителите на местно ниво.
Предвижда се и въвеждане на ежегодна квалификация с нови форми на обучение, които да отговарят на реалните потребности и резултати от обучението – вътре в училището, и в различни институции, за които ще бъдат издавани кредити. Планира се и създаването на информационна система към регистъра с квалификационните програми, чрез която да се наблюдават в реално време както провежданите обучения, така и рейтинга на квалификационните програми. Целта е да има по-добра връзка между обучението, придобитите умения и кариерното израстване на учителите, включително и връзка с висшето образование и професионалните степени.
С друго предложение се дава възможност на общините да регулират приема на ученици по места, така че да не се допуска концентрация на деца от уязвими групи в едно училище, а да бъдат разпределяни равномерно в образователните институции. Кметовете следва да засилят контрола за обхват на учениците, така че в още по-голяма степен да се ограничи отпадането на учениците от образователната система. Местната власт запазва правото си да обявява неучебен ден за училищата на тяхна територия, но това може да се случва само за празника на общината. Във всички останали извънредни ситуации те ще могат да предлагат на министъра на образованието и науката да обявява неучебни дни.
В областта на ранното детско развитие се предвижда разкриване на нова професионална квалификация „специалист по ранна детска грижа“ в отговор на нарастващия недостиг от медицински сестри в детските ясли и нуждата от подготвени специалисти. Обученията ще осигуряват нужния набор от знания и умения, за да могат специалистите в още по-висока степен да се грижат за възпитанието, социализацията и обучението на децата.
Действащите в момента кариерни консултанти ще бъдат обединени в Национален център за кариерно ориентиране, който ще осигури постоянна подкрепа за учениците при избора им на професионален път и образование. Кариерните консултанти ще подпомагат не само младежите, но и образователните институции.
Законопроектът предвижда и облекчения при обучението на децата със специални образователни потребности, както и издаване на удостоверения за завършен 12. клас. Центровете за специална образователна подкрепа разширяват обучението си, като приемат и ученици до 12. клас, а не до 16-годишна възраст, както беше до момента. Децата със специални образователни потребности могат да валидират компетентности по учебни предмети от втори гимназиален етап, което да им спомогне за завършване на средно образование.
Въвежда се и нов ред за функционирането на регионалните управления на образованието, като техният статут ще се урежда по Закона за администрацията, а не по Закона за държавния служител, както е в момента. Регионалните управления ще бъдат административни структури към Министерството на образованието и науката, с ясно разписани управленски правомощия, правила за организация на дейността и механизми за отчетност. Целта е да се постигне по-голяма последователност, ефективност и прозрачност в управлението на образователната система на регионално ниво.

Депутатът от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ Божидар Божанов съобщи, че днес са направили следните предложения за подобрения в Закона за движението по пътищата:
- подобрения на режима на общинските камери, с които да се установяват нарушения, а част от парите да отиват в специална сметка в общината, която да се ползва за разходи за пътна безопасност;
- виртуална скоба за общините, за да могат да налагат санкции без да слагат физическа скоба, която да пречи на шофьорите;
- временно спиране на действието на шофьорската книжка (в регистъра на документите), вместо физическото ѝ отнемане в някои случаи;
- спиране от движение за използване на елементи за съзнателно прикриване на регистрационния номер от камерите (не става дума за зацапан номер, а за конструктивни елементи, „щори“, специални спрейове и други номера);
- задължително включване на видеоматериали за рисковете при шофиране след употреба на алкохол и наркотици;
- забрана за паркиране в зелени площи, които не представляват паркове и градинки.
- повишаване на наказанията за нарушения при преминаване на ЖП прелези;
- автоматизирана проверка на валидността на шофьорската книжка в случаите, в които тя е приложена при посочване на шофьор, различен от собственика – има случаи на откраднати книжки, които се ползват от нарушители за избягване на наказания.
„Предстои значително изменение на закона, с предложения от почти всички парламентарни групи, и се надявам това да доведе до повишаване на пътната безопасност“, коментира в заключение той.

Днес президентът Румен Радев сезира Конституционния съд за задължително тълкуване на Конституцията и обявяване за нищожен отказа на председателя на Народното събрание да постави за разглеждане от парламента предложението за произвеждане на национален референдум с въпрос „Съгласни ли сте България да въведе единната европейска валута „евро“ през 2026 г.?“
В мотивите си държавният глава посочва, че реализирането на правомощията на конституционните органи в процедурите по произвеждане на национален референдум следва да осигурява баланс между пряката и представителната демокрация. Само така се постига конституционната цел да бъде гарантирано участието на гражданите в държавната власт.
В искането си до Конституционния съд държавният глава счита, че само задължителното тълкуване на конституционните разпоредби, свързани с правомощията на Народното събрание и неговия председател при реализирането на формите на пряка демокрация, ще осигури ясното и безпротиворечивото им прилагане.
Президентът посочва, че парламентът следва да се произнесе с решение на основание чл. 84, т. 5 от Конституцията както в хипотезата, когато взема решение за произвеждане на национален референдум, така и когато не приема внесено предложение, направено от конституционен орган, овластен в закон. Никой друг не може да се произнася по този въпрос вместо Народното събрание. Основният закон не търпи мълчалив отказ от правомощието на Народното събрание да се произнася по предложение за произвеждане на национален референдум. Обратното би означавало отказ от парламентарно управление.
Държавният глава също така поддържа, че разпореждането на председателя на Народното събрание със своето съдържание и де факто произнасяне по съществото на поставения въпрос изземва конституционно-установени правомощия на Народното събрание. То прегражда развитието на нормативно-уредено производство, създава несигурност и ограничава упражняването на правото на прякото участие на гражданите в държавната власт, което го прави несъвместимо с правния ред и процесуална логика.
Поради тази причина на основание чл. 22, ал. 3 от Закона за Конституционен съд, президентът се обръща към Конституционния съд и с искане за обявяване на разпореждането, постановено от председателя на Народното събрание, за нищожно.
Присъединете се към нашия Телеграм
Пенсия, минимална работна заплата, сива икономика – министър Гуцанов с ключов коментар!