Най-големият в света самолет е унищожен в Украйна

0
54
"Анн Мрия". Снимка: ANTONOV Company, Facebook

Най-големият самолет в света, Антонов АН-225, беше унищожен по време на руската инвазия в Украйна, твърдят украински власти, което предизвика тревога и тъга сред авиационния свят, в който заема почти култов статут, предава „CNN“.

Огромният самолет, наречен „Мрия“ или „мечта“ на украински, е бил паркиран на летище близо до Киев, когато е бил атакуван от „руски окупатори“, казаха украинските власти и добавиха, че ще построят самолета отново. Украинският външен министър Дмитро Кулеба написа в Twitter:

„Русия може да е унищожила нашата „Мрия“. Но те никога няма да могат да унищожат нашата мечта за силна, свободна и демократична европейска държава. Ние ще победим!“

Няма независимо потвърждение за унищожаването на самолета. В туит от компанията Антонов се казва, че не може да провери „техническото състояние“ на самолета, докато не бъде прегледан от експерти.

Украинската държавна отбранителна компания „Укроборонпром“, която управлява „Антонов“, в неделя излезе с изявление, в което се казва, че самолетът е бил унищожен, но ще бъде възстановен за сметка на Русия – цена, която тя оцени на 3 милиарда долара. В изявлението се казва:

„Оценява се, че възстановяването ще отнеме над 3 милиарда щатски долара и над пет години. Нашата задача е да гарантираме, че тези разходи се покриват от Руската федерация, която е причинила умишлени щети на авиацията на Украйна и сектора на въздушните товари.“

В по-късно изявление компанията каза, че самолетът е бил на земята близо до Киев на 24 февруари и е бил подложен на поддръжка. Според директора на авиокомпания Антонов единият от двигателите е бил демонтиран за ремонт и самолетът не е успял да излети този ден, въпреки че са били дадени съответните команди, се казва в съобщението.

Руските сили твърдят, че са превзели летище Хостомел, където се е намирал Ан-225, в петък. Екип на „CNN“ на земята стана свидетел на заемане на позиции руски въздушнодесантни войски. Сателитни снимки от Maxar Technologies показват значителни щети на част от хангара, в който се съхранява АН-225.

Междувременно системата за пожарна информация за управление на ресурсите на НАСА откри множество пожари на летището, включително в хангара, където се държи самолетът. Пожарът в хангара е открит в 11:13 ч. в неделя, според данните на НАСА, които са получени от редица спътници на NOAA и NASA.

Не е ясно дали тези пожари на летището са резултат от реални пожари или експлозии от военни удари. Ако бъде потвърдено, атаката ще отбележи шокиращ край на самолет, който е служил повече от 30 години от времето на Съветския съюз. АН-225 понякога е бил използван за подпомагане на въздушния транспорт по време на кризи в други страни. След земетресението в Хаити през 2010 г. тя достави помощни доставки на съседната Доминиканска република. През първите дни на пандемията от COVID той е бил използван за транспортиране на медицински консумативи до засегнатите райони.

Популярността на самолета „Мрия“ в света на авиацията означаваше, че често привличаше големи тълпи, където и да отиде, особено когато правеше звездни изяви на авиошоута. Някои от феновете му се обърнаха към социалните медии в неделя, за да изразят смущението си от твърденията за унищожаването на самолета. „Мрия – Винаги ще те помнят!“ написа авиационният блогър Сам Чуй в Twitter.

И до днес „Мрия“ остава най-тежкият самолет, създаван някога. Задвижван от шест турбовентилаторни двигателя, той има максимално тегло на полезен товар от 250 тона, което може да се носи вътре или на гърба си. Той може да се похвали с най-големия размах на крилата от всички самолети в експлоатация.

Само един Ан-225 е построен някога от базираната в Киев компания Антонов, която е измислила проекта. За първи път полет през 1988 г. и оттогава е в експлоатация.

Започнало е строителство на втори самолет, но така и не е завършено.

Историята на Ан-225 започва през 60-те и 70-те години на миналия век, когато Съветският съюз е заключен в състезание в космоса със Съединените щати. А в края на 70-те години на миналия век възниква необходимостта от транспортиране на големи и тежки товари от местата на тяхното събиране до космодрума Байконур, обширния космодрум в пустините на Казахстан, който беше стартовата площадка за пионерското космическо пътуване на Юрий Гагарин от 1961 г. Въпросният товар е космическият кораб Буран, отговорът на Съветския съюз на космическата совалка на НАСА. Тъй като тогава няма самолети, които да могат да го пренесат, на фирма Антонов е наредено да разработи такъв.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments