НАСА успешно управлява малък хеликоптер на Марс

0
107
Хеликоптер на Марс
Снимка: NASA, Facebook

Американската космическа агенция успешно лети с малък хеликоптер на Марс, съобщава “BBC”. Безпилотният самолет, наречен Ingenuity, е бил във въздуха за по-малко от минута, но НАСА празнува това постижение, което представлява първият задвижван, контролиран полет на летателен уред в друг свят.

Потвърждението дойде чрез сателит на Марс, който предаде данните на хеликоптера обратно на Земята. Космическата агенция обещава още приключенски полети през следващите дни.

Ротокрафтът е пренесен на Марс посредством Насовия роувър “Постоянство”, който през февруари докосна кратера Йезеро на Червената планета.

Новото умно устройство ще бъде програмирано да лети по-високо и по-далеч, докато инженерите се стремят да тестват границите на технологията. Възхитената МиМи Аунг, мениджър на проекта за изобретателност в лабораторията за реактивно задвижване (JPL) на НАСА в Пасадена, Калифорния, сподели:

“Вече можем да кажем, че човеците са летели с роторкрафт на друга планета.”

“Толкова дълго говорихме за нашия момент на братя Райт на Марс и ето го.”

Това е препратка към Уилбър и Орвил Райт, които проведоха първия полет с контролиран самолет тук на Земята през 1903 г. Самолетчето дори се движи с малко парче плат от едно от крилата на Flyer 1, самолетът, извършил този исторически полет в Кити Хоук, Северна Каролина, преди повече от 117 години.

В контролния център на JPL имаше аплодисменти, когато първите снимки на полета пристигнаха обратно на Земята. На заден план д-р Аунг се чуваше да казва:

„Това е реално!“

На фона на аплодисментите на колегите си Мими Аунг прекъсна предвидената си реч, която щеше да бъде използвана, ако опитът не беше сработил. Демонстрацията показа как хеликоптерът на Марс – наречен Изобретателност – се издига до около 3 метра, завива, завърта се и след това се приземява. Като цяло той успя да изпълни почти 40 секунди полет, от излитането до кацането си.

Изкачването във въздуха на Червената планета не е лесно. Атмосферата е много тънка, само 1% от плътността тук на Земята. Това дава на лопатките на роторния плавателен съд много малко да захапят до получаване на повдигането на самолета. Помощ в полета обаче оказва по-ниската гравитация на Марс, но все пак отнема много работа от Земята, за да се случи този полет.

Затова Изобретателност е направен изключително лек и му е дадена силата да върти перките си изключително бързо – с над 2500 оборота в минута за този конкретен полет.

Контролът е автономен. Разстоянието до Марс – в момента малко под 300 милиона км – означава, че на радиосигналите са необходими минути, за да преминат през интервенционното пространство. За летене с джойстик просто не може да става и дума.

Изобретателност има две камери на борда. Черно-бяла камера, насочена надолу към земята, която се използва за навигация, и цветна камера с висока разделителна способност, която гледа към хоризонта. Примерно навигационно изображение, изпратено обратно на Земята, разкрива сянката на хеликоптера, когато самолетът се снижава обратно към земята.

НАСА обяви, че “пистата за излитане и кацане” в Йезеро, където “Постоянство” е изпуснало “Изобретателност” за демонстрацията си, отсега нататък ще бъде известна като “Полето на братята Райт”.

Международната организация за гражданско въздухоплаване (ICAO) – агенцията на ООН за гражданска авиация – също е представила на агенцията и Федералната авиационна администрация на САЩ официален обозначител на ICAO: IGY.

Успешен първи полет означава, че през следващите дни ще бъдат направени опити за още четири полета, всеки отвеждащ хеликоптера по-далеч. Надеждата е, че тази първоначална демонстрация в крайна сметка може да промени начина, по който изследваме някои далечни светове.

Дроновете могат да бъдат използвани за разузнаване за бъдещи марсоходи и дори за придвижване на астронавти, след като в крайна сметка стигнат до Марс. НАСА вече е одобрила хеликоптерна мисия до Титан, голямата луна на Сатурн. Dragonfly, както е известна мисията, трябва да пристигне на Титан в средата на 2030-те години.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments