Над 78 000 граждани са потърсили съдействие от омбудсмана през 2023 г.

0
93
Диана Ковачева
Диана Ковачева. Снимка: Омбудсман на Република България

През 2023 г. 78 463 граждани и представители на организации са потърсили съдействие от институцията на омбудсмана, от тях 36 694 са се обърнали с колективни подписки и жалби по различни проблеми. Това показват данните от Годишния доклад за дейността на националния обществен защитник  за 2023 г., който вчера беше внесен в Народното събрание.

Също така 26 344 граждани са изслушани в приемните, организирани от омбудсмана и заместник-омбудсмана, в столицата и цялата страна. Получените жалби в институцията са точно 15 425 броя, от тях на първо място са сигналите от потребители на обществени услуги5551, следвани от тези, свързани с нарушени социални права, образование и здравеопазване – 2757, а на трето място са жалбите и сигналите, свързани с правото на собственост – 1434.

„Статистиката в годишния отчет за 2023 г. потвърждава една трайна тенденция – традиционно най-много са жалбите за нарушени потребителски права. Около 37% от гражданите се оплакват от доставчици на обществени услуги и частни юридически лица – електроразпределителни дружества и ВиК, мобилни оператори, банки, колекторски фирми“

Това отбелязва в увода на доклада проф. Ковачева и подчертава, че за съжаление 2023 г. е била поредната година, в която Народното събрание не оставя време за приемането на конкретни стъпки за решаване на три основни проблема на потребителите.

Първата стъпка е приемането на Закона за несъстоятелността на физическите лица, защото България продължава да бъде единствената страна в Европейския съюз /ЕС/, която няма законодателство, свързано специално с фалита на физическите лица и страната ни все още е на първо място по лоши заеми в Европа.

Втората стъпка е необходимостта от регламентиране на дейността на колекторите.

„Като национален омбудсман смятам, че е крайно време да се приеме закон, който категорично да спре всички безскрупулни практики, прилагани досега за натиск и принуждаване на хората да плащат, без да се отчита тяхното лично, семейно и здравословно състояние, просрочени задължения, с методи на „убеждаване“ на ръба на закона и с позоваване на неясни клаузи, които многократно увеличават задълженията“, подчертава омбудсманът.

Третият приоритетен въпрос за защита правата на потребителите, посочен от Диана Ковачева, е необходимостта от приемане на законодателни решения за неравноправните клаузи в договорите на фирмите за бързи кредити.

„Изпратих препоръка до председателя на Народното събрание и относно Законопроекта за представителните искове за защита на колективните интереси на потребителите, внесен от Министерския съвет на 13 април 2023 г. Този законопроект, който е от особено значение за защитата на правата и интересите на гражданите в качеството им на потребители, обаче не е поставян на дневен ред за обсъждане и гласуване вече 8 месеца“, обръща внимание проф. Диана Ковачева.

От доклада става ясно още, че изпратените становищата от институцията на омбудсмана през 2023 г. са 9856, а препоръките до различни публични и частни органи, държавни и общински институции – 3245, като от тях 92% са изпълнени изцяло или частично.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments