МОН готви ежегодни оценки, но директорите намаляват драстично

Как липсата на прозрачни правила подкопава лидерството в училищата

0
591
Образование, училище
Образование, училище. Снимка: Община Бургас

Българското училищно образование се изправя пред сериозна лидерска криза. Министерството на образованието и науката планира въвеждане на ежегодна оценка на директорите – идея, която звучи логично, защото носи отговорност и гарантира качество. Добре проведената оценка може да даде ясна обратна връзка, да стимулира добри практики и да отличава истинските лидери.

Но ако липсват прозрачни критерии и обективни показатели, съществува риск този инструмент да се превърне не в подкрепа, а в средство за натиск.

Все по-често се обсъжда и мандатност на директорските постове. В теорията това изглежда демократично, но на практика създава опасност: липсата на кандидати, чести смени и загуба на устойчивост в управлението. Вместо силни личности, училищата могат да останат с „послушни изпълнители“. За това алармира председателят на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета на България и директор на столично училище Диян Стаматов от Facebook.

Данните зад кризата

Фактите са категорични:

  • Само през 2024 г. системата посрещна 300 нови директори.

  • През 2025 г. конкурсите бяха за 450 училища. За 80 от тях не се яви нито един кандидат, а 120 запазиха старите си ръководители.

  • Така за две години над 620 училища – 25% от всички в страната – вече са с нови директори.

Тази динамика е тревожен знак за нестабилност и липса на приемственост в управлението. На практика все повече училища остават без реални кандидати, а директорската професия губи привлекателност и авторитет.

Търсят се лидери, не изпълнители

Големият въпрос не е дали да има мандатност или ежегодна оценка. Истинският въпрос е: Как да направим директорската професия авторитетна и желана?

Необходими стъпки:

  • прозрачна и справедлива оценка, гарантираща развитие, а не натиск;

  • адекватно заплащане, отговарящо на отговорността на позицията;

  • целенасочено управленско обучение и подкрепа;

  • стимули за работа в трудните региони.

Без тези промени конкурсите ще приключват с празни столове, а на тях ще стои само табела: „Търси се лидер“.

Присъединете се към нашия Телеграм

Свидетел на трагедията с дете в Несебър: Линейката нямаше реанимационно оборудване

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, напишете вашия коментар!
Моля, напишете името си тук