Министър Шишков: АМ „Хемус“ е „зазимена“ напролет

0
148
Брифинг на министър Иван Шишков
Брифинг на министър Иван Шишков. Снимка: МРРБ

АМ „Хемус“ е „зазимена“ в началото на пролетта заради липса на плащане, като последното е било извършено от предишното служебно правителство в края на ноември 2021 г., заяви служебният регионален министър арх. Иван Шишков след инспекция на първите 2 от оставащите за изграждане участъци на инфраструктурния обект. В нея участваха заместник-министър Захари Христов и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ Иво Иванов.

Министър Шишков добави още, че инспекцията се извършва, за да вземат съответното решение и да може тази част от АМ „Хемус“, която има строителни книжа, да се построи в максимално кратки срокове.

Очаквахме, че участък 1 – от Боаза до п. в. „Дерманци“ е в по-напреднала фаза. Строителството на втория – между пътните възли „Дерманци“ и „Каленик“, е в съвсем ранен етап. На него няма много изкопни работи, струпана е строителна техника, но без работници. Изпълнителите на различните участъци са различни, въпреки че по документи строителят е държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД, каза още регионалният министър. И заяви, че ще поиска от държавната компания информация за плащанията към строителните фирми.

Независимо от това дали ги има в бюджета на АПИ или не, ще се търси възможност средствата да бъдат изплатени, така че строителният процес да продължи, ангажира се Иван Шишков. И допълни, че ще поиска по възможност сроковете да не бъдат удължавани.

Участък 1 е много напреднал като строителство и ако критичните точки се отстранят, ще се приближим до завършване на строителството. Строителят трябва да компенсира забавянето. Той ще бъде длъжен да извърши определени строителни дейности до зимния период, защото част от големите мостови съоръжения в него са напреднали. Трябва да бъдат завършени, за да не се компрометират, ако още една зима останат недовършени, информира министърът.

Изграждането на първия участък трябва да завърши до средата на следващата година. Пускането в експлоатация на първите три отсечки – до п. в. „Каленик“, зависи от строителството на втория, което започна най-късно. Затова работата по него не трябва да се забавя, категоричен бе той.

Иван Шишков посочи, че не е направено нищо за узаконяване в полза на държавата на констатираното от предишния служебен кабинет незаконно строителство в участъци 4 и 5, за да не се налага да бъде разрушено и да трябва да се прави отново.

От изключителна важност беше да бъде одобрено изменение в Закона за устройство на територията и да бъде обявено за търпимо незаконното строителство, което отговаря на нормите. Бяхме предложили текст на ръководството на МРРБ в редовния кабинет. Това не се случи. Затова в момента не мога да коментирам, че има механизъм, по който да започне да се строи в тези два участъка, каза регионалният министър.

Ще направим всичко възможно не само да контролираме започналото строителство на големите инфраструктурни обекти, а да дадем тласък на нови, поне като планиране, за да може да имаме проходими пътища, а не „тапи“ по тях, заяви арх. Шишков. Нужно е да започне ударно проектиране. Оста север-юг в България е на практика неразработена, включително и проектно. В последните 10-15 години строителството на инфраструктурата е много закъсняло и е с изключително бавни темпове. Строяха се малки участъци и се ползваха за политически цели, каза министърът. Инфраструктурата не трябва да е за политически цели, а да се строи за всички граждани и да е по-безопасна, категоричен бе арх. Шишков.

След проверка на работата в тунел „Витиня“ регионалният министър изказа разочарованието си, че се правят евакуационните изходи, без да се извършват и необходимите довършителни работи. Това може да доведе до сериозно забавяне. Затова предстои разговор с ръководството на „Автомагистрали“ ЕАД, за да се установят причините за забавянето и да се ускорим процесът.

Предстои проверка на строителството и на АМ „Струма“, обяви Иван Шишков. Сериозен проблем там е активираното свлачище преди виадукта и тунел „Железница“. Ще направим опит за въвеждане на временна организация на движението по възможност, така че участъкът да бъде пуснат в експлоатация, съобщи той. Ще се инспектира и скоростният път Видин-Ботевград.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments