Мексико представи решение за кризата в образованието заради COVID-19: Пускат училище по телевизията

0
195
Дете - дистанционно обучение.
Снимка: Пиксабей

Семейство Хименес има своята сутрешна рутина, изработена до съвършенство. Или поне, така бяха свикнали да живеят, пише “CNN”По принцип те стават рано, взимат душ и сядат на масата за бърза закуска от хляб със сладко, малко бисквитки и кафе или чай за възрастните.

“Липсва ми това, будното ежедневие, винаги да бързаме”, каза Мариана Йоко Хименес Арзате, майка и диригент на този оркестър от рано сутринта, но определено наясно, че тази година ще бъде различна.

Нормалното действие в тази рутина след закуска е лудо препускане до училище, намиращо се на няколко пресечки. Но версията за 2020 г. на тази отсечка ще приключи само на 10 фута, в хола на апартамента в квартал Моктезума в Мексико. А тук и двете деца на Хименес ще направят по-голямата част от обучението си през този срок – като гледат телевизия.

“Хубаво е, че все още имаме часове”, каза 12-годишната дъщеря на Мариана Жизел. “Но съм тъжна, защото щях да започна гимназия и да се запозная с нови хора.”

Голямата образователна дилема

Правителството на Мексико няма да разреши часовете с лично присъствие тази година, което означава, че всичките 30 милиона ученици в Мексико ще бъдат принудени да учат дистанционно. Властите твърдят, че пандемията от коронавирус, която е отнела приблизително 60 000 живота на фона на повече от 550 000 потвърдени случаи, все още е твърде опасна, за да може децата да се върнат в класната стая.

Дистанционното обучение е трудно дори в развитите страни. Но на места като Мексико изкарването на клас по английски или математика онлайн не е толкова лесно – само 56% от домакинствата имат достъп до интернет, според правителствената статистика. Така че, ако законът изисква всички мексикански деца да преминат на публично образование, правителството е решило, че най-добрият начин е обучението да се пусне по телевизията, тъй като 93% от домакинствата имат прекарана такава.

Светлини, камера … часове

В ярко осветеното студио на телевизионната станция на Мексико Сити канал 11 през миналата седмица учителят от пети клас Омар Моралес с ярко лилава коса, нанесе грим на лицето си.

“Добре, това е твоят етажен директор”, каза му неговия продуцент. “Тя е твоите очи и уши тук. Слушай какво ти казва, погледни камерата, която ти казва да гледаш и ще се оправиш.”

По това време миналата година Моралес е просто учител в публичното училище, създаващ класната си стая, подготвяйки се да прегърне децата си в първия учебен ден. Сега, частен актьор, частен учител, той практикува да предоставя план на урока за елементите на звука, който в крайна сметка ще бъде наблюдаван от милиони.

“Предизвикателно е”, казва той скромно. “Вече не са 40 деца в клас, където знам техните имена, хобита, любимите им игри. Ето, аз съм заключен в една стая, но знам, че има милиони деца, които все още се нуждаят от тези знания.”

Моралес е част от амбициозен план на правителството да запише изчерпателен набор от уроци за всички нива от клас преди започването нс гимназията и след това да ги излъчи по телевизията. Той разработи споразумения с различни телевизионни канали за излъчване на това съдържание, 24 часа на ден, 7 дни в седмицата, от различни класове в различни часове. Правителството ще използва и радиопрограми, за да достигне до децата без телевизия или интернет, по-голямата част от които правителството казва, че живеят в отдалечени местни общности.

“Няма прецедент за нещо толкова голямо” каза Родолфо Лара Понте, която ръководи програмата за радиообучение по време на пандемията.

“Планирахме да имаме 640 програми в 18 радиостанции в 15 щата на страната”, каза той и добави, че много от тях са записани на местни диалекти, уникални за различните региони.

Засега и телевизионните и радиопрограмите ще стартират през декември, но всичко подлежи на промяна в зависимост от това как протича пандемията тук през следващите няколко месеца. Правителствените служители, които наблюдават програмата, твърдят, че целта е децата да се върнат в класната стая възможно най-скоро, но засега казват, че правят всичко възможно.

“Трудно беше решението да не се отварят отново училищата”, заяви Мария Мелендес, директор на министерството за развитие на учебните програми. “Но ако правите телевизионните и радио класове, това означава да не позволявате на пропастта в образованието да се разширява.”

Имайте предвид разликата

“Пропастта в образованието” е учтив начин да се каже, че богатите деца често получават по-добро образование от бедните деца.

Това беше проблем в Мексико още преди коронавирусът да принуди училищата да бъдат затворени през март. Например, сравнително богатият Мексико Сити отбелязва 92% на завършилите средно образование по данни от 2019 г. В много по-бедния щат Чиапас този процент е едва 59%.

Пандемията обаче може да изостри вече съществуващия остър проблем – телевизията и радиото не могат да разрешат основните различия. Не е нужно да сте експерт по образованието, за да заключите, че по-заможните ученици с достъп до интернет и способността да общуват с учител, дори от разстояние, може да се справят по-добре от тези, които провеждат часовете си по същия начин, по който гледат анимационни филми.

“Единственото им учене през тази година ще бъде това, което получават от телевизора”, казва Еранди Джакобо Мартинес, учител в държавното училище в Койоакан, очарователно южно барио в Мексико Сити. “И ако имат някакви въпроси, нашата способност да помогнем ще бъде наистина ограничена.”

Друг проблем е оценката. Министерството на образованието казва, че за момента е трудно оценяването по количествено определяне на напредъка на учениците, не само защото е трудно да се направи, но и заради допълнителния стрес, който може да постави върху студентите.

“Говоренето за оценки е амбициозно и мисля, че не е там, където сме в момента”, каза Мелендес. “Когато децата се върнат в училище, те ще бъдат оценявани за това, което са научили.”

Междувременно, тежестта за родителите, която е висока през всяка една нормална учебна година, драстично ще се увеличи тази година. Ако децата ще постигнат напредък, родителите в дома ще бъдат основната движеща сила.

“Ако не можем да ги видим, трябва да се доверим на родителите, че те споделят с нас относно ученето на децата си и за какво работят”, каза Мартинез.

Трябва да се адаптирате

Мариана, самотната майка, която работи от дома, казва, че е готова за предизвикателството. Тя дори е подготвяла ежедневни графици за дъщеря си, 12-годишната Жизел, и за двете малки дъщери на съседите си, 6-годишната Таня и Фатима, на 9 години.

“Трябва да сработи”, каза ни тя на чаша зелен чай. “Никога не можете да сравнявате това с личните класове, но ние трябва да дадем всичко от себе си. Трябва да се адаптираме.”

Таня и Фатима са съгласни – най-вече. Попитахме ги какво биха пропуснали да не ходят на училище.

„Приятели“, каза Таня. “И моят учител.”

За децата има някои неща, дори малко допълнително време за телевизия не може да се определи.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments