Мъж от Ахелой, усъмнил се в телефонно обаждане, спаси 79-годишна от измама

0
144
Телефонна измама
Телефонна измама. Снимка: Районна прокуратура; Архив

61-годишен мъж от Ахелой, изпратен да прибере пари от измамена своя съгражданка, се усъмнил и вместо да занесе парите на адрес, указан от непознатия глас в телефонната слушалка, се обърнал към Районно управление – Поморие, където предал и паричната сума. Историята съобщиха от ОДМВР-Бургас във връзка със зачестелите случаи на телефонни измами из региона, за което ви съобщихме миналата седмица от Искра.бг.

Разследването е започнало в събота в около 17:30 часа когато в Районно управление – Поморие е получено съобщение от 79-годишна жена от Ахелой за това, че станала жертва на телефонна измама по класическата схема „оказване на съдействие на полицията за залавяне на телефонни измамници”. Пенсионерката събрала сумата от 1 600 лева и, следвайки инструкциите в телефонната слушалка, ги поставила под кофа за боклук, разположена пред дома ѝ.

Малко по-късно на адреса дошъл 61-годишен нейн съграждани, който бил потърсен по телефона от мъж, представил се за „Стефан Попов – началник към полицията”. Последният поискал съдействие от ахелоеца за залавянето на телефонни измамници, като първото което трябвало да направи е да вземе парите на своята съгражданка и да ги занесе на друго място. Ахелоецът взел пакета, оставен под кофата за боклук, но се усъмнил, че сам става жертва на телефонна измама, като занесъл парите направо в Районно управление – Поморие, отклонявайки се от телефонните инструкции. Сумата от 1 600 лева предстояла да бъде върната на пенсионерката, а по случая е образувано досъдебно производство.

По отношение съпричастността към извършени в периода от 14-ти до 19-ти август две телефонни измами, служители от отдел „Криминална полиция” към ОДМВР – Бургас и Първо и Пето Районни управления – Бургас задържали 37-годишен криминално проявен бургазлия, който в ролята на т.нар. „муле” взел общата сума от 10 400 лв. от двама измамени бургазлии. Първият от тях – 79-годишен пенсионер, получил обаждане по класическата схема „оказване на съдействие на полицията за залавяне на телефонни измамници”, като оставил сумата от 8 200 лева до трансформатор, разположен на ул. „Странджа планина“ до бл. 19. Втората „жертва“ – 61-годишна жена от кв. „Сарафово“ оставила сумата от 2 200 лв. до пластмасов контейнер за отпадъци, разположен срещу бл. 35 в к-с „Изгрев“. Парите и в двата случая са прибрани от 37-годишен криминално проявен бургазлия, който направил пълни самопризнания и описа механизма за извършване на деянията. Същият предал част от сумата от 10 400 лв. Работата по цялостно документиране на престъпната дейност на бургазлията продължава.

ОДМВР – Бургас за пореден път припомня, че най-честите схеми за телефонна измама, освен „оказване на съдействие на полицията за залавяне на телефонни измамници”, са :

  • Катастрофа с жертва, предизвикана от близък роднина, който е задържан в ареста и за освобождаването му е необходима крупна сума пари
  • Болен от / свински, птичи грип, ебола или друга актуална болест/ близък роднина, който е настанен в болнично заведение и за спасяването му е необходима скъпоструваща ваксина
  • Настъпила трудова злополука / гръмнал бойлер или друг електроуред / възникнал пожар или взривена бомба, при който инцидент е пострадал тежко близък роднина. За да се извози в специализирана столична болница с хеликоптер и да се предприемат оперативни действия е необходима крупна сума пари
  • Пътен инцидент, при който на близкия роднина са засегнати крайниците. За оперативната намеса и поставянето на златни пирони е необходима крупна сума пари или ценности
  • За отпускане на допълнителни пари към пенсията / помощ за закупуване на лекарства / енергийна помощ / друг тип социално подпомагане е необходимо крупната сума пари или ценности да се предоставят на мнимия служител на „Социални грижи” или „Пенсионното” за да може възрастния човек да попадне в графа „крайно нуждаещ се”
  • Освобождаване на колетна пратка от чужбина, съдържаща валута в големи размери, скъпоструващи лекарства или ценни предмети
  • Осъществяване на изгодна сделка от близък роднина по закупуването на климатици, електроуреди и др. от голям търговски обект и др.

Характерно е, че по време на телефонната измама възрастния човек непрекъснато разговаря по телефона, като не му се дава възможност да се свърже със свои роднини и да им съобщи за проблема. Възможно е да се поиска от пенсионера да изтегли и спестените си пари от банков клон, поради което с банковите служители също се провеждат превантивни срещи за засилване на бдителността им по отношение на възрастни хора внезапно изтеглящи всичките си пари.

ОДМВР – Бургас призова за пореден път гражданите да проведат разговори със свои роднини в третата възраст, на които да се обясни, че търсенето на съдействие се осъществява преди всичко на тел. 112 или от близки, на които имат доверие. От изключителна важност било да се обсъдят различните механизми за телефонни измами с цел неутрализиране на опитите за извършване на подобен род криминални посегателства.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments