
Напитката матча лате се превърна в моден феномен в Лондон, пише „Independent“. Все по-често може да се види в ръцете на минувачи – в характерните прозрачни чаши с яркозелена течност. В много случаи напитката идва от бързо разрастващата се верига Blank Street Coffee, която за кратко време стана почти толкова разпространена, колкото Starbucks или Pret A Manger.
„Навсякъде се продава само матча“, казва Омар Шах, собственик на филипинското кафене Cafe Mama & Sons в Кентиш Таун.
„Сега продаваме повече матча, отколкото кафе.“
Растящото търсене е свързано със стремежа към по-здравословен начин на живот и естетическата привлекателност на напитката, често снимана в TikTok и Instagram. Само в Обединеното кралство интересът към матча е нараснал с 200% през последните години, показват търговски данни.
Много от напитките обаче са далеч от автентичния японски матча чай. Кейко Учида, експерт с над 25 години опит в японската церемониална матча, предупреждава: „Повечето матча латете, които се продават, не са направени от истинска матча. Правят ги от обикновен зелен чай на прах.“
Разликата не е само терминологична. Истинската (церемониална) матча се произвежда от чаени листа, отглеждани на сянка, които се обработват внимателно, за да запазят цвета и полезните си свойства. Зелените прахове, използвани в повечето популярни напитки, често са по-горчиви и с по-ниско качество.
За да се прикрие вкусът, кафенетата добавят сиропи, плодови пюрета и мляко. Това обаче повишава захарното съдържание и компрометира здравословния профил на напитката. Пример – матча с куркума от Black Sheep Coffee съдържа цели 37,5 г захар.
Според Учида в Япония вече се обсъжда дали матча чаят да не получи защитен статут, подобен на този на шампанското – терминът да се използва само за продукт, отговарящ на строги стандарти. Тя изтъква:
„Търсенето е толкова високо, че се стигна до недостиг. Би било добре да се защити името.“
Бумът с матча се усеща и в Япония.
„Много японци вече не познават традиционната чайна култура“, отбелязва Сара Стюарт, практикуваща направата на чай от над 20 години.
„Има малко места, където може просто да се пие матча по автентичен начин.“
Въпреки това, някои експерти виждат потенциал в настоящата вълна. Стюарт подчертава:
„Надявам се, че тенденцията ще се развие в посока на по-дълбоко разбиране и уважение към напитката. Както стана с гурме кафето – когато знаеш произхода на зърната, не добавяш тонове захар.“
Омар Шах е на същото мнение:
„В краткосрочен план матча ще бъде опростена и комерсиализирана. Но в дългосрочен – ще се появят нови форми на интерес и креативност около тази напитка.“
Присъединете се към нашия Телеграм