Мариета Георгиева: Образованието трябва да бъде с крачка напред към професиите на бъдещето

0
41
Мариета Георгиева
Мариета Георгиева. Снимка: МОН

„Предстои преосмисляне на списъка на професии, които се изучават в училище, за да можем да бъдем с една крачка напред и по-близо до професиите на бъдещето.“

Това съобщи заместник-министърът на образованието и науката Мариета Георгиева при откриването на Националните дни за учене през целия живот в Стара Загора.

По думите ѝ в следващите 15 години се очаква 70% от днешните професии да се трансформират или да изчезнат и затова е изключително важно да се създаде култура на учене през целия живот.

„Нашата амбиция е да изградим система на професионално образование, която да е много близка до реалния пулс на пазара на труда. В ерата на новите технологии трябва да внимаваме за какво подготвяме днешните деца, защото те ще излязат на пазара на труда след 5 години. Важно е дали достатъчно добре сме предвидили нуждите, които ще има реалният сектор“, обясни зам.-министърът на образованието и науката.

Обновяването на списъка с изучавани професии се осъществява с помощта на секторни съвети, които обединяват работодатели, браншови организации, представители на синдикатите, професионалните гимназии и висшите училища.

Предстоят и законови промени, които да подпомогнат процеса на учене през целия живот, включително и чрез осигуряване на финансирането му. В момента то се осъществява по различни програми и мерки за заетост. Те обаче са сравнително циклични – има периоди, когато такива обучения се предлагат в изобилие и други, в които почти липсват.

Затова има идея за създаване на специализирани фондове, които да подкрепят този процес, стана ясно по време на форума.

„Трябва да възпитаваме у децата усещането, че не само училището е място за учене, а това е една задача, която продължава през целия живот“, изтъкна Мариета Георгиева.

След откриването на форума бяха предоставени възможностите, които дава проектът „Изпълнение на обновените приоритети на Европейската програма за учене на възрастни“. Той се изпълнява пилотно в четири области – Силистра, Бургас, Враца и Търговище и представя възможностите за допълнителни обучения и валидиране на умения на възрастни.

„Знанията, уменията и компетентностите, които са предмет на тази програма, са изключително важни за развитието на всяко общество и всеки човек“, посочи и главният секретар на Министерството на образованието и науката Албена Михайлова.

Участниците във форума бяха поздравени чрез видео обръщение от председателя на Съюза на българските учители д.ик.н. Янка Такева. По време на събитието бяха представени дейностите на целия спектър от институции, свързани с ученето през целия живот – професионални гимназии, университети, центрове за професионално обучение и квалификация за възрастни. Ученици от професионални гимназии показаха изработени лично от тях изделия, както и изобретения и макети.

Представени бяха данни за дуалното обучение в България, което вече се предлага в 177 училища в страната. Обхванати са над 11 500 ученици от 11. и 12. клас, които се обучават чрез работа в реална среда в повече от 650 фирми. Предвиждат се мерки, които да облекчат бизнеса за привличане на ученици за дуално обучение. Данните показват, че 92% от завършилите дуални паралелки започват работа във фирма по специалността си още в първата година след дипломирането си.

Възможност за реализация в реална работна среда дава и проектът „Ученически практики 2“, в който ученици развиват умения и опит във фирми под ръководството на наставници, за което получават и стипендии.

По време на форума бяха представени и дейности, свързани с Европейската платформа за учене на възрастни – EPALE.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments